Konkurrensverket om flygpriser
Publicerad den 4 januari 2005I september 2004 publicerade LO-ekonomen Dan Andersson (bilden) resultat från en av regeringen (och facket på det statliga området) beställd utredning om effekten av avregleringen. Därav framgick bland alla marknader utom tele har fått kraftigt höjda priser när de avreglerats och utsatts för konkurrens. Flygets relativa priser skulle - enligt Andersson - ha stigit med 82% (!)sedan 1992. (läs Råd och Röns referat) Flyget och flera andra marknader underkände slutsatserna och sedan dess har det varit tyst från Anderssons fögderi.
Det svenska Konkurrensverket delar inte helt Dan Anderssons slutsatser, i vart fall när det gäller flyget på senare tid. Så här skriver myndigheten idag: Flyg: Priserna på flygresor har sjunkit markant under 2003 och 2004. Det kan framförallt förklaras med att ett antal nya flygbolag med lågprisprofil etablerat sig på den svenska marknaden. Nedgången för flyget och öppnandet av tredje banan på Arlanda har för tillfället löst slotsproblematiken. (läs KKVs uttalande här)
Om tåget skriver Konkurrensverket: Priset på tågresor har ökat betydligt mer än KPI de senaste åren på de delar av marknaden där SJ fortfarande har ensamställning. Däremot har samhällets kostnader för upphandlad tågtrafik (kollektivtrafik i storstadsområden, länstrafik och tåg till Övre Norrland) sjunkit påtagligt. På den senare typen av marknader möter SJ idag hård konkurrens.
När det gäller SJ så verkar alltså Dan Andersson och KKV ha samma analys, men inte när det gäller tåg i allmänhet.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten