Norwegian går in på den tyska marknaden
Publicerad den 16 maj 2013I dagsläget har Norwegian egna baser med flygplan och anställd personal på fyra platser i Spanien: Teneriffa Syd, Las Palmas, Alicante och Malaga. Hittills har trafiken därifrån främst gått till de skandinaviska länderna men från och med vinterprogrammet i höst startar trafik från Spanien till Hamburg, Köln och München. Därmed bygger bolaget vidare på den europeiska expansionen med europeiska baser och verksamheter, hittills i Spanien och på Gatwick utanför London.
– Inträdet på den tyska marknaden är en del av vår strategi att expandera utanför Norden för att möta den hårda konkurrensen i flygbranschen. Vi ser att tyskarna ofta väljer Norwegian när de flyger till Skandinavien och vi tror att det finns en efterfrågan för ett flygbolag som erbjuder billiga biljettpriser mellan Tyskland och Spanien, säger Norwegians vd Bjørn Kjos i ett uttalande.
Den tyska marknaden där Norwegian nu hoppas kunna ta en del, är till stor del dominerad av Air Berlin. Det tyska flygbolaget har många likheter med Norwegian även om det idag inte räknar sig som ett lågkostnadsbolag och även gått med i alliansen Oneworld. Framför allt är de stora på destinationerna kring Medelhavet och på Palma de Mallorca har flygbolaget byggt upp en av sina fyra hubbar.
Den starka närvaron tänker Norwegian möta med i första skedet 11 nya linjer från Tyskland. Hamburg och Köln får trafik till Teneriffa, Las Palmas, Alicante och Malaga, medan München får trafik till Teneriffa, Alicante och Malaga.
Baserna i Spanien får också mer trafik till Skandinavien när vinterprogrammet går igång. Stockholm och Göteborg får fler frekvenser på de redan befintliga linjerna till de fyra destinationerna i Spanien. Även Danmark, Norge, och Finland får ytterligare avgångar varje vecka och i vissa fall helt nya linjer, bland annat från Rygge i Norge och Uleåborg och Åbo i Finland.
Kommentarer
(Til pilot)arbeider ikke innen luftfart, det har jeg sagt før-tidligere innlegg i denne debatt nevnte Norwegians fremvekst, for å kjenne den og derfor vite hvordan de kan satse på Tyskland må man nevne konkurrenten-og det er SAS.
Fornøyd? Jeg vil legge til, de som skriver noe annet er som SAS-tåler ikke konkurranse !
pf drar gång på gång upp SAS i artiklar som handlar om helt andra flygbolag och länder, han arbetar med all säkerhet på Norwegian.
and nothing but the true.
Les teksten en gang ting, om du ikke forstår “at” pf
…har SAS med detta att göra.
Du arbetar på DY’s pr-avdelning.
med svensk ledelse i SAS så de hverken at bolaget saknet konkurranse og nok kapasitet i det oljesmurte velgående norske marked. Norwegian fikk vokse seg sterk innenriks, og ikke minst, med stor suksess med non-stop ruter til/fra norske lufthavner. SAS ville ha oss via CPH, hvilket vi i stor grad ikke ønsker.
Svårt att vinna om man inte satsar! Ett lysande bevis på det är väl vårt scandinaviska bolag som på egen hand lyckats aveckla sig själv pö om pö geom att åta bolag som bl a Norwegian obemärkt ta en stor del av kakan. En skrämmande passivitet att låta ett i princip icke existerande bolag att på en tidsram på ca 10 år växa till en volym som blir större än en själv redan under 2014!
Och vi var långt från 43 från LGW till ARN med tidiga morgonkärran två dagar senare.
Det är kanske du som ser vad du vill se?
Du snackar mycket bull…t.
Finns inte en enda flygning sedan start med så låg beläggning. Lägsta var 43.
Nu går LGWbasen extremt bra.
Norwegian, 12 month rolling 77,9 %
Helt fullt flyg idag från LGW kl 1420 till Oslo…
Hörde att det var 120 bokade på planet kl 17 till Stockholm…
Norwegian har 73% beläggning inklusive charter. En beläggning som minskar varje år. Skulle tro att linjerna utanför Skandinavien inte har mer än 30% beläggning. MEN det spelar ingen roll, gäller bara att öka med nya linjer och hålla aktieägarna nöjda. Då förstår säkert alla att HK inte har något annat val än att säga att det går över förväntan.
Vad jag hört från hk går lgw långt över förväntan, men klart nån flihgt kan säkert gå ganska tom.
Hur går det för Norwegian på linjerna ut i Europa från LGW? Jag reste första veckan de flög och då var vi åtta passagerare trots att det var hälften så dyrt som Ryanair och en fjärdedel av priset hos Easyjet. Det är varken lätt eller billigt att lyckas bli sedd i en stad som London. Annonsplatser i T-bana, bussar och i tidningar kostar upp till 50 gånger mer än vad motsvarande kostar i mindre städer som t.ex. Oslo eller Göteborg.
kommentere som Johan.
La nå Norwegian få en sjanse…..og få lov til å starte før det doømmes ut…!
“…vi tror att det finns en efterfrågan för ett flygbolag som erbjuder billiga biljettpriser mellan Tyskland och Spanien…”
Därför finns idag AirBerlin, Germanwings, Vueling och Ryanair. Frågan är om de lyckas få tyskarna att associera namnet Norwegian med resor sydöstöver från Tyskland. Det kan bli en svår nöt att knäcka.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten