Kniven på strupen för Deltas piloter!
Publicerad den 28 oktober 2004Tisdagen den 2 november har satts som sista dag för Delta Airlines piloter att acceptera sparplanen vilket innebär 1 miljard US dollar mindre i löner och reducering av andra förmåner. Delta är USA:s tredje största flygbolag efter United och American Airlines. Deltas piloter är de högst betalda inom flygbranschen varför en sänkning har ansetts vara ett måste för att bolaget överhuvudtaget skall kunna rekonstruera och fortsätta om än med en mindre kostym.
Den motspänstiga pilotfackföreningen - som först inte ville acceptera några nedskärningar alls - har man nu accepterat åtgärder som innebär besparingar på 705 miljoner US dollar per år. Det som sker nu är ett mycket högt spel mellan arbetsgivaren och fackföreningen. I potten ligger framtiden för 60.000 medarbetare.
Krisen är nu så akut för Delta bara finns två alternativ: 1) att på tisdagen söka skydd mot konkurs under den amerikanska Chapter 11-lagen, 2) att fackföreningen fullt ut accepterar sparplanen. Klarar man det senare får Deltas ledning andrum genom ett räddningspaket från ett American Express närstående finansbolag på 600 miljoner US dollar varav 100 miljoner är ett lån. Det finns en uppgörelse med andra långivare på 135 miljoner US dollar som dock villkorats med att fackföreningen träffar ett avtal med Delta.
Det har tidigare varit helt låsta förhandlingarna om besparingar. Otaliga utredningar visar att Delta inte kan fungera med rådande förmåns och löneläge. Piloternas eftergifter är en förutsättning för att nå en uppgörelse med övriga fackföreningar med vilka förhandlingar nu är avslutade.
Som Flygtorget.se kunde meddela tidigt i våras skulle Delta under hösten 2004 träda in i chapter 11 utan en uppgörelse med fackföreningar dessförinnan. Nu är vi där. Åtskilliga miljarder är borta, kapital som skulle ha behövts vid en rekonstruktionsplan.
Det är ett ekonomiskt sargat Delta som nu tvingas i Chapter 11. Förmodligen hade detta kunnat undvikas om insikten funnits att man måste vidta kraftiga åtgärder för att rädda kvar bolaget. Detta borde ha skett redan år 2003 när ledningen förde samtal med personalen och facket samt bankerna.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten