Novia Handling får ny ägare

Publicerad den 20 januari 2003
Kommentarer
Den danske finansmannen Lars Thuesen övertar det krisdrabbade handlingbolaget Novia i både Danmark och Sverige. Samtidigt övervägs en expansion in i Norge. Novia Handling – som tidigare ägts av svenska Luftfartsverket - har de senaste åren haft hård konkurrens av Servisair, som även de gjort stora förluster på sina aktiviteter i Skandinavien. Servisair har – enligt flera bedömare - tillämpat en mycket aggresiv prispolitik för att komma in på marknaden, en strategi som välkomnats av flygbolagen som jagat kostnader. Novia kommer att ha 250 anställda i Sverige varav huvuddelen på Arlanda. Största kunder är Posten, DHL och Estonian.

Under 2002 var Novia i behov av kapitaltilförsel, men de två ägarna – Maersk Air och det belgiska handlingbolaget Aviapartner – ville inte skjuta in mer pengar i verksomheten.
Novia Holding trädde därefter i likvidation och förhandlingar med tänkbara investerare om en rekonstruktion har pågått i månader.


Mitt under förhandlingarna med den som nu övertar – Lars Thuesen – miste Novia sin absolut största kund, MyTravel Airways (f d. Premiair), som i både Danmark och Sverige valde att acceptera ett bud från SAS Ground Services och MyTravel Airways övergår därför från Novia till SAS i april i år. My Travel motiverar bytet med att man ville ha absolut bästa produkt, men andra bedömare menar ett SAS vill öka sin handlingverksamhet för att göra divisionen volymmässigt mer effektiv och attraktiv.


Lars Thuesen har jobbat under Jan Carlzon bland annat i samband med försäljningen av Scandinavian Leisure Group till Airtours. Tills förra året har han varit medlem i ledningen för Airtours/MyTravel. Det nya handlingbolaget Novia Scandinavia skall ledas av Stig Thygesen som kommer från handlingföretag på Kastrup. Sterlings före VD Lars O Svenheim samt en tidigare SAS-chef – Peter Höjland – ingår i styrelsen. I affären ingår koncessionsavtal med Kastrup och det svenska Luftfartsverket när det gäller Arlanda och Landvetter. På flygplatserna övertas existerande avtal och en del utrustning.


När det gäller de anställda som arbetat för Luftfartsverket tidigare pågår förhandlingar om hur pensionerna skall beräknas. Det är ännu oklart hur man skall reglera differensen mellan statlig och privat pension i samband med de nya ägarnas övertagande av personalansvaret efter likvidationen.


 


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten