Luftfartsinspektionen drar in Transjets tillstånd
Publicerad den 14 november 2002Anmärkningarna mot Transjet som ledde till flygförbudet 9 juli var allvarliga och innehöll konkreta flygsäkerhetsproblem, t ex att väskor tappats vid en start, att allvarliga tillbud inte utretts på ett klarläggande sätt och att piloter flugit utan att ha genomgått den interna utbildningen som de ska för att få flyga företagets flygplan.
Luftfartsinspektionen kunde konstatera att de bakomliggande orsakerna som lett till dessa brister framför allt var en otillräcklig ledningsfunktion och ett kvalitetssystem som upphört att fungera.Sedan flygförbudet infördes har Luftfartsinspektionen genomfört en omfattande granskningsinsats. Transjet fick när beslut om flygförbudet togs två månader på sig att åtgärda de brister som konstaterats. Denna tidsfrist utsträcktes senare, då företaget inte kunnat svara upp till kraven inom angiven tid.
Eftersom företaget trots denna förlängda tidsfrist inte kunnat visa att de kan leva upp till de flygsäkerhetskrav som gäller för flygbolag, har Luftfartsinspektionen beslutat att avsluta granskningen och återkalla Transjets flygoperativa tillstånd (AOC, Air Operators Certificate).
– Vi kan konstatera att Transjet, trots att de haft ungefär dubbelt så lång tid på sig som ett nystartat företag, inte kommit upp på den nivå som krävs av alla flygföretag i Sverige. Vi hyser också bristande tilltro till ledningens kompetens att driva en säker verksamhet inom regelverkets råmärken även efter att vi avslutat granskningen, förklarar Egil Cederborg, chef för flygoperativa tillstånd inom Luftfartsinspektionen.
Återkallandet av Transjets flygoperativa tillstånd sker omedelbart. Detta innebär att Transjet som företag inte kommer att kunna återuppta sin flygtrafik.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten