Icelandair satsar på Airbus
Publicerad den 4 december 2023Från en enhetsflotta med Boeingmaskiner till en mix av Boeing och Airbus. Eller är Icelandair på väg mot att avsluta samarbetet med Boeing? Information från det isländska flygbolaget kan peka mot det.
Icelandair har varit en trogen kund hos Boeing sedan 1990-talet när B757 introducerades i flottan och som senare även kompletterades med B767.-300. När arbetshästen B757 nu slutligen är på väg att pensioneras, valdes Boeing 737MAX8 och 737MAX9 som efterträdare, båda med kapacitet att flyga de klassiska rutterna mellan Europa och Nordamerika via Island.
Därför var det en överraskning när det isländska flygbolaget tidigare i år presenterade en flygplansbeställning hos Airbus: 13 A321XLR med option på ytterligare 12 och fyra A321LR. Trots att det dröjer till 2028-2029 innan de nya flygplanen från Airbus börjar levereras, finns redan nu planer på hur de ska användas i linjenätet. Det visar sig att de ingår i en tydlig expansion av antalet destinationer och ska flyga till bland annat till Dubai och Cancun i Mexiko. Av allt att döma sätts den också in på en del av de långa distanser där Icelandair hittills använt B767-300. Airbus A321XLR har en räckvidd på 8 700 kilometer vilket matchar de större B767 och samtidigt har en betydligt bättre driftsekonomi. Räckvidden är också betydligt bättre än hos de två versioner B737MAX som idag flyger i flottan och har en maximal flygsträcka på 6 100 – 6 500 kilometer.
I de presentationer som gjordes när Icelandair genomförde de årliga kapitalmarknadsdagarna var den framtida flygplansflottan en av punkterna. Generellt ska den växa från dagens 43 flygplan, där också en handfull Dash-maskiner för inrikes ingår, till 54. Den växande flottan kommer alltså att bestå av en mix av Boeing MAX och Airbus A321. Men det kan mycket väl innebära en helt annan utveckling enligt Icelandair: ”En enhetsflotta är ett realistiskt mål för 2030. Men en mix av MAX/NEO är också en möjlighet på längre sikt”. Allt enligt presentationen på kapitalmarknadsdagarna.
I den framtidsbilden ryms också planerna på att ta in nya wide-body. De tre B767 som används på bland annat de längre sträckorna har några år på nacken och ska även de bytas ut. Alternativet är då B787 och A330. Faktum är att Icelandair var ett av de första flygbolag att teckna sig för B787, men backade sedan ur. De två maskinerna övertogs av Norwegian som fick två veritabla sorgebarn på halsen som höll på att stjälpa hela satsningen på långlinjetrafik. I de nya planerna har dock Dreamlinern kommit tillbaka som ett komplement till MAX-flottan. Men med tanke på att flottan de kommande åren även ska bestå av Airbus NEO finns alltså även A330 med i bilden. Airbus är kända för att gärna omvandla beställningar på en flygplanstyp till en annan. Går Icelandair vidare med hela beställningen på också de 12 optionerna på A321XLR som idag ligger hos Airbus, bygger det en flotta på 29 maskiner, 25 A321XLR och 4 A321LR. Det är betydlig fler än de 20 B737MAX som köpts in från Boeing. Med den närmast sömlösa övergången som piloterna kan göra mellan A321 och A330, är en möjlig utveckling att Airbus långlinjemaskin är att föredra framför Boeings.
Det finns alltså tecken som pekar på att Icelandair är på väg mot Airbus och att bygga en enhetsflotta från dem europeiska flygplanstillverkaren.