Norwegian anställer piloter i Finland
Publicerad den 3 juni 2014Norwegian har sedan 2011 en bas i Helsingfors där fem flygplan används för produktion av i första hand flygningar till södra Europa. Basen har idag ett 50-tal piloter, de flesta svenskar, som hittills varit anställda i de tre finska bemanningsföretagen Arpi Aviation, Parc och Confair Consultancy.
– Men nu när vi efter tre år är väletablerade på basen i Finlandvill vi knyta dem närmare oss och erbjuder dem anställning i vårt eget dotterbolag i Finland, Norwegian Air Recources, NAR Finland, säger Charlotte Holmbergh Jacobsson på Norwegian.
Anställningen i NAR Finland innebär att lokala anställningsvillkor och lönenivåer gäller. Det har skapat en viss oro bland piloterna eftersom den fasta anställningen medför en lönesänkning på cirka 10 procent.
– Men det kompenseras av den trygghet som en anställning hos Norwegian innebär med bland annat reglerade uppsägningstider. För oss är det ett sätt att långsiktigt bygga upp besättningsbasen i Helsingfors.
Erbjudandet till de finska piloterna är första gången som Norwegian Air Resources aktiveras. Tanken är att det helägda dotterbolaget ska vara hemvisten för den flygande personalen och att de inte längre ska vara anställda i moderbolaget Norwegian Air Shuttle.
Kommentarer
Japp, det är information från NAS som inte är korrekt!
Erbjudandet om att söka om sitt jobb stinker!!!
Mycket anmärkningsvärt är också att DFO / flygavdelningen säger att de inte kände till hur “dåligt” erbjudandet var!!
Ryanair med Wifi – ibland!!
Det är direkt information från Norwegian som flygtorget förmedlar. Prata med SPF om du är missnöjd, de ska börja med samtalsterapi sägs det.
Som vanligt helt snedvriden information? Vad sägs om att ge korrekt information i fortsättningen? Vi är många som börjar tappa förtroendet för er! Det är otroligt viktigt då ni är en stor nyhetskanal.
Forsamra inte mera nu. Det ar svart nog som det ar. Vi som flyger alskar vart jobb, fast vi maste leva med….. glamouren ar over for flygbransjen, fast vi jobbar over 12 timmar varje dag, maste vi respekteras. Detta ar ar 2014, inte en slavkoloni 1677…….
Jaha, kommunismens censur har återigen drabbat Flygtorget så vi testar igen.
http://www.talouselama.fi/uutiset/
norwegianille+syytos+yrittaa+leikata+
palkoista+2530+suomessa/a2248345
http://yle.fi/uutiset/norwegianin_suomalaiset_lentajat_
taistelevat_palkoistaan__
ylityokielto/7245994
http://yle.fi/uutiset/norwegianin_suomalaiset_lentajat_taistelevat_palkoistaan__ylityokielto/7245994
I artikeln står det att NAR snart ska kontakta facket och förhandla ett nytt förslag. INGENTING har skett från NAR!
Det erbjudande om fast anställning son NAR la fram tackade samtliga piloter nej till. 10% lönesänkning? Vilket skitsnack. De glömde nämna att 12 lediga dagar skall bli 9. Lokala lönenivåer? Ja Finnair fick inte vara med i den jämförelsen så medianen blir ju något snedvriden…
Jämför man med Sverige som är ett billigare land är det ett rent skämt. Nej, ingen nappa på detta “erbjudande”.
(Förhindra att löner & att allt annat kommer bli sämre)
Det är precis vad ni redan har gjort då ni tog jobbet på DY & Ryan!
Förstört branschen!!! Vore så mycket bättre om dessa 2 bolag aldrig existerat.
Det är inte mycket i denna artikel som stämmer. Återigen flygtorget, kolla era källor! Jag instämmer med “Förbannad”!
Du fattar uppenbarligen inte en uns av vad som pågår. Det är just du och alla andra som vill “ta” våra jobb till vilket pris som helst som är problemet.
Nu när alla äntligen står samlade och faktiskt försöker göra det man kan för att förhindra att löner och i princip allt annat försämras så borde du väl stå bakom och stötta istället för att slänga ut såna kommentarer? Förstår att du är frustrerad av att inte ha ett flygjobb, men kom igen.
Det sier vel sitt om tilbudet når flygesjefene i Norwegian fnyser av tilbudet, og ser det som en selvfølge at pilotene som et minimum skal beholde dagens lønnsnivå. Ned 25% på fridager, ned opptil 30% i lønn og kun 2 x 2 days off in a row pr mnd som garanti er helt hårreisende. Påstanden om at det finnes mange piloter som vil ta over disse jobbene er i beste fall litt naive. Hvor langt er pilotutdannede villige til å gå for egen jobb når det går ut over egen fremtid?
Dotterbolag och bemmaningsbolag är väl i stort sett samma sak i detta fallet!
Först gnäller man för att man är anställd av ett bemanningsföretag och nu gnäller men för att man erbjuds anställning i egna dotterbolaget.
Vad ska ni ha för att det ska bli tyst på pipandet? Börjar bli ganska frustrerande att läsa kommentarer som dessa. Byt arbetsgivare om det är så synd om er, eller byt bransch, helt och hållet! Tänk på att det går många arbetslösa piloter som förmodligen gärna skulle ta er plats när som helst!
Snälla ta bort denna artikel om det skall gå att uppfatta Flygtorget som en seriös portal för information i framtiden. Alternativt, ta med följande:
-25% Färre lediga dagar
-7% Mindre lön för styrmän
-27% Lön för nya kaptener
-20% Lön för erfarna kaptener
Bland andra väsentliga försämringar.
Upp till 27% lönesänkning menar hon säkert.
Vilket skämt, 10% lönesänkning, vad har hon fått den siffran ifrån. Från 12 till 9 offdagar i månaden. Tog hon med det i beräkningen. Alla pendlar, vilken dröm med 9 offdagar i månaden! Och rostret kommer ut 5! dagar innan det börjar gälla. Är det justa villkor?!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten