Kjos satsar på långlinjer från mindre flygplatser

Publicerad den 12 juni 2015
Kommentarer
Mindre flygplan på tunnare långlinjer. Det utlovar Björn Kjos och har tagit upp Aalborg som exempel. Liknande resonemang går att överföra på Sverige och till exempel Göteborg.
Björn Kjos

Om två år får Norwegian de första av de 100 Boeing 737MAX8 som flygbolaget beställt. Det öppnar för att bygga ut linjenätet med en rad långlinjer till och från sekundära flygplatser. Det har Flygtorget rapporterat om förut.

Nu kan de planerna vara på väg att ta en fastare form, om man ska tro vd Björn Kjos. I en intervju med den danska nyhetsbyrån Ritzau nyligen pekade han ut danska Aalborg som en möjlig flygplats för en linje till New York. I fallet med den danska staden har Norwegian redan trafik dit som kan tjäna som feeder, men framför allt handlar det om att kunna erbjuda regionen norra Jylland en linje till USA utan omvägen via Köpenhamn.

– De ska kunna resa utan mellanlandning eftersom det är mycket billigare, säger han i intervjun.

Resonemanget fortsätter enligt upplägget att den Boeing 737MAX8 som i så fall baseras i Aalborg flyger två New York-flygningar i veckan och sedan trafikerar europeiska flygplatser övrig tid.

Björn Kjos är noga med att påpeka att det ännu inte finns några konkreta avtal eller tidtabeller men andemeningen i idén har han lanserat tidigare. Norwegian har även sedan 2014 en linje mellan Bergen och New York med trafik som flygs med en av bolagets Dreamliners under sommarperioden. Samtidigt har Björn Kjos själv sagt att det är för dyrt att flyga på de stora huvudflygplatserna i New York med en Boeing 737. Det talar i så fall för att det inte är New York som Aalborg till slut får en linje till utan någon alternativ stad på den amerikanska östkusten.

Det mesta talar dock för att vi de kommande åren får se ett ökat antal transatlantiska flygningar med den nya generationen flygplan från Boeing och Airbus. Just Airbus satsar hårt på att A321NEO ska bli det flygplan som tar över efter Boeing 757 som framför allt de amerikanska flygbolagen idag använder på många av de tunnare destinationerna, bland annat Stockholm, Manchester och Oslo.

I planläggningen av alternativa långlinjer med bränslesnåla flygplan finns Sverige med som en betydelsefull marknad, enligt Björn Kjos. Med en blandad flotta av Boeing 787 och Boeing 737MAX kan städer som Boston och Toronto bli möjliga direktdestinationer från Arlanda.

Resonemanget om Aalborg går även att direkt föra över till Göteborg: En andrastad med behov av en direktlinje till USA. Om det sedan blir Boeing 737MAX som flyger den, eller någon av de Boeing 787-8 och 787-9 som också är på väg in till Norwegians flotta, det återstår att se.

Skriv en kommentar

Kommentarer

olleli
2015-06-17 05:15

Som vi kan skåda så tar norw, skolning fr kung Ryan, likaså gör sasa det åxå då de fläskar in sig på Stansted och börjat snylta kunder på Ryans hemmaplan.

Mats
2015-06-16 11:58

Vad jag vet får inte Norwegian bidrag på någon flygplats/stad!?

Mr €
2015-06-15 07:36

När Norwegian får sina 737MAX-8 öppnas nya möjligheter då de fått ETOPS. Gissar att vissa kommuner skulle ösa skattepengar på dem för att få en linje till tex. NYC som GOT, Västerås, Örebro, Nyköping, Växjö, Jönköping t.om. Borlänge och Trollhättan.

Niklas
2015-06-14 18:58

Nu flyger redan DY på Ålborg och betalar för det så några bidrag lär det inte bli. Kanske bättre rabatt. Det blir nog inga problem att fylla dessa maskiner. Priset kommer att locka och lär inte vara samma tekniska strul på maxen som på 787an…

Bussen
2015-06-14 17:10

Menar du att utsläpp per pax kilometer blir mindre av att mata in till en hub? 2 start/landning istället för 1… Visst finns det ju många variabler för hur mycket utsläpp det blir: flygplanstyp/flysträcka osv. Tyckte ditt argument att skippa direktflyg för att flyga omväg via en hub för miljöns skull lät väldigt ihåligt..

Nisses kusin
2015-06-14 10:33

Såna här intervjuer utan konkret innehåll är nog mest till för att få flygplatschefer för sekundära orter att börja buda om var DY får mest bidrag för att flyga ifrån…Det har ju varit Ryanairs ledstjärna i många år.

pf
2015-06-14 04:47

mener du at Kjos skal legge ned Norwegian, med den begrunnelse at du bor i Ålborg ?

Da må du være passe “Odd” !

Olof
2015-06-14 01:35

Flyger häldre med sk än dy.Fattar inte hur kjos tänker.jag bor på Aalborg och reser flera gånger i månaden till östkusten och tycker inte det är jobbigt att byta på Kastrup eller på Arn för den delen. Att flyg mellan Aalborg och Kastrup tar30-45min så det tar max en timme längre.
Dessutom kan man nästan aldrig åka med dy’s long houl utan förseningar och inställda flyg. Därför flyger jag nu för tiden med sk för då ingår iallafall det viktigaste. Lägg ner dy kjos!!!

anders
2015-06-13 17:07

hur menar du att feeder skulle vara sämre för miljön? genom att mata in passagerare ökar du ju kundunderlaget och därigenom beläggningen pa flighten.

Bussen
2015-06-12 19:40

@Anders Hmm ja du, ta en titt på en karta så ser du att det är en omväg… Sen tror jag nog att flyga direktflyg istället för massa onödig feeder in till dom större hubbarna är just bättre för miljön!!!

Anders
2015-06-12 16:28

Flyg AAL-CPH tar 45 min. Kan det verkligen ses som en omväg? Vi borde sluta vara så egoistiska och börja tänka på miljön!

Norsk Firre
2015-06-12 16:22

Det är bra att se över marknaden och de destinationer i världen som möjliga linjer. Det Kjos borde fixa upp är eventuellt de Avtal med de anställda så inga mer onödiga konflikter skulle kunna hända i framtiden, och även fixa 787 som bara har krånglat. Annars så tror jag norwegian har stor potential att fortsätta växa och bli ett stark flygbolag, Även med ekonomisk vinnst, till skillnad från andra (SAS)**host** 🙂

Saltkammargutten
2015-06-12 10:54

Det är så bra att ha. Det måste användas också och vara lönsamt. Men direktlinje från både GOT och Jylland kommer nog att funka. GOT skulle på allvar behöva en linje till Shanghai eller Hangzhou dvs för affärsfolk. Affärsresande eller feta allotments är det som behövs.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten