Featured article image

Norwegian: Vi är inte till salu

Publicerad den 12 november 2020
Kommentarer
Ett sargat byte och möjligt att ta över. I Norge spekuleras i om andra flygbolag är intresserade av att ta över Norwegian. Men ledningen för Norwegian meddelar att flygbolaget inte är till salu, varken hela eller i delar.
Varje månad rinner närmare en halv miljard kronor ut ur Norwegians kassa. Trots den hårda nedtrappningen, bara fem-sex flygplan i gång och enbart norsk inrikestrafik, måste det relativt snart till ekonomiska lösningar för att flygbolaget ska överleva vintern. Det har i sin tur dragit igång spekulationer om att det kan finnas andra flygbolag som är intresserade av att ta över delar av Norwegian. 
Den överlevnadsplan som lanserades tidigare i år talade om ett fokus på Norge och Norden. Att den norska inrikesmarknaden är värdefull, annars hade knappast Wizz Air gett sig in i konkurrensen där. Idag är det den norska trafiken det som över huvud taget håller Norwegian från konkurs. Men där finns också, vid sidan av Wizz och SAS en annan aktör, Widerøe.  I norska media rapporteras nu om att det kan finnas ett intresse från det som är Skandinaviens största regionala flygbolag, väl förankrat i Norge, kan vara intresserade av delar av ett konkursat Norwegian. Eller varför inte delar av ett ännu flygande Norwegian. Huvudägare i Widerøe är transportkoncernen Torghatten med 66 procent av flygbolaget. Att ledningen där följer utvecklingen mycket noggrant är ingen överdrift. Men samtidigt är det ont om officiella uttalanden.
– Jag har inga kommentarer. Det är en hypotetisk fråga. I ögonblicket lever och flyger Norwegian. Skulle det ändra sig kommer vi att analysera den situationen, säger koncernchefen Roger Granheim till dn.no. 
Den analysen har ett flertal ekonomer på annat håll redan gjort och de pekar på att Norwegians norska linjenät, både inrikes och till utvalda europeiska destinationer, skulle kunna ge ett betydande tillskott. Widerøe är ett stabilt inrikesbolag men har också de senaste åren, bland annat i och med infasningen av Embraer 190 i flottan, ökat det internationella flygprogrammet. Att ta in delar av Norwegians utrikesrutter skulle bli ett snabbt sätt att öka kraften i den satsningen. 
Men det kan också finnas andra intressenter, det visar exemplet Wizz Air och det faktum att IAG med British Airways i spetsen, var tydliga spekulanter på Norwegian för ett par år sedan. 
– Om Norwegian inte kommer i mål så öppnar sig många möjligheter. När och hur de kommer att gestalta sig är svårt att säga. Norwegian har haft intäkter på nästan nio miljarder årligen i Norge genom att ha en flotta på 40 flygplan igång. Om Norwegian alltså inte kommer i mål räknar jag med att alla flygbolag i Europa värderar den situationen.
Men vd Jacob Schram och finansdirektören Geir Karlsen låter sig inte lockas av eventuella friare: Norwegian är inte till salu, varken hela eller i delar. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Röda Baronen
2020-11-15 13:02

man vill köpa eländet?
INGEN vill köpa detta misskötta bolaget, man inväntar bara kk. Sen kan Widerøe och Braathens nya bolag ta över det som man är intresserade av.

Navigator
2020-11-13 19:58

Hur kan du veta om saker, som först kommer fram vid försäljning eller kk. Du säger att endast ledningen har tillgång till dylika uppgifter, före ev. kk eller försäljning.

Antar att även detta stoppas av FT’s censur.

thomas
2020-11-13 11:03

Konkursförvaltaren har anmälnings plikt om han misstänker brott i en konkurs, det är en av de saker han granskar, den insynen har ingen utom ledningen före en KK. Det kan innebära att styrelsen får personligt betalningsansvar för skatter moms etc. Detta utfall är vanligt i konkurser.

Bjørn
2020-11-12 19:18

Håper noen stiller de som her kommer med totalt feil og gale påstander om Norwegian! Slutt med å påstå ting dere tydeligvis overhodet ikke har greie på! Enkelte burde blitt stillt til ansvar for sine påstander?

Navigator
2020-11-12 18:14

VD och finansdirektörs uttalanden angående ev. försäljning, är självklart förankrat i styrelsen.

@thomas Hur kan du veta om saker, som först kommer fram vid försäljning eller kk.
Inget av det har ännu inte hänt.

Om det fanns fog för brottsutredningar, då hade det redan påbörjats. Tröttsamt svammel!

PF
2020-11-12 16:25

Tror det mest realistiska vore en konkurs och någon köper konkursboet och startar om verksamheten.

Andreas
2020-11-12 16:18

Hur kan VD och finansdirektör säga att företaget inte är till salu? Det är väl ägarnas sak att avgöra om de vill förbli ägare eller sälja? Leasingbolagen är väl inte långsiktiga ägare? Norwegian är dessutom ett börsnoterat företag.

Boxer
2020-11-12 14:46

Kanske blir med Norwegian som med Mærsk Air. I början av 2000-talet fick enligt uppgift Sterling 300 miljoner kronor av Mærsk-konsenen för att ta över det krisande flygbolaget. Kallades i början det röda och det blå Sterling.

J.B.
2020-11-12 12:35

Vem skulle ens ta i NAS med en tång? 40 mdrNOK i skulder!

sålt
2020-11-12 11:22

till kineserna tidigare efter första utbrottet i våras!

Mr €
2020-11-12 09:47

Troligtvis väntar de Norska redarfamiljerna på kk och kan plocka upp det skuldfritt, att köpa det innan är massiv risk att fastna i domstolar. Braathens SAFE igen?

Arild
2020-11-12 09:42

Vad skall man sälja som någon vill ha. Tyvärr finns inget av värde för någon när marknaden inte finns längre.

entreprenör
2020-11-12 09:31

Bolaget har överträtt likvidations plikten många ggr, då aktiekapitalet är har varit helt slut, det kommer fram först vid ev. försäljning eller kk
Blir garanterat brottsutredningar i kölvattnet.
Det finns inget värde i detta bolag, så finns inga som knackar på för köp, dessutom vilka flygbolag har några pengar till ev.förvärv, i att ta över kostsamma personal styrkor.

Peter
2020-11-12 08:24

Trodde de skulle dyka upp på blocket under bortskänkes mot avhämtning, men då blev det alltså inte så 🙂 , trevlig resa Norwegian!!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten