Norwegian startar Köpenhamn – Bangkok

Publicerad den 9 juli 2014
Kommentarer
Norwegian fortsätter att utveckla långdistansverksamheten och lanserar en ny direktlinje mellan Köpenhamn och Bangkok.

Norwegian lanserar ytterligare en långdistanslinje. Den 30 oktober i år går första direktflyget mellan Köpenhamn och Bangkok. Den nya linjen kommer att gå två gånger i veckan och biljetter finns nu till försäljning. Norwegian har sedan tidigare direktflyg mellan Bangkok och Stockholm och Oslo.

Den nya långdistanslinjen är en viktig del i Norwegians globala tillväxtstrategi:

– Marknaden för interkontinentala linjer har alltför länge dominerats av höga biljettpriser och begränsad flexibilitet. Vår vision är att alla ska ha råd att flyga, även till utomeuropeiska destinationer, säger VD Björn Kjos.

Norwegians satsning på långdistanslinjer
Under 2013 lanserade Norwegian som enda lågprisbolag långdistanslinjer mellan USA och Skandinavien samt mellan Asien och Skandinavien. Responsen från resenärerna har varit mycket positiv med i stort sett fullbokade flyg. Norwegian har idag sju 787 Dreamliner i drift och kommer år 2018 ha en långdistansflotta på totalt 17 flygplan.

Norwegians långdistanslinjer:
Från New York (JFK): Oslo (OSL), Stockholm (ARN), Köpenhamn (CPH), Bergen (BGO) och London (LGW)

Från Fort Lauderdale (FLL): Oslo (OSL), Stockholm (ARN), Köpenhamn (CPH) och London (LGW)

Från Los Angeles (LAX): Oslo (OSL), Stockholm (ARN), Köpenhamn (CPH) och London (LGW)

Från San Francisco (OAK): Oslo (OSL) och Stockholm (ARN)

Från Orlando (MCO): Oslo (OSL)

Från Bangkok (BKK): Oslo (OSL), Stockholm (ARN) och Köpenhamn (CPH)

Skriv en kommentar

Kommentarer

Truth
2014-07-12 14:01

What a sickening double moral the american pilot assosiations are showing. NAI are employing americans, that is not mentioned with one word, just lies ! It’s time to throw out Fedex and UPS from Europe, since you don’t follow the open skies agreement.

CB
2014-07-11 21:36

The United States must deny NAI. Norwegian can fly to the United States and offer whatever “low-cost” product it wishes to consumers. However, it must abide by U.S. and Norwegian law and the agreed upon provisions under the U.S.-EU Open Skies Agreement.

To deny NAI’s application is to let the marketplace work for consumers on a truly level playing field.

K
2014-07-11 09:31

WORD!

FR
2014-07-10 23:41

Ryan är inte heller seriösa men går ändå som tåget.

Chablis
2014-07-10 22:49

Norwegian är inte seriösa. Låt bolaget gå i konkurs

Ture
2014-07-10 18:46

Vad har SAS med att gora att NAS startar flyg mellan CPH-BKK?

SAS har beslutat sedan ett tag tillbaka att inte flyga till BKK langre….
Snarare ar det val Thai som det far stor paverkan pa….

Jenna Jamesson
2014-07-10 14:53

Känns som det är dags att leta efter fin skorna i garderoben.
Putsa dom riktigt blanka till den förestående begravningen av SAS.
Tyvärr!

NK
2014-07-10 14:04

Två avgångar i veckan! Hoppas det inte blir teknik!

ABC
2014-07-10 11:05

Vad talar besättningen för språk denna gången? Filippinska? Eller finns det ännu billigare arbetskraft att få tag på?

HansO
2014-07-10 10:42

Hoppas INTE SkatteBETALANDE SAS går i graven !!!

Inger
2014-07-10 09:31

Norwegians VD säger “alltför länge dominerats av höga biljettpriser och begränsad flexibilitet”

Vet någon vad Norwegian gör för att ökar eller förbättrar denna flexibiliteten?

Bosse flygdoktor
2014-07-10 09:13

Finns vissa skillnader ser du någon?

“SJ AB är ett svenskt järnvägsbolag för persontrafik helägt av svenska staten som verkar under marknadsmässiga villkor och krav. Uppdraget är att bedriva lönsam persontrafik”

Rörelseresultat

? 476 miljoner SEK

Vinst efter skatt

? 471 miljoner SEK

Tillgångar

? 9,565 miljarder SEK

Eget kapital

? 4,886 miljarder SEK

Lars Ras
2014-07-10 09:01

Jättebra med konkurrens.

Men jag förstår inte alla som hoppas att SAS går i konkurs. Om SJ går i konkurs är det bra för tågresandet inom Sverige, och ut ur Sverige? Tror inte det…

ABC
2014-07-10 01:18

Jag visste inte att SAS var en stor aktör på lågprisbiljetter till Bangkok? Jag trodde det var Finnair, Lufthansa, Austrian, Swiss, Aeroflot, Turkish, Egyptair, Qatar, Ethiad, Jetairways and Thai? De har samtliga bra service utan extra pristillägg och biljetter till superpriser på flygtorgets bokningssida.

Chp
2014-07-10 00:28

Norwegian har förstått att CPH är den viktigaste flygplatsen i Norden. Fortsätt med nya linjer från CPH.

Flair
2014-07-09 22:39

Vi ser nu effekterna av en stark konkurrent till SAS. Ett SAS som länge har ignorerat behoven hos marknaderna i norge o sverige. Ett stort tack till Norvegian – vars långdistans jag fortfarande inte åkt med men nu börjar bygga upp mitt förtroende.

Gunnar
2014-07-09 21:50

Bruker frekvent Norwegian for meg selv og medarbeidere i jobbsammenheng. Sjekker hver gang priser og avgangstider både for SAS og Norwegian. Oftest innenriks, men også noe utrikes. Hver gang har Norwegian blitt valgt grunnet pris. Enkelt, greit. Ingen ting å klage på. Likevel frykter jeg den dagen vi er tilbake til EN aktør. Uten SAS ville ikke prisene være som de er. Vi ville gå 20 år tilbake med horrible priser, og flyselskapet var den gang SAS og kun SAS….

Äntligen
2014-07-09 21:37

Härligt med nått nytt som går framåt, hoppas skattebetalda SAS snarast går i graven!!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten