Handel med flygutsläpp i EU från 2011

Publicerad den 20 december 2006
Kommentarer

EU-kommissionen har idag beslutat att föreslå att det civila flyget i Europa från 2011-2012 ska ingå i EU:s handel med utsläppsrätter, genom EU Emissions Trading System Scheme, EU ETS.

De föreslagna direktiven gäller flygningar inom Europa från 2011 och alla flygningar till och från flygplatser inom EU från 2012.

"Det är positivt att en kostnadseffektiv handel med utsläppsrätter för flyget nu föreslagits, men nu bör EU arbeta vidare för att skapa ett världsomspännande system", säger Lars B Johansson (bilden th), professor och ordförande i Flygets Miljökommitté, till Flygtorget @irmail.

Förslaget innebär alltså i korthet att all trafik med start- och landningspunkter i hela EU, samt flygtrafik mellan EU-länder, ska omfattas av handeln med utsläppsrätter. Däremot inkluderas inte flygningar in i, eller ut ur, EU-området förrän 2012. Och då gäller bestämmelserna alla bolag, EU-bolag och övriga.

SAS har förhållandevis stor trafik inom Europa och får därigenom en större kostnad.


SAS välkomnar förslaget, som alltså innebär att man sätter ett politiskt miljömål, men där man låter marknadskrafterna agera för att uppnå målet.

“Viktigt är att det föreslagna systemet är kostnadseffektivt, i motsats till att exempelvis lägga skatter på flyget”, SAS Nertunsäger Niels Eirik Nertun (bilden th), miljöchef i SAS-koncernen. Vi har länge varit tydliga med att vi tycker att ett kvothandelssystem är mest kostnadseffektivt. Systemet betyder, att vi får betala för vår växt och att flygsektorn kan fortsätta växa.”

“När flyget alltså köper utsläppsrätter från andra, så tillförs dessa – exempelvis kolkraftverk – resurser att utveckla bättre miljöteknik eller att ställa om från drift med kol till biobränslen.”

Niels Eirik Nertun säger, att för SAS så betyder handelssystemet till att börja med från 2011 en ökad kostnad på mellan 100-200 Mkr per år.

Hur ser ni på att förslaget enbart inkluderar flyg inom EU?

“Det är vad EU ansett sig kunna besluta av politiska och juridiska skäl. Ett globalt system var vad man siktade emot, men förslaget blev en kompromiss som EU var tvunget till. Handelssystemet för flyget inom EU är ett viktigt första steg. Men rättvist är det först när det blir globalt.”

Något du vill tillägga?

“Ja, att det här systemet är det bästa för att främja en ansvarsfull växt.”


Läs EU kommissionens pressmeddelande

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten