Norwegian planerar för trafik Göteborg – Stockholm
Publicerad den 21 september 2010Göteborg – Stockholm har de senaste åren varit en linje med ett hanterbart konkurrensförhållande. Under årens lopp har bland andra de numera konkursade Goodjet, FlyMe och Sterling gjort försök att bryta sig in utan att lyckas någon längre tid. Idag är det därför SAS och Malmö Aviation som delar på trafiken, Malmö Aviation med upp till 14 dagliga turer till Bromma, SAS med ett tiotal dagliga förbindelser till Arlanda.

Men nu sneglar Norweigian på möjligheterna att ge sig in på denna en av de tunga inrikeslinjerna.
– Ja, vi jobbar på det, säger Åsa Larsson, pressansvarig på Norwegian i Sverige. Göteborg är en väldigt intressant destination, har en bra flygplats och linjen till Stockholm är bra.
Men sedan är det stopp med kommentarerna. Kanske sker trafikstarten innan årsskiftet, kanske dröjer det längre.
– Vi är inte i mål än.
På Landvetter flygplats bekräftar informationschefen Annika Hilmersson att det pågår kontakter.
– Vi vill naturligtvis främja utvecklingen av flygplatsen och Norwegian är ett av de bolag som vi diskuterar med. Göteborgsregionen är attraktivt, här finns mycket forskning och industri och det drar många resande.
Varken SAS eller Malmö Aviation är förvånade över Norwegians planer.
– Jag har väntat i två år på det, säger Bengt Roswall, vd på Malmö Aviation.. Däremot tror jag inte att de ligger så långt fram som ryktet säger.
Lars Ove Filipson, försäljningsdirektör på SAS, är inne på samma linje.
– Konkurrenskartan ritas om hela tiden, säger han. Det går inte att sitta stilla och tro att det bara är att håva in. Därför anpassar vi produkten mellan Göteborg och Stockholm och drar bland annat upp frekvensen till 12 turer på vardagarna när vintertidtabellen kommer.
Att lägga Göteborg till det svenska linjenätet som redan innehåller Kiruna, Luleå och Umeå ingår i Norwegians satsning på inrikestrafiken i Sverige. Det går dessutom bra för bolaget, 28 procents passagerarökning i augusti och 2012 skall flottan enligt planerna bestå av enbart Boeing 737-800.
– Jag har stor respekt för hur Norwegian tar sig in på nya linjer, säger Bengt Roswall. De har betydligt större uthållighet än de andra som försökt under åren. Men för egen del är jag inte orolig. Dels har vi förberett oss för en sådan här utveckling och skissat på olika scenarier, dels har vi en annan produkt i och med att vi flyger till Bromma.
Ytterligare en del i konkurrensen mellan landets två största städer står SJ för. De snabbaste X 2000-förbindelserna går på under tre timmar från city till city, snabbare än vad flygtrafiken klarar. Det har fått SAS att inleda ett samarbete med SJ där resenärerna kan kombinera flyg och tågbiljetter.
– På korta flygningar under en timme är kringservicen och markarbetet avgörande, säger Lars Ove Filipson.
Varken SAS eller Malmö Aviation vill i nuläget avslöja hur stor den egna kabinfaktorn på linjen är men båda räknar med att Norwegians inträde innebär en prisutmaning.
– Det kommer att bli tufft, säger Bengt Roswall. Jag hade hellre varit utan dem.
Kommentarer
Signaturen “Bengt” oroar sig för miljökonsekvenserna av att Norwegian går in på GOT-ARN. Jag kan lugna Bengt med att det samlade inrikesflyget i Sverige endast står för ca 1% av Sveriges totala utsläpp av CO2. Några extra flygningar mellan Göteborg och Stockholm ger knappt en mätbar förändring av flygets miljöpåverkan. Inte ens att ta bort inrikesflyget helt mellan Stockholm och Göteborg skulle ge någon mätbar miljöeffekt. Flygets roll i miljösammanhang är grovt överdriven.
Det är klart att Landvetter kan få mer trafik och bolag på landvetter! Men måste man ge sig in på en sådan linje där två bolag redan trafikerar. Dem kan trafikera Belgrad, Split eller någon annan detenation som dem betydligt kommer ha hög kabinfaktor på
Suck, bra för miljön, not.
Dom är så välkomna så. Konstigt att det har dröjt så.
Ä N T L I G E N ! (vad mer kan man säga).
Vi vill ha massa destinationer! Love NORWEGIAN!
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten