Malmö Aviation leasar fler flygplan
Det är Atlantic Airways som leasar ut sin kvarvarande maskin till det svenska bolaget.
Malmö Aviation har dussinet jämt av Avro RJ-maskiner, nio av den större 100-modellen med 112 stolar och tre mindre RJ-85 med 97 stolar ombord. En av de mindre, den enda som Malmö Aviation inte själva äger, ska lämnas tillbaka till Blue1 eftersom leasingen har gått ut.
– Den har varit rätt lätt att upptäcka eftersom motorkåporna varit blåa, säger Anders Engzell till Flygtorget.
För att hålla uppe kapaciteten kompletteras därför flottan med en annan leasingmaskin. Det är Atlantic Airways på Färöarna som släpper iväg en av sina RJ-100 med registreringsnummer OY-RCC, under den kommande tvåårsperioden.
– Vi har leasat av dem förut, framför allt för att de har samma kabinkonfiguration som vi använder. Vi kommer också att måla den i våra egna färger.
Den inhyrda maskinen ska enligt planerna flyga fram till dess att de nya Bombardier C-series börjar levereras till Malmö Aviation som är launch-customer på den nya modellen. Något definitivt datum finns ännu inte satt eftersom provflygningarna har blivit försenade. Under 2015 är det senaste budet och under en övergångsperiod blir det två flygplanstyper i flottan.
Atlantic Airways å sin sida håller också på att fasa ut sina Avro-maskiner. Den enda kvarvarande ska alltså flyga i Sverige och samtidigt har flygbolaget nu tre Airbus A319 i flottan. Atlantic Airways var tidigare det statliga flygbolaget på Färöarna men en privatisering inleddes 2007. Det har dock visat sig vara svårt att hitta intresserade investerade så myndigheterna blev sittande med 66 procent av ägandet. Därför har beslut nu fattats att återförstatliga flygbolaget.
Kommentarer
Här finns inga kommentarer för här finns inget att hata för SAS anställda
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten

