Nu är MD-11 på finalen

Publicerad den 3 november 2014
Kommentarer
Den hann fylla 21 år i tjänst hos KLM men nu är en epok slut. I söndags landade en MD-11 på Schiphol och satte punkt inte bara för modellen hos KLM utan som passagerarflygplan runt om i världen.
KLM

KLM MD11

I söndags genomförde KLM den sista passagerarflygningen med en MD-11. Det var PH-KCA som med linjenummer KL672 som flög sträckan från Montreal till Amsterdam och därmed avslutade 21 års tjänst hos KLM. Väl hemma igen fick maskinen en vattensalut som kombinerad välkomst och avskedshyllning.

Av allt att döma är det också sista gången som en MD-11 går i kommersiell passagerartrafik någonstans i världen. KLM ska visserligen flyga tre farvälflygningar den 11 november, biljetterna tog slut på ett par minuter, men de enda MD-11 som kan ses i trafik efter det, är fraktversionen.

Det har å andra sidan visat sig ha ytterligare flygtid framför sig och ett flertal av de stora fraktbolagen använder MD-11F, bland andra Fed Ex och UPS men också Lufthansa Cargo och Finnair. Det ökade intresset för MD-11, som kanske beror på tre motorer, en räckvidd på drygt 12 000 kilometer och inga ETOPS-restriktioner, har medfört att en del tidigare passagerarversioner byggs om till frakt. Boeing, som numera hanterar arvegodset efter McDonnel-Douglas, har nyligen levererat två moderniserade och ombyggda MD-11 till fraktbolaget AV Cargo.

KLM hade tio MD-11 i flottan och den första maskinen levererades i december 1993. Det faktum att kabinen var lätt att konfigurerar efter olika behov gjorde maskinen populär, inte bara hos KLM. En klass, två klasser, tre klasser, det var inga större problem att snabbt ändra stolarna efter hur flygplanet skulle användas. Den kunde också snabbt byggas om till en kombineras passagerare/frakt-maskin eller rent av inredas för en ren fraktflygning.

SAS flög föregångaren DC-10 på långlinjerna under ett antal år fram till 1991.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Saltkammargutten
2014-11-04 08:55

Försvinner dessa helt? De går inte ens som flyg för flagcarrier i u-länder? Eller som charter?

Trovärdigt?
2014-11-04 07:57

Varför finns ingen faktakoll på den här sidan? PH-KCA togs ur trafik i September. Sista flygningen gjordes av PH-KCE.

thomas
2014-11-03 21:57

Scanair flög även 10or ett antal år
i config 374 stolar riktig arbetshäst för charter marknaden

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten