Norwegian presenterar nya flyglinjer från Stockholm
Publicerad den 16 februari 2010Destinationer som är viktiga både för affärs- och privatresenärer. De nya direktlinjerna innebär att Norwegian ytterligare ökar sin närvaro på den svenska marknaden då bolaget placerar sitt åttonde flygplan på Arlanda.
– Idag finns det inte något lågprisalternativ till London från Arlanda. London är ju en av svenskarnas favoritdestinationer samtidigt som linjen har ett stort antal affärsresenärer. Därför är vi enormt glada över att vara det första flygbolaget som nu kan erbjuda låga priser till de allt fler prismedvetna resenärerna som åker till London i affärer, för att shoppa eller för att titta på fotboll, säger Åsa Larsson pressansvarig för Norwegian.
Direktlinjen mellan Stockholm och London kommer att flygas varje dag, förutom på lördagar medan direktlinjen mellan Stockholm och München kommer att flygas varje måndag, onsdag och fredag.
– Våra passagerare har länge efterfrågat en direktlinje med Norwegian till en storstad i Tyskland. München är en fantastisk stad som varje år lockar tusentals turister men även är en stor näringslivsstad, säger Åsa Larsson.
Bolaget startar även en direktlinje till skotska Edinburgh som kommer att flygas tre gånger i veckan, varje tisdag, torsdag och söndag.
– Edinburgh är en av Europas främsta turistdestinationer och Storbritanniens andra största turistdestination efter London. Staden och området runt omkring har mycket att erbjuda som till exempel fantastisk natur, kultur och högklassiga golfanläggningar. Jag är övertygad om att våra tre nya destinationer kommer att bli väl mottagna på den svenska marknaden, säger Åsa Larsson.
Direktlinjen till London börjar flygas den 29 april medan direktlinjen till Edinburgh startar den 6 maj och München börjar flygas den 7 maj.
Kommentarer
När jag kritiserade Flygtorget så försvann detta inlägg helt plötsligt. Per-Albin Hansson svar med rubriken “Ja visst” besvarar ett inlägg där jag kritiserade Flygtorget. Strax efter försvann det plötsligt. Nu ser det plötsligt ut som att han svarar sig själv med två inlägg efter varandra.
Intressant! Det är tydligt att man inte får kritisera Flygtorget och deras s k redaktion.
…men om du läser här på nyhets-sidan så är det bara just pressreleaser… sen kan man väl kritisera flygtorget för detta men det är en annan diskution… till flygtorgets försvar så är väl även pressreleaser också nyheter…
…flygtorget gör som all annan media, skriver pressmeddelanden och norwegian kommer knappast att ge ut ett pressmeddelande om att man minskar på en del linjer…
Norwegian lägger ned följade rutter från Oslo/Moss/Rygge:
Valencia, Prag, Budapest, Berlin och Palanga. De reducerar dessutom antalet avgångar på Malaga och Alicante.
Var är de stora rubrikerna hos Flygtorget och andra media? Såsom det brukar vara när de öppnar NYA linjer? Inte lika kul att skriva om förstås men om man inte delger hela bilden så får folk uppfattningen att bolaget ständigt enbart expanderar. Så är inte fallet.
En liten påminnelse om lågpris från Göteborg:
Härifrån flyger Ryanair, Wizz air (båda Säve) och Air Berlin (Landvetter). Det visar att det finns intresse för Göteborg. Det går säkert att utveckla.
Skärpning, Mallan! Det gamla STH/GBG-gnabbet är barnsligheter som inte hör hemma på ett seriöst forum. Dessutom kan jag berätta att flyget i GBG har ett upptagningsområde där det bor ca 2,5 miljoner människor.
Det finns inte ritkigt något intresse för Götebrog helt enkelt, annars hade vi väl redan sett fler bolag och destinationer men gbg är väl lite dött helt enkelt
När ska lågprisbolagen börja flyga från Göteborg????? Övertygad om att det skulle vara lönsamt med lite roliga destinationer!
Klinton, du har inte ens gjort något allvarligt försök att hänga med i debatten och verkar inte veta hur flygbolag eller andra bolag för den delen fungerar. Du kommenterar dessutom på fel ställe. Det finns en artikel med tillhörande kommentarer om Norwegians lönsamhet på annat ställe och dessutom på insändarsidan. Kom gärna med i debatten om du har något att säga men inte om du bara ska skrika ut nåt.
När ska någon sätta stop för detta bolag som snart kommer att skämma ut hela skandinavien, när kommer det svenskt bolag med vsisoner???
/Jamie
Hur kommer det sig att konkursboet fortfarande kan hålla sig i luften?
Ja Ace, det är skönt att se att vi är överens. Det är naturligtvis inte lätt att skapa lönsamhet i flygbranschen. Jag är positiv till att man gör försök. Jag tror på München, inte minst därför att tyskarna gärna åker till Stockholm. Intressant är att CPH-Paris och CPH-Amsterdam har 4 bolag var (inklusive Norwegian). Från ARN finns det bara två. Fast i Köpenhamn har man ju förstås inte konkurrensen från Ryanair på Paris (Skavsta-Beauvais).
Det kan Du delvis ha rätt i, men bara för att det finns passagerare som vill dit betyder det inte att det är lönsamt att flyga dit. Man kan ju också skapa ett behov genom låga priser men utan lönsamhet. Inget självändamål att erbjuda billiga biljetter tycker jag och låta folk som egentligen inte ha råd att resa. Det gynnar inte miljön heller. Självkostnad plus liten marginal är vad det borde kosta. Det gäller alla branscher och borde även gälla flyget.
Tipsen är realistiska. Amsterdam och Paris tillhör svenskarnas favoriter (saknar lågpris från Arlanda). Läs också kommentarerna om Madrid och Bryssel. Alicante, Nice, Aten har idag brist på flygsäten. Jag saknar varken marknadskunskaper eller sunt förnuft. Orter som saknar direktflyg helt är mera wild cards men andra bolag har flugit där (kanske inte Nürnberg) och de har affärsresenärer! Läs gärna mina andra komentarer angående Norwegians “lönsamhet”.
Ja när får vi se Norwegian till Göteborg ???
Ja varför inte ännu fler destinationer och oftare till dem man redan flyger på???? Jo – det finns något som heter marknadsbehov och LÖNSAMHET!!
Här behöver Norwegian sätta in fler avgångar: Algarve (varför bara 1g/vecka?), Alicante, Nice, Aten.
Saknar direktflyg helt från ARN: Lyon (funkar från CPH och Göteborg!!), Basel, Luxemburg, Nürnberg, Gdansk.
München? Jo, kanske funkar. Många passagerare idag men mest transfer.
Saknar lågpris från ARN: Amsterdam (varför bara från CPH, Norw?), Paris (varför slutade ni, Norw?), Warszava (varför slutade ni, Norw?), Reykavik, Madrid (Spanair+Iberia alltid fullsatta), Bryssel (inget lågpris med Brussels längre fr Bromma efter Lufthansas köp), Hamburg, Zürich, Lissabon.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten