Högre löner på Cityjet efter kollektivavtal
Kommentarer
Haha, tillåt mig skratta lite åt Sara och @Sara.
Ni säger att Cityjet inte behandlade sina anställda bra under pandemin. I princip alla fick erbjudande att komma till CPH.
Kolla istället på SAS hur de behandlade sina anställda. Där kan vi snacka att man kastade dem under bussen för att sedan få sina väldigt lojala medarbetare att komma tillbaka men med sämre villkor än innan.
Instämmer Sara. Inte värdigt det sätt Cityjet lät flera hundra av sin personal i Finland och Sverige stå utan slutlöner och någon form av värdighet när man slutade betala och försatte sitt egna finska dotterbolag Cityjet OY i konkurs när pandemin kom är ovärdigt den skandinaviska arbetsmaarknaden.
Tyvärr står bara SAS och kollar på.
Nej till Cityjet. Detta bolag är inget att lita på. Det visade sig med all tydlighet för alla anställda i Stockholm när pandemin kom
Xfly flyger ATR och CRJ från Arlanda som underleverantör åt SAS. Så vet inte vad ni menar. Xflys Kabin Crew har kollektivavtal med Unionen. Dock anställda via GEC.
Xflys piloter tvingades starta ett “eget fack” vilket är mycket tveksamt.
Northern Crew Association (NCA) Pilots Union.
SAS kräver att deras underleverantörer skall ha gällande kollektivavtal men verkar se mellan fingrarna i detta fallet.
@CC1
Xfly har ingen egen produktion i Sverige. Just saying.
@CC Den
Det går alldeles utmärkt att leva på lönen som CC i Sverige, om man har ett vettigt avtal, vilket nu kabinfacket på Cityjet nu har lyckats med.
Lönerna för Cabin Crew i Sverige är väldigt låg. Går knappt leva på i området runt Stockholm. Jämför man Danmark där man får ut en skaplig lön.
Det är cabin ARN. Grattis, och bra jobbat FD CPH
Att kabinpersonal arbetat 8+år utan fulla traktamenten ger underbetyg till Unionen.
Kan tycka Cityjets och Xfly:s kabinpersonal bör ha liknande avtal och löner när de producerar samma typ av arbete som underleverantör åt SAS.
Cityjets huvudbas är Köpenhamn och crewbasen på Arlanda består av dussintalet personer, ett flygplan, mestadels standby. Man skapar nog förutsättningar för att snabbt kunna tillsätta personal om Xfly skulle läggas ned, vilket kan ske.
Det framgår i ingressen
Enligt citatet verkar det handla om kabinanställda.
I artikeln framgår inte vilken/a personalgrupp/er som omfattas av avtalet – skulle det kunna klargöras?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

