Inga SAS-maskiner i CityJets framtida flotta
Publicerad den 16 oktober 2015
Från och med mars nästa år blir CityJet en av underleverantörerna till SAS. Förutsättningen för att kunna ta det uppdraget är att den befintliga flottan som består av 18 AvroRJ85 och tre Fokker50 kompletteras med åtta och upp till fjorton Bombardier CRJ900 med 90 stolar ombord. Det var en order som naturligtvis gladde Bombardier.
– Vi välkomnar CityJet som den senaste medlemmen i CRJ-familjen, meddelade bolaget i ett pressmeddelande.
Men det är en order som stannar där, även om flygbolaget ser det nya maskinerna som ett starkt tillskott till flottan. När CityJet letar efterträdare till de allt äldre Avro-maskinerna platsar inte Bombardier och det beror på förutsättningarna på London City Airport. CityJet är visserligen ett irländskt flygbolag men merparten av trafiken flygs till och från cityflygplatsen i London. Faktum är att den första linjen var mellan Dublin och London City och under årens lopp har bland annat SAAB2000 flugit i bolagets färger.
Den lilla flygplatsen mitt i London har en bana på 1 500 meter, ursprungligen bara 1 080 meter och begränsade utrymmen på plattan framför terminalen. Lägg till en glidbana på över 7 procents lutning och kraftiga bullerrestriktioner och antalet flygplan med möjlighet att trafikera flygplatsen krymper betänkligt. Det gör det omöjligt att operera CRJ900 på flygplatsen.
I dagarna meddelade så flygbolaget vilket flygplan som ska ta över efter trotjänaren Avro RJ85 och det var ett val som överraskade många: Sukhoi Super Jet, SSJ100.
Det ryska flygplanet har hittills inte lyckats slå igenom bland de västeuropeiska flygbolagen och CityJets beställning på 15 maskiner med option på ytterligare 10 kan bli det genombrott som behövs. Främsta konkurrent var Embraer E190.
CityJet ska inreda maskinerna med 98 stolar i en enhetlig kabinklass, allt för att få ut maximalt av flygningarna på London City.
– Flygplatsen är dyr så vi måste maximera antalet stolar med tanke på vad slotarna kostar, säger Patrick Byrne, ordförande i CityJet i en kommentar.
Första leverans sker under våren 2016 när fyra maskiner tillförs flottan och under 2017 blir det sedan en ny maskin varje månad.
Kommentarer
Thomas, talet om avgifter/slottar etc handlar om CityJets egen operation på London City. Det har inget att göra med SAS-affären, som är en ACMI på flygningar främst inom Skandinavien.
Undrar hur SAS hyr in City Jet det naturliga vore ACIM flyga på SAS flight nr call sign etc. Här kommenterar City Landningsavgiften och slotar
de hamnar väl på SAS account. Eller flyger City på egen affärsrisk åt SAS? Då är satsningen riskabel.
En Italiensk beställare avbeställde Sukhoien på grund av dåliga testutfall teknikprobl. etc. Däremot S27an och 35an är bra flygplan.
Glidbanan på LCY är 5,5 GRADER, inte 5,5 procent. Med andra ord är artikeln helt korrekt, i alla fall på den punkten.
Äntligen ett bolag som värderat SSJ100s verkliga förmåga. Bättre prestanda än E190! Lika mycket eller mer kända systemleverantörer i flygplanet (Thales, Hamilton std, Honeywell, Goodrich, Liebherr, SNECMA, B-E Aerospace, mm ).
Dom som tror det är en gamal Tupolev är helt ute o cyklar.
Man kan väl ändå förvänta sig korrekta fakta på en site som handlar om just flyg. 7 % glidbana vore häftigt, men glidbanan är 5,5 %.
Finns det någon glidbana som är brantare? Någon som vet?
Att tvätta pengar i flygbranschen är inte direkt ovanligt. Vilken rysk oligark är storägare i Cityjet och och har också ägarintressen i den ryska flygplanstillverkaren?
Varför? Ryssarnas plan är sämre än västvärldens. De drar mer bränsle, de har sålts i mycket mindre antal än andra plan på samma tid vilket borde vissa att det är ett sämre plan…
Snyggt drag och snygg maskin, hoppas fler följer dett.
Äntligen några order på Superjeten från Europa och väst.
Kul
Vad menar du med “sjuk syn på flygplan”? Om någon är det ju du som låter oseriös.
Jag tror att KA är en Putins nättroll! Vem annan än någon som jobbar för Putin kan ha en så sjuk syn på flygplan?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten