Norwegians B787 kvar i hangaren

Publicerad den 11 oktober 2013
Kommentarer
Norwegians ena Dreamliner är fortfarande kvar på Arlanda där Boeings tekniker försöker åtgärda alla de tekniska problem som plågat långlinjemaskinen. Efter tio dagar är det ännu oklart när den ska sättas i trafik igen.
Norwegian Boeing787

Norwegian B787

EI-LNB, Norwegians Boeing 787-8, står fortfarande kvar utanför hangaren på Arlanda där den stått i en dryg vecka sedan Norwegian tog den ur trafik. När Flygtorget på torsdagen passerade maskinen arbetade Boeings tekniker i och runt flygplanet på samma sätt som de gjort i cirka tio dagar. Vad det är för typ av åtgärder som genomförs har inte kommunicerats ut, inte heller när det är aktuellt att sätta den i trafik igen. ”I mitten av månaden” är den upplysning som Norwegian ger.

Norwegian B787

Enligt uppgift ska Norwegians andra Dreamliner, som i nuläget går i trafik från Oslo och som inte haft samma problem som systerflygplanet, tas in till Arlanda kommande helg. Det skulle i så fall innebära att båda maskinerna står på marken och Norwegians långlinjeprogram uteslutande flygs av inhyrda Airbus A340 från Hi Fly. En troligare utveckling är att den Boeing 787 som nu flyger inte tas in på översyn förrän sorgebarnet EI-LNB har fått klartecken av Boeing.

Samtidigt förbereder Norwegian att ta emot den tredje Dreamlinern, som ska levereras under november månad. Den ska enligt planerna sättas in på den nya linjen mellan Kastrup och Fort Lauderdale.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Cristoffer
2013-10-13 22:45

Upp till gävlekusten å vände ikväll, såg det på radarn.

NAX
2013-10-13 20:06

-LNB är nu planerad till OSL-BKK imorgon måndag

John
2013-10-13 19:15

-LNB är just nu ute på en runda så den kom således inte iväg till NYC idag…..

Allvetare
2013-10-13 10:32

Tuiflynordic som går in & “lånar”ut en hangar till ett totalt oförberett/ NAS!

Sven
2013-10-12 15:08

Vilken hangar har Nayak?

NAX
2013-10-12 12:18

Norwegian har ingen egen hangar på Arlanda men då man har Gold Care Service avtal på Dreamlinerna, så använder man Nayak på Arlanda samt deras hangar.

NAX
2013-10-12 12:16

EI-LNB har gjort provflygning idag 12/10 över Söderhamn och in mot Östersund.
En till flygning ska utföras under eftermiddagen.

Troligen kommer -LNB flyga Oslo-New York redan imorgon söndag. Och -LNA komma in från Oslo för att gå igenom lite maintence.

pf
2013-10-12 09:47

som personlig selskap/bolag.så du har helt rett….men, hva har det med 787 å gjøre?

Rätt
2013-10-12 08:45

Gör man inte rätt för sig i länderna man trafikerar så skall man ha detta. Alla företag har ett socialt ansvar att betala arbetsgivaravgifter och sociala avgifter för sina anställda.

Herr Ekplanka
2013-10-12 01:42

Jepp. och det säger blåmössetomtarna inget om. Hahahaha:-)

pf
2013-10-11 22:51

har en 787 stående hos SAS i CPH, har vært der siden onsdag !

Pilot
2013-10-11 21:39

Hur många Thai anställda går det på en kaptens lön?! Seriöst bolag…bedöm själva!

19500000
2013-10-11 21:14

Med 2 mille i lön till kaparna kommer säkert Dy bli framgångsrikt..,

Herr Ekplanka
2013-10-11 19:28

Många skadeglada “blåmössor” här. Men fortsätt ni. Det gör mig bara ännu mer bestämd över att ej flyga med SAS och tro inte för en sekund att SAS inte har tittat på DY:s exempel. Finnair växer och när Boeing fått ordning på DY:s “dreamisar” samt att BER öppnar för trafik…..Nå. Om 2-3 år kommer SAS att se annorlunda ut. Om bolaget finns kvar…..

valle
2013-10-11 19:21

Norwegian har väl ingen hangar på arlanda så det måste vara skönt att skruva på kärran i höstrusket ha ha

To
2013-10-11 18:48

Kul! Hoppas deras passagerare blir riktigt irriterade och väljer att flyga med något annat bolag istället! T.ex SAS!! Som har samarbetsavtal med andra bolag där alla hjälper varandra vid förseningar och inställda flyg, så att passagerarna kommer fram ändå!

När du vill komma fram i tid och när du vill veta att du kommer hem, så flyg SAS! Samtidigt som du tar ett stort social ansvar för skandinaviska jobb och arbetstillfällen.

67
2013-10-11 18:48

Från Den dagen DY bestämde sig för att anställa kontraktare o thailändsk crew förtjänar dom all motgångar dom kan få

67
2013-10-11 18:48

Från Den dagen DY bestämde sig för att anställa kontraktare o thailändsk crew förtjänar dom all motgångar dom kan få

K-d pax
2013-10-11 17:42

Man kan tycka vad man vill om DYs långlinje satsning. Men det har är bara tragiskt för alla parter. Det hade varit okej om SAS hade knäckt Norwegian genom konkurens. Vi nu kommer Boeing att knäcka Norwegian genom att släppa ut en produkt på marknaden som inte är färdig utvecklad. Fy skäms Boeing.

88
2013-10-11 17:27

Åt dom

Svenne
2013-10-11 12:42

Norwegian´s ledningen är blåögda optimister. Hade de köpta beprövade luftfartyg skulle de klarat sig bättre och dessutom tjänat pengar på LH verksamheten.

Rs
2013-10-11 12:39

Tur att ni har koll på norweigans deal med boeing när ni gör era nedlåtande uttalanden.

Kolla efter nåt som kallas “goldshare” avtal

Kalle
2013-10-11 11:57

När passagerarna blir några dygn försenade. Dyrt att inte dyka upp på jobbet! Men Norwegian har ju “backup” @palle ! 🙂

Ture
2013-10-11 11:52

Med enbart 2 maskiner öppnar man att man skall flyga till 4 platser….dvs det finns inte “luft” om det blir förseningar. Sedan skall man öppna en 5:e plats man skall flyga till när man fått in sin 3:e maskin……..Helt tokigt…….helt klart management inkompetens…..

Kalle
2013-10-11 11:31

Beviset för icke existerande backup står Norwegian för själv. Flera dygns försening! Ingen kompensation utbetald, som pricken över i.

Men det är säkert Boeings fel, det också!

Palle
2013-10-11 11:00

Öööhh… ingen backup? Trodde man hyrt in A340 som flyger för dom under tiden.Tänk att du alltid är så insiktsfull Kalle lille!

Kalle
2013-10-11 09:45

Inga egna resurser och ingen backup. Billigt? Katastrof för passagerarna som inte förstår bättre än att köpa biljetter hos Norwegian, för att flyga med “Drittlinern”!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten