Nu är SAS tillbaka på JFK

Publicerad den 10 februari 2023
Kommentarer
Igår lyfte den första maskinen från Kastrup till JFK. Därmed är SAS tillbaka på den klassiska flygplatsen i USA. Samtidigt fortsätter flygningarna till Newark.
SAS inledde flygningarna till New York redan ett år efter att andra världskriget var över. Då hette flygplatsen Idlewild International men döptes 1963 om till John F Kennedy. SAS blev flygplatsen trogen fram till 1989 då bytet till Newark skedde. 
Det var dels samarbetet med Star Alliance-kollegan Continental, numera United, dels de allt högre avgifterna som låg bakom beslutet. 
Men nu, efter 34 år är SAS tillbaka på JFK i och med att SK919/920 igår gjorde premiärflygningen.
– Vi är väldigt glada över lanseringen av vår nya linje till JFK. SAS erbjuder en solid produkt till Newark Airport från Skandinavien och genom att lägga till JFK från Köpenhamn kommer vi att stärka New York-erbjudandet till våra kunder. USA är en strategisk marknad för SAS, och vi kommer att fortsätta öppna nya linjer och destinationer närhelst rätt tillfälle ges, säger vd Anko van der Werff i en kommentar.
Den nya rutten innebär att SAS dubblerar avgångarna från Köpenhamn till New York. Den ordinarie SK909/910 går som vanligt till Newark, likaså trafiken från Stockholm och Oslo. Inledningsvis blir det fem kvällsavgångar i veckan, vilket ökar till daglig trafik när sommarperioden drar igång. Linjen flygs med A321LR och har 153 stolar ombord, 22 i business, 12 i Plus och 123 i GO. Den ordinarie linjen till Newark flygs med en av de kvarvarande tre A350 från Kastrup och i med att det är den nya A321LR som sätts in på kvällsavgången, använder SAS de båda senaste tillskotten i flottan på rutten.
När det gäller långlinjetrafiken är USA i fokus 130 avgångar i veckan på 12 linjer från Skandinavien, österut är det Shanghai och kommande återstarten av linjen till Tokyo.
Skriv en kommentar

Kommentarer

pf
2023-02-13 15:01

for mange er JFK den næreste flyplass, for andre er EWR den beste.
Likevel, jeg merker meg at ankomsttiden på JFK er så sen at det neppe finnes connectionmuligheter videre innen USA, samme kan sies om de nye flyginger fra AAL og GOT som snart starter på EWR.
sv pf, det er IATA og ikke jeg som kommer med “pladder”. Om du kan söke litt på Google, men din emne er nok sterkt begrenset til å gjöre slike sök, så vil du finne ut at dette kommer fra IATA.

thomas
2023-02-13 09:44

Från JFK kan man skramla in med tunnelbanan till Manhattan, tusen stopp ja men den håller tidtabellen och inga byten.
Sen nostalgi, Jet blue är stora på JFK och billiga, man kan åka ner till ex pop..

Standby
2023-02-12 05:49

Vilka anslutningar är kopplade till denna avgång? Inte är det Star alliansen och inte American Airlines!!?… Hade kanske varit bättre att komma med nya destinationer istället för att leka med byta flygplats! Kolla in Lufthansa, de flyger till många destinationer som inte är USA! För att bara nämna några, så flyger LH till, Deli, Mexico, San Jose! Snälla SAS kom med några nya destinationer….

Gullan Purser&JFKExpert
2023-02-11 09:31

Känns härligt att vara tillbaka , min första R tur 84 åkte vi ner med nosen i vattnet men det var då det.
Det är en generös ,härlig väl fungerande flygplats , och med vår fina A321 blir det en härlig service & kaffe upplevelse.

@Ledsen
2023-02-10 20:04

att du får rätt, men då kommer man ha A330 och A321 LR och förhoppningsvis också A330neo senare.
A350 var altid för stor och för dyr för SAS.

Olle
2023-02-10 20:02

Vem vill flyga till JFK….. 1 timme med taxi in till Manhattan från JFK jämfört med 20-25 minuter från EWR.
Anledningen till att bolag flyger till JFK är främst för att det är billigare vilket också syns på biljettpriset då det oftast är billigare att flyga till JFK än EWR. Sen är de ju såklart att JFK är en hub så ska man vidare in i USA så blir det ju naturligt att JFK används då det är mer anslutningsflyg där.

@pf
2023-02-10 12:56

att flyga till JFK, jämfört med EWR.
Om man vill till Manhattan är det minst lika lätt från EWR , och vill man vidare till övriga USA finns massor med möjligheter med Star Alliance partnern United.
Har svårt attse att JFK skulle vara bättre än EWR på något sätt. Det där irrelevanta pladder med att EWR inte är en NYC flygplats är bara löjligt.

pf
2023-02-10 12:48

SE-DMO 9 Feb. Veldig bra range på A-321 Neo, men det må ha värt å stampe i motvind. 6 t 57 tilbake sist natt. Kilde Flightradar24

Ledsen
2023-02-10 12:34

SAS kommer inte att ha en enda Airbus 350 kvar. Tyvärr.

pf
2023-02-10 11:15

tilbake i New York og JFK!

IATA sier jo at EWR ikke er det.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten