Nu rekryterar Flyr piloter

Publicerad den 12 mars 2021
Kommentarer
Bas i Oslo och anställda direkt i flygbolaget. Nu har norska Flyr startat rekryteringen av piloter. Så många som 50 jobb är öppna och OSM sköter rekryteringen.
Nya norska flygbolaget Flyr ska enligt planerna vara i luften vid halvårsskiftet i år. Det är främst inrikestrafik i Norge i första skedet men också en handfull linjer till Europa. I dagsläget pågår intensiva insatser för att göra flygbolaget klart för start, bland annat att börja bygga flygplansflottan på i första hand åtta Boeing Boeing 737-800. Ännu finns inga besked om ägandet av flygplanen eller var de kommer från. Däremot har Flyr inlett rekryteringen av piloter och tagit hjälp av OSM Aviation som tidigare arbetet tätt samman med Norwegian och som av allt att döma fått uppdraget att rekrytera piloter till det nya svenska ambulansflyget.
I fallet Flyr ska det dock inte röra sig om att piloterna ska vara anställda i OSM utan direkt i flygbolaget.
Av de fortsatt lite knapphändiga uppgifterna ska det röra sig om ett femtiotal piloter som ska anställas omgående med bas på Gardermoen i Oslo. I annonsen på OSM’s hemsida ska de sökande ha minst 5000 flygtimmar och 1000 timmar som kapten på Boeing 737 NG och ha ett gällande LPC på samma flygplanstyp. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

Gompa Miller
2021-03-15 12:19

Det börjar hända en hel del nu.

Sv Greger
2021-03-14 22:01

Du får i Flyr vara med i facket och betala avgift till facket.

Greger
2021-03-13 14:21

Då vad blir då den egentliga skillnaden för den enskilde anställde och passageraren på ett bolag som Flyer gmf med Wizz? (Förutom nationalitet). Var det inte exakt detta man kritiserade Wizz för?

Alex
2021-03-13 12:33

Sämre kontrakt än wizz

GM
2021-03-12 20:35

Alt ved “Flyr” er basert på å utnytte corona-tidene! Billige fly, billige piloter og gunstige vilkår!. Hva trudde dere?

TRI
2021-03-12 20:05

@ Frågande
En LPC är vad vi i Sverige kallar PC. Alltså en Proficiency Check.

A proficiency check is an assessment of your skills and knowledge in a particular operational area. Pilots are required to undertake proficiency checks to ensure they continue to be competent conducting particular kinds of operations.

RDG
2021-03-12 19:42

SAS och andra flygbolag kommer sakta men säkert att följa efter i lönenivåer bl.a genom att etablera separata pilotbolag eller använda bemanningsföretag. Något annat är en omöjlighet om dom skall kunna överleva.

Frågande
2021-03-12 17:45

Detta är vad jag bl.a fann angående LPC.

https://en.wikipedia.org/wiki/Licensed_professional_counselor

sv ABC
2021-03-12 17:39

Var i texten nämner man styrmän?

Ragnarrök
2021-03-12 16:27

Det är tråkigt att man försöker få ner villkor och avtal ligger under branschstandard. Jag köper att man inte behöver sockra buden, men man kan väl åtminstone förvänta sig en avtalsenlig lön.

FO
2021-03-12 14:07

Många FD Norwegian piloter har tackat nej då avtal och villkor ligger långt under branschstandard.
Synd att bolag försöker dumpa avtal i Coronatider.

ABC
2021-03-12 11:31

Kaptener skall ha 5000 timmar men för styrmän krävs bara en type rating. Tilläggas kan väl att du förväntas bo i Oslo..

Urban blå
2021-03-12 11:09

Jämfört med Norwegian så erbjuder Flyr:
Halva lönen
Variabel roster istället för 5-4
220 dagars jobb om året istället för 178
The race to the bottom!

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten