Norwegians piloter krigar för högre löner
Publicerad den 31 maj 2024Kommentarer
Det har alltid varit samma daltande med piloterna och deras löner och hårda arbete. Sitta och dricka kaffe och vrida på a/p:n hela dagarna. Jag har flera bekanta som är kommersiella piloter och dom har det jävligt bra med både arbetstider och betalt och det går ingen större nöd på dom. Det är ju ett självval att jobba som pilot. Jag har själv flugit i 20år och så avancerat är det inte. Det finns många andra yrken som är mycket mer avancerade där lönen är hälften.
Chefspiloter brukar få komma hem först inför de stora helgerna. Så bara att bita ihop och hoppas ni får flyga moderna plan med FMS’er då.
Tyvärr ärr schemaläggningen då hård att vi kommer förmodligen att tappa lappen innan 65 bast. Vi måste göra vårt yttersta för att få maximalt betalt för att kunna gå i pension när doktorn säger nej.
Att tro att vi kan skola om oss när 60 och hitta ett vettigt jobb i Sverige. Dream on!
Bolagen nyttjar oss till Max. EASA FTL är inte begränsning längre utan nya normen. Då ska det fan kosta bolagen!
Är pilotjobbet mer lättsamt nuförtiden?
Jag tror du lever i uppochnervärlden. Piloter har aldrig jobbbat hårdare än nu. En vanlig arbetsdag börjar antingen tidigt på morgonen eller slutar sent på kvällen. Normal arbetstid är 10-13 timmar per dag.
Lönerna har i princip stagnerat helt de senaste 20 åren. En pilot idag tjänar ungefär lika många kronor som han gjorde på 90-talet.
Räcker inte hundra tusen drygt i månaden så är det nåt allvarligt fel i branchen. Finns många yrken som borde få höjt i stället för piloter som nu för tiden har ett lättsamt jobb. Annat var det förr då vi flög manuellt utan en massa hjälpmedel. Men då var inte lönerna höga över huvud taget. Piloter idag gnäller mest hela tiden
Piloterna har det absolut inte värst. Efter pandemin har marknaden vänt och bolagen krigar efter erfarna piloter.
Alternativet är inställda flyg till redan sålda biljetter.
Visst driver inflationen upp priser, men att just pilotlönetna enbart skulle vara prisdrivande är en grov förenkling.
Kanske minskar efterfrågan på resor nästa sommar som en effekt av inflationen. Så att skriva nya avtal nu är ju inte så dumt. 🙂
Puckelbo, balans mellan arbete och fritid. I den kategorin har inte piloterna det värst. Har du missat vården som jobbardygnets alla timmar året om? Där kan vi snacka tufft.
Detta riskerar ju att driva upp priserna på resor ännu mer. Man har ju knappt råd att resa längre 🙁
Marknaden sätter lönerna och tyvärr har NAS halkat efter. Många lämnar NAS för jobb i Europa där lönerna är bättre. Nu är det bolagets tur att betala tillbaka efter hur illa de skött pandemin för de anställda!
Ni får helt enkelt lära er att fira jul, midsommar och ta ut era semestrar närd det passar piloterna. De har nämligen dålig balans mellan arbete och fritid. Och, ni behöver inte oroa er för pengarna. Ni kan vara helt säkra på att ni på ett eller annat får vara med och betala om det inte bär sig för flygbolagen. Rekonstruktioner, lånegarantier, dolda subventioner… Har inte flygbolagen råd så har ni det.
Gå ner i arbetstid? Vilka får det tror ni? Jo föräldrar och de som är +55 år. Och gissa vad: jag som jobbar 80% med fast schema får ändå arbeta ibland 3 helger i rad
Enligt norsk media E24 uttrycker representanten för Norsk Pilot Union (NPU) att de får flyga för mycket på helger, skollov, påsk , jul och när andra har semester. Han påpekar att de istället kan flyga mer på vinterhalvåret för att jämna ut arbetet. Visst – piloterna kan ju drömma om att Norwegians kunder skall flyga på helgfria vardagar mellan 0800-1600 och stanna hemma på skollov och under semesterperioder. Piloterna i Norge lever i en fantasivärld.
Pilot är ett serviceyrke, då jobbar man tyvärr i stor utsträckning när andra är lediga. Kan inte vara en nyhet
Skaffa fakta först. De flesta i Norge jobbar deltid och reglerna i landet gör att man bara är garanterad deltid om man har barn under 12
Tyvärr är det så en del yrkeskårer har det, att man behöver gå ned i arbetstid för att orka med sitt arbete.
Många piloter som önskar deltid blir ju nekade att gå ner i tidd därför att det saknas tillräckligt antal piloter… Inte helt lätt då att gå ner i arbetstid.
/NAX
Piloter har alltid argumenterat att de inte är lediga när andra är lediga, om man vill vara ledig på midsommarafton, Julafton, Påsk, Kanelbullens dag, då får man nog vara beredd att göra något åt saken, gå ner i arbetstid är ett sätt att vara ledig när andra är lediga. Annars får man nog byta jobb, eller?
Ska ett jobb vara så jobbigt att man måste gå ner 25% för att klara av det…? Känns som ett konstigt argument!
Piloter klagar ofta på hur mycket de jobbar och sliter, men det är väldigt sällan men hör om piloter som går ner i arbetstid. Med den höga lön de har kan de utan problem gå ner till 75% och ha massa ledig tid och ändå tjäna mycket pengar. Men nej ser du här tar det stop, för pengar är tydligen allt i slutet av dagen.
Lite girigt och oförståndigt enligt mig.
Familjen verkar ändå vara till salu på något konstigt sätt?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten