Krav på FC
Publicerad den 31 januari 2007Tack för din fråga angående krav på FC och andra nyckelpersoner. Din fråga löd enligt följande: “Ställer Luftfartsstyrelsen i övrigt några krav på personers allmänna redlighet – sådant som antagligen inte framgår av en meritförteckning – i fråga om t.ex tidigare fusk med loggböcker, ekonomisk brottslighet där personen i fråga blivit åtalad och fälld – eller annat?”.
Jag bedömer det som att din fråga handlar om vandelsprövning av FC och andra nyckelpersoner i flygföretag. Med detta som utgångspunkt har jag diskuterat frågan med kollegor på LS och konsulterat olika regelverk och luftfartslagstiftning. Min uppfattning är att Luftfartsstyrelsen idag inte har någon formell vandelsprövning för den kategori av personer som frågan rör med bäring på de områden du efterfrågar. Nedan beskrivs kortfattat ifråga om olika flygföretag.
En person som ska fungera som utsedd befattningshavare enligt JAR-OPS 1 (kommersiella flygtransporterf lygplan) och 3 (kommersiella flygtransporter helikopter) ska dock vara godtagbar för myndigheten. För denna typ av verksamhet gäller generellt att en operatör skall ha en god och effektiv ledningsorganisation för att säkerställa att flygverksamheten bedrivs på ett säkert sätt.
I detta inryms bl.a. att en operatör ska ha utsett en verksamhetsansvarig chef som är godtagbar för myndigheten och som har befogenheter inom företaget att säkerställa att all operativ och underhållsteknisk verksamhet kan finansieras och utföras i enlighet med den standard som Luftfartsstyrelsen kräver. Operatören ska också att ha utsett befattningshavare inom bl.a. flygverksamhet (flygchef) som ska vara godtagbar för myndigheten.
För utsedda befattningshavare gäller att de ska ha chefskompetens samt lämpliga tekniska/operativa kvalifikationer från luftfarten. I de allmänna råden till JAR-OPS 1 och 3 ges närmare råd vad gäller utsedda befattningshavare. För att Luftfartsstyrelsen ska kunna bedöma om exempelvis en utsedd befattningshavare eller en verksamhetsanvsarig chef (AM) är godtagbar ska berörda personer, enligt Luftfartsstyrelsens tillämpning av de aktuella regelverken, genomgå en intervju med tjänstemän på Luftfartsstyrelsen. En flygchef ska även genomgå ett teoriprov.
Luftfartsstyrelsen gör en helhetsbedömning utifrån vad som kommer fram vid intervju och teoriprov. Om det skulle komma fram att någon har fuskat med loggböcker eller, i fråga om ekonomisk brottslighet, blivit åtalad eller fälld så kan detta komma i beaktande vid bedömningen i så måtto att det påverkar Luftfartsstyrelsens förtroende för personen i fråga.
Bedömningen görs ju i förhållande till kravbilden på befattningen. Formuleringen i bl.a. JAR-OPS 1 och 3 ger en ganska stor latitud för bedömningar med tillhörande allmänna råd. När det gäller BCL-D 2.2 bruksflyg (flygplan) i mom.4 och D 2.3 bruksflyg (helikopter) i mom. finns motsvarande reglering om än definierad och uttryckt annorlunda. I de regelverken uttrycks det som att Luftfartsstyrelsen gör en allmän lämplighetsbedömning. Ledningsfunktionen definieras i dessa regelverk som företagsledare, flygchef och teknisk chef. Luftfartsstyrelsens bedömning blir på motsvarande sätt.
I den mån en flygchef eller annan befattningshavare behöver tillträde till behörighetsområde vid flygplats måste personen i fråga säkerhetsprövas i enlighet med BCL-SEC regelverket och tillhörande lagstiftning på området. Härvid skulle detta, beroende på karaktären på ett utfall, kunna innebära att en person inte bedöms vara pålitlig ur ett säkerhetsskyddsperspektiv, då sett ur ett perspektiv för skyddet mot terrorism. En sådan bedömning innebär att ett behörighetskort inte kan utfärdas för personen i fråga. Detta är dock en helt annan bedömning och inte helt relevant för frågeställningen.
Hoppas att du har fått svar på din fråga.
Hälsningar
Jonas Gavelin
Jonas Gavelin
Tillståndsavdelningen (Td)
Flyginspektör/Jurist
601 73 Norrköping
011-415 22 10, 0733-018 681
e-post: jonas.gavelin@luftfartsstyrelsen.se
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten