Gällivare-planen mellanlandar i Kramfors
Publicerad den 5 maj 2009Andra förändringar är en rejäl sänkning av biljettpriset. Från dagens billigaste ekonomiklassbiljett a´ 889 kronor sänks priset till 499 kronor från och med 1 juni och framåt. "Först till kvarn" är vad som gäller.
Till hösten räknar NextJet med att Gällivaretrafiken ska få ett snabbare plan.

– Flygplanstypen är inte spikad ännu. Men det ska vara en typ som gör att mellanlandningarna kan fortsätta, och inom de tidskrav som Rikstrafiken ställer på oss avseende den här sträckningen, berättar Brian Liddle.
År 2007 låg passagerarantalet på Gällivare flygplats på 50 000, därefter har det successivt sjunkit.
I augusti i fjol lämnade Nordic Regional över stafettpinnen för Gällivaretrafiken till NextJet. Deras mål för i år är 35-40 000 resenärer, inkluderat den nya destinationen Kramfors.
– Vi har för avsikt att vara en långsiktig aktör i Gällivare och går inte in med några glädjekalkyler. Det är lite speciellt att jobba med Gällivare, många passagerare är "brända" sedan tidigare, och har lämnat flygplatsen till förmån för exempelvis Kallax. Vi vill ha passagerarna tillbaka, och räknar med att ta en del från Kallaxområdet, tack vare sträckningen till Kramfors.
FOTNOT:
Flygfältet vid Gällivare flygplats/Lapland Airport är under utbyggnad. Projektet som ska pågå till och med 2010 finansieras av Gällivare kommun, Länsstyrelsen och EU. För Next Jets del innebär det bland annat att de kommer att ha tillgång till en ny hangar under vintersäsongen.
Fler Next Jet-satsningar: Läs artikel "Fler Next Jet-flygningar Bromma-Östersund" (Flygtorget 6 maj).
Kommentarer
Först sätter man in inrikesflygets absolut långsammaste flygplan och sen med hjälp av mellanlandning fixar man Sveriges längsta inrikesflygresa i tid räknat. Varför inte svepa förbi Sveg och Mora också!! Rikstrafiken betalar ju.
Att sen komma och påstå att mellanlandning i Kramfors är ett önskemål från näringslivet slår väl alla rekord i skitsnack. Anledningen att Kramfors fick bli mellanlandningsstation för gällivarelinjen var ju att Nordic Regional valde att sätta in en MD-87 som inte gick ih
Jag kan förstå att man behöver en mellanlandning. Naturligtvis utan att behöva ta hänsyn till ekonomi vore det kanon att sätta in en CRJ eller något liknande och då flyga direkt. Nu tillåter inte ekonomin detta. Jag menar inte att det ska vara en fokker 50 heller. Då blir man tvungen att kompromissa med en ATP eller kanske en Saab 2000. Likadant är det ju med mellanlandning. Ibland måste man kompromissa för att saker och ting ska fungera. Jag skulle gärna vilja flyga alla mina flygningar i först
Det lär bli spiken i kistan för hela Gällivare flygplats. E redan olidligt lång flygresa till Arlanda blir ännu längre och ännu fler resenärer lär välja att åka till Kiruna eller Luleå för att helt slippa dess olidliga ATP:er. Detta var kanske var Rikstrafiken hade i åtanke hela tiden när de valde detta skräpbolag på alla norrlandslinjer…
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten