
Ny anläggning ska öka produktionen av förnybart flygbränsle
Publicerad den 9 maj 2019Utökad produktion av svenskt förnybart flygbränsle. Det är målsättningen med den nya fabrik som enligt planerna ska stå färdig om fem år.
Tillgången på förnybart flygbränsle är den stora flaskhalsen i flygets klimatomställning. Merparten av allt biobränsle som tillverkas för flygbranschen kommer från Kalifornien. Många röster har höjts för att Sverige kan bli en stor producent av hållbart bränsle, om bara investeringsviljan finns.
Preem och Diamond Green Diesel har nu startat planeringen för vad som kan komma att bli den hittills största anläggningen med kapacitet att producera förnybar diesel och förnybart flygbränsle.
– Ökad produktion av förnybara drivmedel är helt avgörande för att möta utsläppsmålen för transportsektorn. Den nya anläggningen kommer att betyda mycket för bränslebytet, från fossilt till förnybart. Det gäller både för vägtrafiken och för flyget, säger Petter Holland, vd på Preem.
Enligt planerna ska anläggningen i Göteborg vara i bruk 2024 med kapacitet att producera 1 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel för väg och flyg. Med 1 000 000 kubikmeter förnybart i bruk minskar de svenska transportutsläppen med 2 600 000 ton koldioxid, jämfört med motsvariga fossila drivmedel. Det motsvarar hela fem procent av Sveriges totala utsläpp varje år, och en reduktion av transportutsläppen med omkring 15 procent.
Ytterligare sex år senare, 2030 ska anläggningen enligt planerna kunna producera 3 000 000 kubikmeter förnybara drivmedel.