
Kastrup vill utmana andra storflygplatser i Europa
Publicerad den 22 augusti 2019Kommentarer
Enligt “Linkan” tar ARN ingen landningsavgift. Förmodligen tar dom en takeoff-avgift istället. Slitaget på banorna faller nog på flygbolagen.
“ Sverige äger 3/7 av SAS, Det var väldigt länge sen, att så var fallet. Numera flyger SAS där det är mest lönsamt, d.v.s. Det är mer lönsamt att flyga till Asien från CPH än från Halmsjön intl. Det borde själv en 08 fatta
Orsaken till att HEL har mer trafik är, så vitt jag minns rätt, att de inte har samma begränsning i antal flyg som Skandinavien har. Skandinavien har bara 25 stycken. Finland underställs inte samma avtal. Viljan finns men utrymmet är litet.
Finnair ägs till 55,81% av Finska staten och har ingen stor hub i något annat land. Självklart går därför huvuddelen av trafiken från Helsingfors.
SAS har en annan bakgrund med Norge, Danmark och Sverige som tidigare majoritetsägare. Idag har Svenska staten endast har 14,82% Danmark har nästa lika mycket.
Men det är andra än vi Svenskar som äger huvuddelen i SAS även om SAS numera är ett Svenskt bolag.
Man kan inte sälja ut sina aktier och tro att man fortfarande kan bestämma.
Varför har Finnair och Helsingfors direktlinjer till ett otal orter Sydostasien? Därför att dom är smarta att utnyttja sitt geografiska läge. SAS ska inte ha en enda linje från CPH till Asien. Allt borde utgå från ARN med icke konkurrerande slot tider. Vi äger 3/7 av flygbolaget och får lite i utbyte.
Flygplatsen lever på konstgjord andning. Kan Helsingfors skapa vad de gjort i ett pytteland så är det uppenbart att Stockholm har bättre förutsättningar än Köpenhamn. Allt annat är jantenonsens och bara en fråga om politisk vilja.
ARN har inte en chans att på allvar konkurera med CPH. Anledningen heter Swedavia, som alla statliga bolag är Swedavia stort och ineffektivt, knappt fungerande.
Arlanda ligger i utkanten av Europa med ett mindre upptagningsområde, inte mycket man kan göra åt det.
Har aldrig upplevt någon speciellt dålig attityd på Arlanda. Det är långt att gå både mellan gater på Kastrup och Arlanda beroende vilka du flyger med.
Tar alltid bussen mellan terminal 4 och 5 mycket smärtfritt utan att ånyo behöva passera säkerhetskontrollen. Arlanda är helt ok!
Stor Stockholm borde satsa allt på Arlanda. Flytta flygtrafiken från Bromma, Skavsta & Västerås till Arlanda. Först då kan Arlanda kanske bli Nordens största flygplats.
Berlin! Ha! Den var ju bra. Tror snarare på att Warszawa hinner före med sina monsterplaner, om de nu är på riktigt.
Aldrig i livet att jag skulle byta AMS mot CPH. Sedan verkar dansken glömma Berlin-Brandenburg som nu ( peppar peppar) verkar komma igång nästa år.
Kanske billigare än CPH, men det har ingen betydelse. Infrastruktur och attityd på ARN är helkass.
ARN kommer aldrig bli nånting annat än en matar flygplats till div. hubs i Europa
Trots flygskatt är Arlanda billigare än Kastrup. Kastrup är i dagsläget ca 15% – 20% dyrare.
Arlanda debiterar ingen landningsavgift!
Känns som att de vill uppfinna hjulet. AMS fungerar alldeles utmärkt idag med större utbud än vad Kastrup någonsin kommer att få.
Sverige är världsmästare i precis allt. I vårt land går vi på charm kurser och utvecklas hela tiden. Sverige gör tvärt emot vad danskarna gör. Därför är vi bäst, bara att se hur bra det går på Arlanda!
Om man vill att Arlanda skall vara med i racet så är det helt nödvändigt att samla att trafik i Stockholm till en flygplats. Lägg ner och flytta trafiken från Bromma till Arlanda. Ta sedan ett omtag på Arlanda och investera i flyginfrastrukturen där och inte i kontor och affärsytor som Swedavia pysslat de senaste åren
Nu kanske det är dags för Arlanda att på riktigt satsa på att bli en kortdistans och matarflygplats. Kastrup har tre banor med längd över 3000 meter – och en målinriktad marknadsföring på intercont. Arlanda bygger kortbanor och har inriktning på fler butiker. SAS satsar förstås på Kastrup trots att Sverige är en industrinationen med flest invånare.
regeringen att sätta ned foten och göra sig av med MO-oket så att Sverige och inte minst ARN kan utvecklas i st f i det närmaste avvecklas.
Ja, även vi svenskar kommer att fortsätta flyga!!!
Dags för Arlanda att vakna! Yes you can!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten