Idre flygplats ska återuppväckas
Publicerad den 10 februari 2015Det finns terminalbyggnad, flygledartorn och andra faciliteter på flygplatsen. Men på landningsbanan växer det gräs och någon linjetrafik har inte funnits sedan 1999. Över huvud taget har flygplatsen legat i träda de senaste åren.
Nu har dock hela flygplatsen sålts till en privat investerare som betalat en miljon för att ta över och eventuellt återuppväcka flygverksamheten. Flygplatsen i Idre har under åren lopp haft allmänflyg och charter och även linjetrafik till Stockholm. Det var under åren 1994 – 1999 som flygbolagen Holmstroem Air, Airborne Sweden och International Business Air försökte hålla igång trafik till Arlanda och Bromma. Bland annat användes en Dornier 228 och en PA 31.
Om den nya ägaren tänker satsa på linjetrafik är inte känt, inte heller vem det är som nu står inför stora investeringar om flygplatsen ska kunna öppnas för allmän- och taxiflyg.
Idre är inte det enda flygplatsprojektet i regionen. Sedan några år pågår arbetet på att skapa en helt ny flygplats i Sälen inriktad på internationell chartertrafik och nyligen lanserades även planer på en utbyggnad av hedlandafältet i Vemdalen. I alla tre fallen är det vinterturismen som är drivkraften.
Kommentarer
Det blir intressant att följa detta om de tar steget fullt ut och rustar upp flygplatsen. Det är en bra placering av en flygplats om man ser till vinterturismen. Flygplatsen i Sveg kanske snart är ett minne blott tack vare trafikverkets upphandling av Avies i fyra år till och Hedlandas eventuella utbyggnad är det väl ingen som egentligen tror på där dom för närvarande använder marschaller som banljus… Nackdelen med att rusta Idre är kostnaden.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten