Inga toaletter och färre piloter på Ryanair?
Publicerad den 21 oktober 2011
Ryanair har sedan en tid förhandlat med Boeing om att öka antalet stolar i de Boeing 737-800 som bolaget flyger idag. En certifiering från FAA för 195 stolar istället för dagens 189 är målet. Men för att nå dit måste två av tre toaletter ombord tas bort.
– Våra flygningar tar oftast ungefär en timme. Under den tiden använder 25 personer toaletterna, det vet vi. Vad är då rimligast, att behålla dem trots att de knappt utnyttjas eller ta bort två och kunna sälja ännu billigare biljetter?
Michael O’Leary har också dammat av det tidigare förslaget om ståplatser i den bakre delen av kabinen. Argumenten är desamma; fler passagerare kan fylla planen och därmed blir biljettpriserna lägre.
– Flyget är det enda transportmedel som inte godkänner stående resenärer, varför? Om vi kunde sälja ståplatser för 1 pund styck, vilka biljetter tror ni skulle gå åt först? Det är en briljant idé men den kommer aldrig att bli verklighet. Tyvärr.
Talet om ståplatser, som lär stöta på motstånd från myndigheterna och fler säten istället för toaletter är till del PR-trick, till del skrämselskott mot konkurrenter och till del allvar. Att det finna stora mängder resenärer som är beredda att ta den obefintliga servicenivån och de ständiga tilläggen utöver själva flygbiljetten, det visar siffror från Iata: Förra året toppade Ryanair 50-bästa-listan räknat i antalet passagerare i internationell linjetrafik före bolag som Lufthansa, Air France och British Airways. Ryanair tillhör också det flygbolag som drabbats minst av nedgången i den internationella ekonomin, bara minus 13,4 procent i minskat börsvärde med Air France/KLM rasat med 61 procent. Bolaget har också, enligt egna beräkningar, 63 procent lägre biljettkostnader än närmsta konkurrent, Norwegian.
– Norwegian är bra, de har hittat en nisch här uppe i Skandinavien och utnyttjat det i precis rätt tid. Men nu tar vi upp konkurrensen med dem på allvar.
I den fortsatta jakten på minskade kostnader har Michael O’Leary också riktat in sig på piloterna och framför allt på dubbelbemanningen framme på flightdeck.
– Vi betalar över 100 000 dollar per år till en andrepilot som har till främsta uppgift att se till att den förste piloten inte somnar.
– Piloter är verkligen inte den mest produktiva personalen i ett flygbolag.
Kommentarer
Mht hur snabbt Ryanair har utvecklats till Europas storsta flygbolag ar de bara att gratulera. Ryanair har bevisat att de har raett och alla som avundsjukt kritiserar deras success har fel.
Skulle vilja se en 737:a bli flugen av endast en pilot, det finns anledningar till att det sitter just två piloter i cockpit.
Ni som säger att piloter är överbetalda och nästan inte jobbar har aldrig flugit ett flygplan själva, och är så pass insatta att ni har läst aftonbladet.
Av påståenden om att dra in toaletter och införa enpilotsbemanning på Ryanair undras om det är första april.
Är inte värt att kommentera om det är ledningens policy inom företaget.
Roligt i alla fall med folk som rör om i grytan.
Oj oj Nu är detta bolag verkligen ute och flyger
Alltså för det första vem vill överhuvudtaget sätta sin fot om bord på detta flygbolag???
Nr två skulle man vara tvungen att välja på att gå eller åka Ryanair så väljer iallafall jag att gå
Det är inte klokt att O´Learys ens tänker tanken på att det bara skulle vara en i flightdeck
Hoppas verkligen att detta bolag bli bannlyst från svenska flygplatser
100 000 dollar på ett år är jordnötter när man måste betala:
Rating
Arbetsgivaravgift
Pension
Skatt
Försäkringar
Uniform
Böcker
Kaffe och mat under arbetstid
100 000 dollar är ungefär 660 000 SEK på ett år. /12 = 55 000 kr i månaden. Då måste man betala allt själv också.
Jag får mer av mitt bolag i Sverige, och då är jag fast i turbopropträsket också. Jag är styrman och jag lever absolut inget lyxliv. Hade jag fått mindre betalt hade jag bytt yrke direkt.
Jaha, här var nästa PR-drag från MOL…
Det här är någonting som aldrig kommer hända, och han vet det mycket väl. Han vet att andrepiloten har mer att göra än att se till att kaptenen inte somnar, och han vet att (dom flesta) passagerare inte skulle tolerera bara en toalett.
Det är bara hans sätt att få uppmärksamhet till Ryanair. Att folk tar hans förslag så seriöst är ett mysterium för mig.
Först har han rätt., sen ni andra snåljåpar samt flygkåta ska bara vara tysta. Man åker inte med sådana bolag eller jobbar där…
O,Leary bör checka in i tid så att det laxermedel som kommer administreras innan flygning med Ryan Air gör verkan före ombordstigning. Vill man bli behandlad som boskap så har ju Ryan Air intecknat nichen!
Klart det ska vara sa manga i cockpit som mojligt. Helst inte mindre an 5 — kapten, styrman, flight engineer, navigator och radio pratare, aven pa sma flygplan som 737. Alla ska givetvis vara medlemmar av maffiafack. Maffiafackens medlemskap mer an fordubblas och fackbossarna blir riktiga smapavar som aker omkring i blankpolerade Cadillac med livrekledd chauffor och en ung dam vid sidan.
Han har rett att flygande personal inte ar den mest produktiva inom ett flygbolag. Jag skulle vilja saega att de ar minst produktiva och har mest betalt av alla per aktiv arbetstimme. Sma 2-motoriga flygplan, inkl jet, kan flygas med en pilot och autopilot och det finns ingen anledning vfr storre flygplan inte skulle kunna det om de ar rett designade.
Varför ska man flyga Ryanair? Det är lika dyrt att flyga reguljärt när man räknar ihop alla kostnader med resan.
Och varför ska man trängas så mycket det kan bli farligt!
och för att fortsätta så kommer en dag då det blir enpilot system på JAR25 maskiner också. Med det lär aldrig komma i en 737a. Den dagen så kommer den levande människan i systemet bli styrman åt datorn i flygplanet. På så sätt skapas 2pilot systemet och den mänskliga styrmannen blir en override funktion för en dålig kapten (dator). Lär dock inte hända en på ett tag eftersom det behövs betydligt mer avancerad teknik.
Problemet med O´Learys uttalande om piloter är att han med det visar avsaknaden och förståelsen varför man har två piloter. Om han hade flugit själv hade han förstått fördelen med tvåpilotsystem. Om han har flugit och fortfarande har den åsikten säger det allt om han som medlem i ett tvåpilotsystem. I många åsikter har han en poäng men denna åsikt visar på ofantlig okunskap alternativt hur dålig team människa O´Leary är.
Man får tycka vad man vill Ryan, dom får mycket gratis publicitet med O´Learys uttal och all publicitet är bra. Faktum är att dom lyckats till skillnad från andra “fina” bolag, man driver inte flygbolag för att ordna välbetalda pilotjobb utan för att tjäna pengar.
Ryanair ar som frisk luft. Korta flygningar behover inte mer an en toalett pa flygplanet. T-banan har inga toialetter, SJ har inga fungerande toaletter, osv. Det finns gott om dass pa flygplatsen dar pax kan toemma sig fore flygning.
Michaels funktion ÄR att vinstoptimera. Tror alldeles säkert att M är mer insatt i piloters roller etc än formumets inlägg försöker påvisa. M är en affärsman vilket bolagets resultat tydligt påvisar. Övriga bolag måste emellertid förhålla sig till detta och jag personligen hoppas att man finner andra vägar för att höja vinsten och locka passagerare än RYR sätt. Hoppas mer på att SAS m.fl. tar lärdom av bolagen i Gulfen. För mig som frekvent resenär skulle jag aldrig ens överväga att välja RYR.
Jag håller helt med Marcus. Hela företaget Ryanair är fruktansvärt irriterande. O´leareys idéer om att ge sig in i den svenska inrikestrafiken är mycket oroande. Vi måste värna om våra svenska inrikesflyg som Nextjet och andra svenska aktörer. Jag kommer aldrig att flyta med Ryan air!
Haha, nej, det går inte bra att flyga en B737 utan två piloter i nuvarande utförande, om man inte har en extremt lång högerarm och elastisk rygg samt 4 ögon, 4 hjärnhalvor och 4 armar ifall en nödcheclista måste dras igång… dessutom så turas man om att flyga resp övervaka varannan flygning normalt, så arbetsbelastningen på olika områden varieras över en arbetsdag. Usch vad branschen verkar oroväckande icke-kunnig om sin egen operation ibland, men det är nog bara utspel å andra sidan.
Han har ju liksom alltid en poäng med sina utspel. Buss och tåg körs ju av en person så varför inte flyg? Dra ner på toaletterna till en istället för tre, varför inte? Gäller att inse att flyg är till att ta sig från A till B precis som alla ändra transpormedel
O’Leary har rett. Flygande personal ar det minst produktiva inom ett flygbolag. Det finns inga andra jobb dar man presterar sa fa aktiva arbetstimmar som piloter och kabinpersonal.
Vissa kommenterar om pengar. Det ar det enda viktiga som finns. Fraga vilken fackansluten pilot eller stew som helst. Girigare typer finns inte.
De flesta resenärer på semester kostar gladeligen på sig biljetter och utgifter för än det ena än det andra till ett värde av hundratals kronor per dag, men själva resan till semestermålet skall man få nästan gratis hoppas man och går på Ryans idiotpriser. Ja, idiotpriser säger jag, för vem vill inleda sin semester med minsta möjliga bekvämlighet och endast kläderna på kroppen. Med tilläggen för bagage osv blir priset med Ryan plötsligt inte billigt längre.
Ryanair för mig är att man får vad man betalar för. Men jag drar min gräns när man vill införskaffa ståplatser på flyget, det är ju inte ens säkert att ha ståplatser på tunnelbanan/spårvagnen!!! Ta bort toaletterna, man kan ju ta bort en toalett i allafall. Verkar som dom inte tänker på linjerna över 1 timma. Finns inte en linje från GSE som är en timma! Nä, rata Ryanair
det är väl dags för dig som passagerare att ta reda på och ställa krav på vad du flyger med är ett par hundra rimligt att flyga runt i eurpoa för när en framkörning med en taxi kostar nått liknande du få vad du betalar för
bedrövlig inställning att en styrman har till uppgift att hålla kapten vaken inställningen till passagerare också det har väl hänt tidigare att en toalett lagt av vad händer då ? som tur är kan jag välja och skulle aldrig sätta min fot i ett ryanair plan
WORD!!!!!!!! :/ dags för gamle michael att dra sig tillbaks kanske
Michael har tydligen ingen insikt i hur piloter jobbar. Andrepiloten har en mycket större uppgift än att se till att kapten inte somnar. de är ett team som jobbar tillsammans. finns ett antal kaptener som berättar om hur mycket en andrepilot gör. pinsamt Michael!
Jag kan inte förstå hur, Michael O’Leary , kan sitta kvar som VD då han saknar fullständig verklighetsuppfattning. Ett väl utvecklat tvåpilotssystem har idag räddat många människor ifrån allvarliga haverier.
Det är väldigt troligt ett knep att få gratis mediautrymme för att sprida varumärket.
Alla dagstidningar skriver om PR-geniet Michael O’Learys utspel och vips pratar alla om Ryanair.
Bara att gratulera till en bra mediestrategi 🙂
…Kjos inte driver Norwegian för pengarnas skull? Tror ni för en sekund att han INTE skulle sälja en ståplats om han kunde. Norwegian har i princip samma produkt som Ryan, man köper en stol och sen får du betala för ALLT annat såsom bagage fika osv… Dessutom har Kjos anställt svenska piloter i finland på estniska kontrakt, det ni, det är Ryan takter det…
Det ligger ju en poäng i M Leary´s resonemang (som vanligt). Tidigare var man upp till fem personer “där fram”, fortfarande krävs det tre piloter/FE på flightdeck på vissa flygplantyper. Likväl som ex. bizjettar kan vara certifierade för 1-pilot flygning, går det naturligtvis utmärkt att flyga en 737:a med en pilot, eller………..?!?
“en andrepilot som har till främsta uppgift att se till att den förste piloten inte somnar”
Vem f-n vill flyga för ett bolag med den inställningen! Vet inte vem det säger mest om O`Leary eller Ryanair. Stackars piloter att ta sån skit! Tänk att få ha en CEO som ser ner på en på det sättet!! Skulle aldrig ta ett pilot jobb hos Ryanair även om det var det sista pilotjobbet på jorden!! Aldrig att jag flyger med Ryanair!
Trist!! Ännu tristare för offer och anhöriga när haveriet kommer. Ryanair har haft en ofantlig TUR hittills.
1) Avbruten start på Skavsta 2009. GLÖMDE tanka!!
2) Hoppade över avisning på Säve 2009. Startade med 3 cm slask på vingarna. Åskådare försökte ringa tornet för att stoppa planet men hindrades av flygplatschefen! “Vi skall inte lägga oss i kaptenenens beslut!!”
3) Motorstopp på Landvetter 2008 efter att misslyckats i dåligt väder på Säve.
Kan ingen stoppa eländet??
Som passagerare är vi inlindade i en illusion men i själva verket är vi också spelbrickor i O’Learys större plan. Det handlar om pengar. Och det är allt. Säkerheten är precis lika viktig som service på Ryanair. Obefintlig?
Michael är som vanligt endast intresserad av att tjäna pengar. Arrogans och total avsaknad från empati. Det är vad han står för. Jag tycker synd om alla Ryanair piloter som alla förlorat sin dröm om ett fint jobb, och sin stolthet. Ni är alla slavar utan värde på ett flygbolag som inte bryr sig ett dugg om Er.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten