Norsk inrikes kassako för SAS

Publicerad den 6 augusti 2015
Kommentarer
Den norska inrikestrafiken är SAS största och mest lönsamma marknad. Att växa ytterligare, framför allt bland affärs- och oftaresenärer är en del av strategin för framtiden. Det kan också ge en fingervisning om var SAS nästa långlinje ska placeras.
SAS

Den norska geografin gör flyget till ett nödvändigt transportmedel och Norge är ett av de inrikesflygtäta länderna i Europa. I sin tur gör det att det norska inrikesflyget av tradition är SAS största affärsområde. Drygt 25 procent av det samlade passagerarantalet flyger på någon av de 16 inrikeslinjerna. Faktum är att linjen mellan Oslo och Trondheim räknas som en av de mesta trafikerade sträckorna i Europa med strax under en miljon passagerare årligen.

– Det är utan tvekan en av SAS viktigaste linjer. I snitt flyger vi 19 dagliga 737:or på sträckan, säger Knut Morten Johansen, SAS presschef i Norge till Flygtorget.
   
SAS har idag cirka 50 procent av den norska inrikesmarknaden, Norwegian 35 procent och Widerøe 15 procent. Det är en marknadsandel som SAS vill utöka ytterligare och handlar om att ta passagerare i första hand från Norwegian.

– Vi ser att siffrorna ökar, passagerarna har återvänt till till SAS, framför allt de som reser ofta.
   
De ska nu belönas med fler frekvenser på de tunga linjerna till Trondheim, Bergen och Stavanger men också med ett utökat serviceutbud. Loungen i Oslo byggs ut samtidigt som det inrättas mindre café-lounger ibland annat Bergen, Tromsö och Stavanger.
   
I konkurrensen med främst Norwegian ger möjligheten att variera flygplansmaterialet en fördel. De två bolagen flyger vinge vid vinge på i stort sett samtliga destinationer. SAS är ensamma på Oslo – Kristiansund och Norwegian på Oslo – Bardufoss.

– Genom att använda en blandning av Boeing 737-600, 737-800, ATR72 och ibland Boeing 717 kan vi löpande anpassa kapaciteten till efterfrågan på enskilda linjer och hålla antalet frekvenser uppe, något som passagerarna gillar. Det ger också bättre driftsekonomi gentemot Norwegian som är hänvisade till de stora Boeing 737-800, säger Knut Morten Johansen och pekar på linjen mellan Torp och Bergen. Där flög Norwegian och Widerøe sida vid sida men det var Widerøe som till slut blev kvar, tack vare att en mindre Dash 8 var det mest lämpliga flygplanet.
   
En stark marknad i Norge, årligen flyger cirka 6 miljoner passagerare på SAS norska inrikeslinjer och sammanlagt flyger cirka 10 miljoner norrmän inrikes ger en feedereffekt som märks i Oslo. Det kan också ge en föraning om hur diskussionerna går i SAS om var de nya långlinjer som planeras ska placeras. I dagsläget flyger SAS från Oslo till New York och från Stavanger till Houston men fler intercont-linjer från Oslo har länge stått högt på önskelistan. Att det finns en marknad har Norwegian bevisat samtidigt som bland andra Thai, Qatar och Emirates flyger in till Oslo.
   
Samtidigt visar de senaste trafiksiffrorna hur beroende Norge är av oljemarknaden. Under första halvåret i år minskade inrikestrafiken med 1,1 procent och framför allt syns det i beläggningen mellan Oslo och Stavanger. Där minskade antalet resenärer med 35 000 personer jämfört med samma period förra året. Å andra sidan har utrikestrafiken växt med 4,1 procent vilket även det pekar på behovet av fler utrikeslinjer från Norge.

Sex av tio destinationer på tio i topp är norsk inrikes, det  visar passagerarstatistiken för Oslo Gardermoen ut för första halvåret 2015:

SAS Norge

SAS Norge
Skriv en kommentar

Kommentarer

/jes
2015-08-11 09:51

Att tjäna in poäng för Eurobonus på inrikes resor i Norge var inte tillåtet tidigare. Vilket år blev detta möjligt?

Mats
2015-08-08 22:07

Skulle SAS helt plötsigt upptäcka var det går att tjäna pengar?
Ha ha ha dagens skämt….

Kalkylator
2015-08-06 22:40

6milj av 10milj är väl 60% och inte 50%? Får inte ihop siffrorna i artikeln. 1milj hit eller dit kan väl inte vara “ca”??

pf
2015-08-06 18:01

hadde jeg vært deg, hadde jeg holdt kjeft-du har muligens misoppfattet at dette er et diskusjonssted-der bør man skrive noe som tilfører debatten noe, det gjør jeg forsøk på, men neppe i dette innlegget MOT deg !

GM
2015-08-06 17:42

@pf Så det er kun avsnitt 7 i artikkelen du har lest? Jeg forholder meg til innlegget og ikke kun avsnitt 7. Det er ikke dine kommentarer som ineteresserer meg.. Tvert i mot.

Harry
2015-08-06 17:42

De ökar mest i Norge, så inte konstigt att SAS tar marknadsandelar av Norwegian. Men de satsar ju på att bli “internationella” istället för att gå efter hemmamarknaden. Ursmart av SAS att sätta in en offensiv här.

Hans
2015-08-06 16:54

Får jag resa 717 från Trondheim så ska jag banne mig ta SAS framöver.

pf
2015-08-06 16:22

noen måste flyge SAS når Norwegian er utsolgt.
(Var det ikke et sånt svar du frågat etter ved din kommentar ?)

More
2015-08-06 16:18

Det är ju JÄTTEKONSTIGT att man inte flyger norwegian i Norge!? Vad beror det på?? Eurobonus?

pf
2015-08-06 15:24

bør du holde deg til hvilke flytyper SAS skal erstatte de “utgående med” på norsk innenriks-og så v.g. presisere hva du ikke forstår av min innlegg, og da på den andre tråden.

Sak, og ikke person, hva?

GM
2015-08-06 13:22

Les gjerne “SAS antälld”s fine innlegg i tråden på forumet her:
http://www.flygtorget.se/Forum/Detaljer.aspx?ForumKatID=1&ID=192627

(Skippa gjerne “pf”s uinteressante kommentarer i samme tråd)

pf
2015-08-06 12:10

er på vei ut av SAS-flåten

Hvordan vil SAS erstatte denne gode mixen, idet de “mindre” jetflyene passer bra inn på mindre ruter som OSL-KSU/HAU i første rekke ….blir de ATR i fremtiden, eller innhyrd materiell fra Widerøe(DH4/DH3)?

Kan også påvirke andre ruter som ikke går til/fra Oslo

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten