Kostnaden skall ner och ner och ner …..

Publicerad den 9 mars 2006
Kommentarer

Tar det aldrig slut? Svaret blev ett rungande NEJ vid den årliga "Growth Airline Conference" i New York som just ägt rum.

"Att sänka kostnaden är som att utöva sin religion, det görs inte en gång och det blir aldrig färdigt", sa Joe Leonard, ordförande för AirTran Holdings.

Det andra tydliga budskapet från konferensen var: upp med sidointäkterna, eller "the ancillary revenues" på flygspråket. Att höja dem är som reptricket, man börjar helt enkelt ta betalt för saker som tidigare ingick i biljettpriset.

Se bara på brittiska Flybe, en föregångare på området. Att reservera en vanlig stol kostar 6 euro och finns stolen vid en nödutgång blir det 12 euro per sträcka. Att checka in bagage på flygplatsen kostar 6 euro per väska och för att stimulera nätanvändningen kostar det enbart 3 euro om man checkar in väskan på Internet.

Chefen för Flybe skämtade belåtet "att snart tar vi extra betalt för att lyfta och en hel del mer för att landa".
Flybe drar in 5,94 euro per passagerare i sidointäkter, medan siffran för Ryanair är 7,21 euro.

Om vi återvänder till kostnadssidan och närmare bestämt botten av densamma, finner vi bolaget som kallats Tony Air Asia“the lowest cost airline in the world”, Air Asia. Deras kostnad per utbjuden stolskilometer (CASK) är nu nere i 45 öre i februari 2006.

Air Asias grundare och C.E.O, Tony Fernandes(bilden th), en i raden av färgstarka lågprisdirektörer, sa att när Airbus A320 hade ersatt samtliga B 737-300, så skulle bolagets direct operating costs sänkas med ytterligare 12 %.

Betydande kostnadsbesparingar skulle också komma genom invigningen av den nya lågpristerminalen i Kuala Lumpur, Air Asias hemmabas. En annan kostnadssänkare är trafik till Macao i stället för Hong Kong, 45 minuters färjetur därifrån.

Ryanair var också där och berättade att de totala kostnaderna, minus bränsle, sänkts med 7 % förra året och beräknades kunna sänkas ytterligare 5 % i år.

Sidointäkterna utgör 15 % av de totala intäkterna och skall ökas till 20 % de närmaste fem åren. Med 15 miljoner besök per månad på hemsidan finns alla möjligheter att uppnå målet.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten