Landningar i 250 m sikt godkänns på Arlanda

Publicerad den 21 maj 2005
Kommentarer

Arlandas Bana 3 har uppgraderats till kategori 3A, CAT III A. Det innebär att banan nu är godkänd för landningar med nollsikt vertikalt. Efter noggranna kontroller av ILS genom bland annat flygmätning och ett antal automatiska provlandningar har Luftfartsstyrelsen gett sitt godkännande att uppgradera Arlandas Bana 3, 01R/19L, till CAT III A.

Flygplan med godkänd utrustning kan numera landa trots närmast obefintlig vertikal sikt, men med minst 250 meters horisontell sikt. Förutsättningen för att en bana ska kunna bli CAT III är att den är utrustad med rätt ljusutrustning. Förenklat innebär det att lamporna på och kring banan måste sitta tätare än vad som annars är nödvändigt. Bana 3 byggdes redan från början med inriktning mot att bli godkänd för CAT III.

Stockholm-Arlanda Airport är nu först i Sverige med att kunna erbjuda CAT III. Även om det är sällsynt att vädret blir så dåligt att CAT III krävs är det en konkurrensfördel när flygbolag väljer vilka flygplatser de ska betjäna.

Nästa steg blir att framöver uppgradera till CAT III B som tillåter landningar med ner till 50 meters horisontell sikt. Däremot är det i nuläget inte aktuellt att nå den högsta nivån, CAT III C, som innebär ingen sikt vare sig vertikalt eller horisontellt.
Sedan tidigare har Arlanda haft CAT II på både Bana 1 och Bana 3. Bana 2 är CAT I.

 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten