MyTravel Plcs förlust 12 miljarder!

Publicerad den 11 december 2003
Kommentarer

Resekoncernen MyTravel Plc rapporterar en mycket svårare förlust för det senaste verksamhetsåret än beräknat, motsvarande nära 12 miljarder kronor före skatt. Förlusten hade av analytiker beräknats till motsvarande 7,5-8 miljarder kronor. Bolaget rapporterar att man fått sin skuld refinancierad till i maj år 2006 samt att man tror att man når lönsamhet år 2005.

Situationen för MyTravel Plc, moderbolag åt MyTravel Northern Europe med bl a Ving och Always, är alltså allvarligare än vad som tidigare antagits.

Verksamheten i Norden gav dock ett plusresultatet på, i dessa tider, icke föraktliga 173 Mkr. Dessutom ser det ut att ljusna med ett bra bokningsläge och en halverad sista-minuten-försäljning.

Men det har krävts ett stålbad att hålla också Norden-delen av MyTravel-skutan på kurs. Antalet producerade charterresor med MyTravel i Norden är i år 25 procent färre än för två år sedan. Besparingar på runt 250 Mkr har gjorts inom försäljning och administration.

Lågkonjunktur, 11 september, Sars, Irak och ökad konkurrens, inte minst från lågprisflygbolagen, utgör grunden för MyTravel-koncernens kris. Dessutom; i goda tider genererar det intäkter i flera led när man som MyTravel äger butiker som säljer resorna, flygplanen som flyger gästerna och många av de hotell där de bor. I svåra tider genereras i stället förluster i flera led vilket accelererar problemen.


Bankerna, som nu i flera omgångar tillfört MyTravel Plc nödvändiga medel för att klara krisen, uppges hittills ha kommit med tillskott på motsvarande 17 miljarder kronor. När bankerna senast åter beslutade hålla den gigantiska resekoncernen under armarna så uppges förutsättningarna ha varit att den nu skulle ha nått ett nollresultat. I stället blev det alltså ytterligare ett minus på nära 12 miljarder kronor, främst beroende på hemmamarknaden Storbritannien.


Under tiden har en rad verksamheter sålts ut. Kvar av en semesterresekoncern som hade som mål att bli världsomspännande är nu i stort sett endast bolagen i Storbritannien, Skandinavien, Kanada och Holland.


 Frågan är vad som händer nu?


MyTravel försöker köpa sig tid  i förhoppning om att konjunkturen är på väg att vända och att tillströmningen av hugade semesterresenärer ökar. Men vägen tillbaka är knagglig och fylld av faror. Vad säger t ex att inte Al Qaida kan slå till i USA igen, eller varför inte i Storbritannien, USAs krigsallierade, tillika MyTravel-koncernens hemland och huvudmarknad?


MyTravel-koncernen tycks – åtminstone för tillfället – ha tillfälligtvis ha tryggat sin överlevnad. Och även om det skulle gå så illa att MyTravel Plc skulle gå i konkurs, så ställer sig säkert köparna i kö för att förvärva verksamheten i Norden, som ju uppvisat en oerhörd styrka i så väl medgångs- som motgångstider.


En löslig bedömning är att MyTravel i Norden f n är värt 2-3 miljarder kronor. På köparsidan finns dock vissa begränsningar genom att den tyska resekoncernen TUI redan äger Fritidsresor och schweiziska Kuoni äger Apollo.


Det har glunkats om att SAS, som tidigare ägde Skandinavien Leisure Group, som i stort sett ännu är identiskt med det nuvarande nordiska MyTravel, åter skulle kunna tänka sig att gå in i semesterresebranschen. De tuffa tiderna för reguljärflyget har ju i realiteten redan tvingat SAS att göra det. Man har startat lågprisflygbolaget Snowflake och Snowflake har bl a träffat avtal om att flyga 105 000 av Apollos semesterresenärer.


Den senaste veckans rubriker om MyTravel Plc:s väntade storförlust med risk för konkurs har gjort också en del skandinaviska resenärer oroliga. Men även vid ett allra värsta scenario där hela MyTravel-koncernen inställer betalningarna förfaller resenärerna kunna känna sig mycket trygga tack vare den svenska resegarantilagen.


MyTravel Sverige har, enligt vad Kammarkollegiet uppger för Flygtorget, f n ställt hela 745 Mkr i resegaranti. Konkurrenterna Fritidsresor och Apollo har f ö ställt 510, respektive 210 Mkr i resegarantier.



 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten