Nu går MD-epoken i graven hos SAS
Publicerad den 16 september 2013
I dag finns tre aktiva MD-82 kvar i SAS, tillsammans med två som används som reserv. Det är en bråkdel av de 67 flygplan som fanns när MD-flottan var som störst i bolaget. Faktum är att SAS var en av de största operatörerna i världen med 67 flygplan igång.
– Vi hade fyra versioner inom MD80-serien, 81, 82, 83 och 87 och de var länge den stora arbetshästen i flottan. Ett fantastiskt flygplan, säger Niklas Hårdänge, chef för flygplansflottan i SAS.
MD80-maskinerna gjorde sin debut i SAS 1985 som efterträdare till DC-9:orna, de flygplan som i sin tur ersatte den första jetmaskinen, Caravelle.
– DC-9:an hade ju också varit en arbetshäst och det var ett naturligt att gå vidare till MD:n som i mångt och mycket var samma sorts flygplan. Faktum är att vi inledningsvis, i de sex första maskinerna, hade en analog instrumentering på flightdeck vilket innebar att det blev en mycket smidig övergång från DC 9 till MD.
Under de 28 år som SAS använt MD80 har de använts på alla kort- och mellanlånga distanser, från inrikes i Sverige och Norge till destinationer som Malaga och Tel Aviv, där kapaciteten hos MD83, som var långlinjemaskinen i 80-serien, sträcktes så långt som möjligt.
– Ja, det fanns vissa begränsningar vad gäller räckvidden som vi inte ser nu med Boeing 737-800 och Airbus 320. De flygplanen har högre kapitalkostnader men lägre driftskostnader och en högre produktivitet eftersom de kan användas sju dagar i veckan i hela linjenätet.
Trots närmare trettio år på nacken finns det mycket liv kvar i de MD-maskiner som SAS nu fasar ut. Samtliga levereras till USA där Allegiant Airlines har varit en trogen kund och köpt över 40 tidigare SAS-flygplan. En mer udda kund är Strategic Air som köpt sex MD87 som ska konverteras till vattenbombare tack vare sin goda lastförmåga och starka motorer. Det sista dryga dussinet MD går till Delta som även har de åtta MD90 som fortfarande finns kvar i SAS ägo.
– Vi äger dem men de har varit utleasade till Delta sedan en tid och allt talar för att de blir kvar där när kontraktet går ut om drygt två år. Att vi över huvud taget har MD90 beror på att de sista leveranserna av 80-serien förvandlades till den versionen som då var helt ny och med prestanda och teknologi som matchar både Airbus 320 och Boeing 737NG. Att vi inte behöll dem själva beror på att vi från 2006 börjat arbetet på att skapa en enhetligare flygplansflotta. Det fanns ett tag planer på att också gå över till Boeing 717 eller MD95 som den kallades innan Boeing köpte McDonnell Douglas.
De tre MD82 som fortfarande flyger kontinuerligt är LN-RMM, SE-DIR och OI-KHE, samtliga är baserade på Kastrup och vilket av de tre planen som ska göra den allra sista flygningen den 26 oktober är inte klart. SK 402 utgår från Köpenhamn och gör en turnaround på Arlanda och när SK 403 landar på Kastrup klockan 11.10 är epoken MD80 i linjetrafik hos SAS slut.
Innan dess finns det dock möjlighet att hitta flighter där flygplanen används. Under oktober månad ser flygprogrammet för MD80-flottan ut så här. Vilka rotationer som är aktuella ger bokningssystemet besked om:
Stockholm -Köpenhamn
Oslo -Köpenhamn
Göteborg –Köpenhamn
Köpenhamn –Aalborg
Köpenhamn –Amsterdam
Köpenhamn –Birmingham
Köpenhamn –Bukarest
Köpenhamn –Budapest
Köpenhamn –Dusseldorf
Köpenhamn –Frankfurt
Köpenhamn –London Heathrow
Köpenhamn –Manchester
Köpenhamn –Milano Malpensa
Köpenhamn –Moskva Sheremetyevo
Köpenhamn –München
Köpenhamn –Nice
Köpenhamn –Paris CDG
Köpenhamn –Stavanger
Köpenhamn –Vilnius
Köpenhamn –Zurich
Kommentarer
Den främre delen av MD-80 kabinen var verkligen behaglig att sitta i under en flygning. Men straffbänkarna längst bak var inte roliga.
Gaspode, medelåldern på SAS cabinpersonal i Cph ligger på ca 32 år!!!!
Finns det skönare flygplan att åka med om man sitter fram? Underbart att bara känna den ljudlösa kraften som accelererar flyget – har aldrig ens behövt tänka tanken på om den verkligen skall hinna lätta… 🙂
Sorry alla MD-80 hatare. Jag kommer att sakna MD-80. Har flugit 317 gånger med SK MD82/83/87. Mest GOT-CPH och CPH-ATH. Har oftast haft förmånen att sitta framför vingarna, och där är det relativt tyst. Dessutom är sätena bra mycket skönare än i A319/320 (i SAS version i alla fall)
Åldern på kabinpersonalen såklart.
Men, vad ska Svensson klaga på nu då?
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten