NextJet planerar för nya flygplan till flottan
Publicerad den 22 maj 2013
I höstas blev det känt att Nextjet utvärderade ATR 72 som en möjlig ersättare till i första hand de alltmer åldrande ATP som bolaget flyger med på de mer passagerartäta linjerna. Nu visar det sig att Nextjet även tagit med Bombardiers Dash 8 i planerna på att utveckla och modernisera flottan.

– Ja, det är riktigt men ingenting är ännu klart. Vi gör en total genomgång av hela flygplansflottan och det är turboprop vi siktar mot, säger Magnus Ivarsson på Nextjet till Flygtorget.
Planeringen inför framtidens flygplan är en del av det arbete som inleddes i slutet av förra året när Höga Kusten Flyg köpte Nextjet. Sedan dess har de två organisationerna sakta sammanfogats för att hitta de synergieffekter som var en av målsättningarna med fusionen.

Höga Kusten Flyg hade själva inga flygplan utan köpte in flygkapaciteten från Golden Air, numera Braathens Regional som fortfarande flyger sträckan mellan Örnsköldsvik och Arlanda. Efter midsommar tar Nextjet över den linjen med en ATP och sedan tidigare flyger bolaget också den andra av de två linjer som följde med i samgåendet: Jönköping – Arlanda. Det gör att Nextjet redan nu är tredje största inrikesflygbolag på Arlanda efter SAS och Norwegian.
Nextjet har idag 17 flygplan i flottan, 13 SAAB 340 och 4 ATP. De större ATP:erna flyger i första hand de långa linjerna till Norrland och det är den kapaciteten som ska ersättas med modernare flygplan. De två typer som alltså är aktuella, ATR och Dash finns båda i flera olika varianter med mellan 39 och 78 stolar. ATR 72 flyger redan på ett flertal av Sverigeflygs linjer medan Dash 8 syns mer sällan. Den största operatören i Skandinavien är norska Widerøe som använder 39 maskiner i olika storlekar i det stora inrikesnätet och på en del flygningar till Sverige.
Nextjets ATP:er ska förövrigt gå i trafik mellan Wilhelmina och Visby i sommar. Då gör flygbolaget ett försök med sommartrafik från norrland på lördagarna genom att utnyttja det faktum att flygplanet övernattar i Wilhelmina under helgerna.
Kommentarer
Varför heter de NextJet när de bara har turboprop i flottan. De borde heta NextPropeller eller NextTurboprop istället eller skaffa sig jet.
SAAB 340 skulle man ersätta med Dash 8-200.
SAAB 340 har 33 sittplatser medan Dash 8-200 har 37 sittplatser.
Varför kan inte nextjet köpa in Embraer 170 som ersättare för Bae ATP. ATP:en har 68 sittplatser och 170:in har 76 sittplatser. Det finns ju förresten långa linjer som t. ARN-Gällivare som man skulle kunna använda jet på istället för långsam turboprop. Det skulle ju gå snabbare med jet.
Vad dom än väljer för typ så får dom se till att det finns ett stort galley så dom får plats med sprit till cockpit. Deras firmafester ombord börjar ju bli kända.
Skribenten M.p har tydligen inte satt sin fot norr om Dalälven, knappast någor grepp om de geografiska avstånden i detta avlånga land. Vilhelmina ligger inte södra Norrland, istället i det som brukar benämnas norra Norrland. Gästrikland/Hälsingland/Medelpad/södra Jämtland benämns södra Norrland, fast egentligen borde det officiellt heta Mellansverige eller Mellersta Sverige för landsbegreppet Norrland idag är luddigt och gammaldags.
Tyvärr så börjar många resenärer räkna bort flyget som ett alternativ på linjen ARN-VXO. Gamla flygplan, sliten inredning otydlighet kring aktuell operatör. Stabilitet och ett tydligt varumärke med interlining med SAS och möjlighet att tjäna Eurobonuspoäng på sträckan borde hjälpa upp. Nyare flygplan med uppgraderad inredning erfordras, t.ex. ATR 42-500/600, ATR 72-500/600, Dash 8-Q400
Äntligen ett regionalt flygbolag i SE som börjar skaffa sig sin egen identitet. Flygplanen är målade i flygbolagets färger och allt övrigt från uniformer, reklam, trycksaker etc börjar få en identitet. De 13 st Saab 340 som opereras håller gott skick men kabininteriören måste uppgraderas snarast. BAE ATP har dock mer begränsad “passenger appeal” totalt varför t.ex. ATR-72 eller Dash 8-Q400 vore ett välkommet alternativ som också bör vara ekonomiskt gångbart.
SF340, en arbetshäst som gjort bra ifrån sig inom svenskt inrikesflyg, både inom Swedair och Skyways. Om nu Next Jet vill gå vidare i sin utveckling och skaffa sig modernare och bränslesnålare maskiner så är detta ett klokt beslut.
Så roliga nyheter! Go NTJ!
SAAB 340 har en utomordentlig historia. Vet inte en enda som havererat pga teknik på rak arm. Däremot har det byggts en massa så uppenbarligen tycker operatörer om den. Just saying.
Hej.
Vad jag vet så äger inte Next Jet några flygplan och har aldrig heller gjort.
De flesta är leasade av Thun-bolagen samt av West Air Europa.
Det är väl bara att avsluta sin leasing ch teckna ett nytt avtal med annat bolag som har de nya typerna.
Dock så ser jag inte var NExt Jet ska få pengar till att skola om sina piloter, eller tänker de låta sina anställda betala en rating till?
Det låter väl klokt att byta ut ATPer mot ATR eller Dash, för det var ju det som artikeln handlade om. Var hittar man köpare till ATPer undrar jag? West Air har så vitt jag vet inte behov av fler, Afrika?
Mycket folk som verkar vara avis här, i Sverige skriver man tydligen skit då. Om Ni är så bra själva tycker jag att Ni ska starta ett eget bolag och göra det bättre!!
Behöver man kunna län, landskap och kommuner för att hitta dit man flyger?
Jag flyger mycket till Asien och Afrika och har ingen aning om hur länderna är indelade men jag hittar riktigt bra i luften och har kommit till rätt flygplats säker varje gång!
Vidare tycker jag att tönten som skriver att SAAB 340 är farliga borde ta reda på fakta och inte sprida falsk propaganda bara för att individen är okunnig!
Det här med geografi är svårt för många inte bara Flygtorget! Vilhelmina ligger på samma breddgrad som Skellefteå, knappast i södra Norrland då?
Södra Norrland är väl fortfarande Gästrikland där bl.a. Gävle ligger!
Hoppas piloterna kan sin geografi lite bättre än insändarna här!
Norrland är rätt stort om man frågar någon som inte satt sitt fot norr om Dalälven. Vilhelmina ligger i Södra Norrland om vi ska vara mer precis 😉
Det börjar bli lite tjatigt att rätta till geografikunskaperna hos Flygtorgets reporter:
Det heter Vilhelmina (inte “Wilhemina) och det ligger i Norrland (med stor begynnelsebostad).
Försök hitta en olycka med en S340 som varit trasig!
SAAB flottan borde bytts för 10 år sedan. Är alltför gammal och farlig. Flög de få veckorna man var i Norrköping och bad varje flygning… 🙂
Ja, Nextjet är verkligen i behov av förnyelse av flygplansflottan, enl Airfleets.net har man bara SAAb 340 som är mellan 23-24 år gamla…inga andra flygplan finns med där..SAS beskylls ofta för att ha gamla plan men deras är inte ens hälften så gamla!
http://aviation-safety.net/database/record.php?id=20130518-0
Ännu en landning utan utfällda hjul.
Verkar fungera lite bättre där än hos direktflyg
Tror att NJ skulle vinna på att gå ihop med något annat bolag. WF eller DAT kanske?
Finns väl bara q400 som nya idag eller?
Finns det Dashar att köpa?
Med tanke på banlängderna och speciellt då Vilhelmina med kort instrumentbana skulle nog lilla Dashen vara lämplig. Både Saab 340 och ATP är på gränsen här speciellt i startkonfiguration beroende på väder och last. Med starkt vikande passagerarunderlag ( se statistik 1:a kvart) räcker lilla Dashen gott och väl.
Precis, byt namn era tomtar
Och när är det dags för “Next time Jet” då ?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten