Holland vill se ett starkare civilflyg i EU!

Publicerad den 5 juli 2004
Kommentarer

Det holländska ordförandeskapet i EU rivstartar redan denna vecka. På fredag och lördag hålls ett informellt transportministermöte i Amsterdam. Vår minister Ulrica Messing (bilden) kommer att resa dit och mötas av en helt ny och offensiv agenda när det gäller flyget i EU. Holländarna har nämligen - till skillnad från Sverige, Italien och Irland - prioriterat flygfrågorna under rubriken: En stark och konkurrenskraftig Europeisk flygtransportnäring.

I kallelsen reses många intressanta frågor. Under fredagseftermiddagen äger en debatt rum med bland andra EU-kommissionens vicepresident och transportkommissionär Loyola de Palacio samt VD för Virgin Atlantic Steve Ridgway och Air France VD Jean-Cyril Spinetta.
Intressant i sammanhanget är att Air France är det bolag som nu tar över holländska KLM och möjligen även konkurshotade Alitalia om EU så tillåter!

Malev B737En av nyckelfrågorna som man vill ta upp är strukturomvandlingen av flyget i Europa. Detta är ju högaktuellt efter Air France/KLM-affären men även med tanke på osäkerheten om vad som händer med flygbolagen i Bryssel, Italien och Grekland. De 10 nya EU-staterna tillför också minst varsitt flygbolag med olika problem och möjligheter. Det är därför ingen tillfällighet att den ungerske transportministern Istvan Csillag är med i paneldebatten. Han råkar även vara finansminister! Bilden: Det statliga ungerska flygbolaget Malev.


Så här skriver den holländske EU-ordföranden i ett diskussionspapper till ministrarna inför fredagens möte:
Skyways F50Inrättandet av den inre marknaden för flygtransporter har tveklöst givit resenärerna fördelar, såsom etablering av nya förbindelser, fler destinationer, nya flygbolag, nya affärsidéer och lägre priser. Det har ökat rörligheten och stimulerat den sociala och ekonomiska tillväxten i Europa. Av alla transportslag har flyget under de senaste 20 åren genomgått den utan jämförelse mest imponerande tillväxten i EU. Civilflygets produkter och tjänster skapar handel, industrietableringar och turism. Flyget länkar samman samhällen, perifera regioner och landsbygd med ekonomiska och kulturella centra i Europa och den globala marknaden.


EU2004Det är ord och inga visor.  Sannolikt får vår minister svårigheter med att – i vart fall i ord och handling – stämma in hyllningarna till flyget här hemma med tanke på att miljö- och vänsterpartiet snarare är av den uppfattningen att flyget skall avvecklas i Sverige, i vart fall på sträckor under 50 mil. Men å andra sidan vill de också lämna EU. Sverige har – enligt branschen – i flera år drivit den mest flygfientliga politiken inom unionen. Det gäller till exempel garantier och avgifter för krigsriskförsäkringar, flygplatsavgifter för säkerhetskontroller, stöd till glesbygdsflygplatser samt upphandlad trafik.


Övriga prioriterade områden under det holländska ordförandeskapet är sjöfart inom EU. Järnvägsfrågor lyser för ovanlighetens skull med sin frånvaro, men miljarderna fortsätter att rulla.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten