Hur många svenska flygplatser kan överleva?
Publicerad den 6 oktober 2003Septembers statistik från svenska flygplatser är en dyster läsning för många. Endast ett fåtal flygplatser visar tillväxt. Stockholm/Skavsta är i topp med +253% liksom Bromma med +25%.
Även trafiken till Visby och Ängelholm ökar liksom en del flygplatser i Norrlands inland. Gällivare, Hemavan och Arvidsjaur har tillväxt men från en låg nivå.
Värre är det för flygplatser som Karlstad och Norrköping som backar 30 respektive 28%.
Hur skall den trenden kunna vända och hur skall allt större underskott hos flera flygplatser finansieras? Frågan kommer att diskuteras på årets Flyg med Framtid.
Som vanligt presenterar vi månadens topplista för Sveriges 12 största flygplatser.
Bilden: Karlstads flygplats som får allt färre resenärer.
Den totala minskningen på de statliga flygplatserna (där är inte Skavsta, Göteborg/City och Västerås medräknade) blev 7%. Det är en jämt fördelad nedgång mellan ut- och inrikesflyg.
Chartern fortsätter att tappa mer en övrig trafik, men resor till länder utanför Europa ökar. Detta beror sannolikt på den lågt värderade dollarn.
Flygplatsernas 12 i Topp, september 2003, gäller in- och utrikes passagerare.
Placering (föreg mån) | Flygplatsens namn | Antal Augusti 03 | Antal September 03 | Förändr. Aug 03 | Förändr. Sept 02 |
1(1) | Stockholm/Arlanda | 1 325 833 | 1 383 840 | 4% | -9% |
2(2) | Göteborg/Landvetter | 315 514 | 350 899 | 11% | -6% |
3(3) | Malmö/Sturup | 149 310 | 160 090 | 7% | -14% |
4(5) | Stockholm/Bromma | 106 017 | 122 821 | 16% | 25% |
5(4) | Stockholm/Skavsta | 104 000 | 86 227 | -17% | 253% |
6(6) | Luleå/Kallax | 67 697 | 72 748 | 7% | -12% |
7(7) | Umeå | 54 327 | 62 267 | 15% | -3% |
8(12) | Sundsvall/Härnösand | 22 709 | 33 429 | 47% | -13% |
9(9) | Ängelholm/Helsingborg | 27 600 | 32 311 | 17% | 1% |
10(10) | Östersund | 24 241 | 30 683 | 27% | -12% |
11(8) | Visby | 31 654 | 27 897 | -12% | 6% |
12(11) | Göteborg City Airport | 23 788 | 23 379 | -2% | 39% |
Sveriges flygtrafik utvecklas sämre är den i övriga Europa. Lågkonjunktur och nedgången inom IT/telekom och ett ökat resande på marken, inte minst med bil, bidrar till detta. Besparingar inom den offentliga sektorn sätter också sina spår.
Kostnaderna för flygplatser och flygbolag för säkerhetsskyddet blir alltmer betungande när passagerarvolymerna viker. Staten vill nu dessutom dra in stöd till de kommunala flygplatsernas driftunderskott.
Med den tillväxtorienterade politik som regeringen nu lagt fast kunde man möjligen tro att mer flygresande behövs för att få fart på Sverige. Men nu ser det mörkt ut för fortsatt flyg på många håll. Regeringen har inga bra svar på hur förutsättningarna för flyg i Sverige skall förbättras. De överlåter diskussionen rill rikstagsledamöter där stödpartierna har ett avgörande inflytande.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten