Hur många svenska flygplatser kan överleva?

Publicerad den 6 oktober 2003
Kommentarer

Septembers statistik från svenska flygplatser är en dyster läsning för många. Endast ett fåtal flygplatser visar tillväxt. Stockholm/Skavsta är i topp med +253% liksom Bromma med +25%.
Även trafiken till Visby och Ängelholm ökar liksom en del flygplatser i Norrlands inland. Gällivare, Hemavan och Arvidsjaur har tillväxt men från en låg nivå.
Värre är det för flygplatser som Karlstad och Norrköping som backar 30 respektive 28%.
Hur skall den trenden kunna vända och hur skall allt större underskott hos flera flygplatser finansieras? Frågan kommer att diskuteras på årets Flyg med Framtid.

Som vanligt presenterar vi månadens topplista för Sveriges 12 största flygplatser.

Bilden: Karlstads flygplats som får allt färre resenärer.

Den totala minskningen på de statliga flygplatserna (där är inte Skavsta, Göteborg/City och Västerås medräknade) blev 7%. Det är en jämt fördelad nedgång mellan ut- och inrikesflyg.
Chartern fortsätter att tappa mer en övrig trafik, men resor till länder utanför Europa ökar. Detta beror sannolikt på den lågt värderade dollarn.
Flygplatsernas 12 i Topp, september 2003, gäller in- och utrikes passagerare.
































































































Placering


(föreg  mån)

Flygplatsens namn Antal Augusti 03Antal September 03

Förändr.


Aug 03


 Förändr.


 Sept 02


1(1)


Stockholm/Arlanda


1 325 833


1 383 840


4%


-9%


2(2)


Göteborg/Landvetter


315 514


350 899


11%


-6%


3(3)


Malmö/Sturup


149 310


160 090


7%


-14%


4(5)


Stockholm/Bromma


106 017


122 821


16%


25%


5(4)


Stockholm/Skavsta


104 000


86 227


-17%


253%


6(6)


Luleå/Kallax


67 697


72 748


7%


-12%


7(7)


Umeå


54 327


62 267


15%


-3%


8(12)


Sundsvall/Härnösand


22 709


33 429


47%


-13%


9(9)


Ängelholm/Helsingborg


27 600


32 311


17%


1%


10(10)


Östersund


24 241


30 683


27%


-12%


11(8)


Visby


31 654


27 897


-12%


6%


12(11)


Göteborg City Airport


23 788


23 379


-2%


39%



 Sveriges flygtrafik utvecklas sämre är den i övriga Europa. Lågkonjunktur och nedgången inom IT/telekom och ett ökat resande på marken, inte minst med bil, bidrar till detta. Besparingar inom den offentliga sektorn sätter också sina spår.


Kostnaderna för flygplatser och flygbolag för säkerhetsskyddet blir alltmer betungande när passagerarvolymerna viker. Staten vill nu dessutom dra in stöd till de kommunala flygplatsernas driftunderskott.


Med den tillväxtorienterade politik som regeringen nu lagt fast kunde man möjligen tro att mer flygresande behövs för att få fart på Sverige. Men nu ser det mörkt ut för fortsatt flyg på många håll. Regeringen har inga bra svar på hur förutsättningarna för flyg i Sverige skall förbättras. De överlåter diskussionen rill rikstagsledamöter där stödpartierna har ett avgörande inflytande.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten