Featured article image

Lufthansa blir delägare i airBaltic

Publicerad den 30 januari 2025
Kommentarer
Lufthansa Group investerar 14 miljoner euro i airBaltic och blir därmed minoritetsägare i det lettiska flygbolaget. Investeringen kommer leda till en hel del förändringar och nu satsar airBaltic också på den sydamerikanska flygmarknaden. 50 nya Airbus A220 ska köpas in under de kommande fem åren.

Lufthansa Group har sedan 2019 haft ett betydande samarbete med airBaltic. Nyligen förlängde man sitt wet lease-avtal till att gälla till och med sommaren 2028. Cirka 21 av airBaltics 49 A220 ska flyga för Lufthansa under sommarsäsongen, och fem blir tillgängliga på vintern. Investeringen på 14 miljoner euro ger Lufthansa Group ett delägarskap på 10 procent av airBaltic. De kommer också att få en plats i airBaltics styrelse.

airBaltics nuvarande flotta består av fyrtionio Airbus A220-300. Fram till nu har flygbolaget varit majoritetsägt av den lettiska staten, som har en andel på 97,97 procent, medan de återstående 2,03 procenten ägs av en privat aktieägare. airBaltic räknas idag som ett av Europas snabbast växande flygbolag och beskrivs ibland som ett ”hybridflygbolag”, eftersom de både flyger nätverk och fungerar som lågprisbolag. Nätverket består av mer än 130 rutter från Riga, Tallinn, Vilnius, Tammerfors och, säsongsmässigt, Gran Canaria, till cirka 70 destinationer över Europa, Mellanöstern, Nordafrika och Kaukasus.

I slutet av januari tillkännagavs också ett wet-lease-avtal för upp till fem airBaltic A220-300 med Uruguays nystartade SUA, Sociedad Uruguaya de Aviación. I avtalet ingår flygplan, operation och personalutbildning. SUA:s verksamhet ska starta i slutet av året, och planen är att förbinda nyckelstäder över Uruguay, Argentina, Brasilien och Chile.

airBaltics vd Martin Gauss tror att modellen kan exporteras bredare runt om i världen. Planen är att fördubbla flottan av Airbus A220 under de kommande fem åren. 30 procent av flottan opererar för wet lease, vilket innebär att 2029 räknar han med att 30 av planen kommer att flyga för andra flygbolag, medan återstående flygplan flyger från Baltikum till Europa och utanför. Gauss är övertygad om att marknaden kommer att fortsätta att växa, och ser airBaltic som “det enda flygbolaget i världen som erbjuder nya flygplan med lägre kostnad för bränsle och utsläpp; normalt görs wet lease-affärer med gamla flygplan.”

AirBaltic grundades 1995 och driver idag en av Europas yngsta flottor, bestående av 49 Airbus A220-300-flygplan, och har över 2700 anställda.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Besviken debattör
2025-02-03 18:49

@Andreas. En riktig “tung” analys från din sida. Menar du att Air Baltic “tvingat” Lufthansa att köpa in sig i bolaget för att de skulle “erbjudas” hyra flygplan från dem? Lufthansa vet vad dom gör och har siktet inställt på att expandera på ARN och i OSL. De vet att SAS kämpar i tung motvind och att deras pengar snart är slut igen.

Andreas
2025-02-03 08:06

Besviken: Hur vet du att det här är Lufthansas val? Kan det inte snarare vara ett krav från Air Baltic för att wetleasa ut till Lufthansa att de också köper in sig i bolaget för att ge legitimitet åt den kommande börsnoteringen? Lettiska staten vill ju ha så bra betalt som möjligt när de drar sig ur.

Besviken debattör
2025-02-02 10:55

Lufthansa siktar på att Air Baltic skall in på svenska och norska marknaden och erbjuda fler direktlinjer från Stockholm och Oslo inom Europa nu när det danska SAS bestämt sig för att satsa heljärtat på CPH som deras enda viktiga hub. Lufthansa vet vad dom gör.

Ek
2025-01-31 06:14

Måste säga att Air Baltic är riktigt bra bolag! Har flugit med dem via Riga till Madrid flera gånger. Betydligt bättre service än Iberia, till lägre pris. Brukar vara samma pris för deras business class som det är för en strippad biljett på Iberia enda nackdelen är 2 tim längre restid.

Tim
2025-01-30 20:54

Och så fick LH sig en ny kompis i norr

Andreas
2025-01-30 17:30

Om Lufthansa-gruppen wetleasar 21 maskiner på sommaren och SUA i Uruguay gör samma med 5 maskiner så blir det ju totalt 26 flygplan. Då är det inte så mycket mer wetlease som förväntas om det 2029 bara blir totalt 30 flygplan ute på uppdrag.

Vad jag inte får ihop är att den egna verksamheten till och från Baltikum då måste växa från cirka 35 idag till 60 flygplan (totalt 90 flygplan i flottan minus de 30 som wetleasas ut). Det känns som en orimligt stor tillväxt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten