
Ny flygfraktrutt mellan Norge och Kina
Publicerad den 22 januari 2025Oslo flygplats är centrum för Norges export av fisk och skaldjur. Kina är Norges största skaldjursmarknad i Asien, vilket har skapat ett behov av fraktrutter mellan Norge och Kina. Fraktbolaget är SF Airlines, ett snabbt växande kinesiskt fraktbolag med en Boeing-flotta som består av ett 90-tal fraktflygplan. Flygbolaget har i genomsnitt lagt till sex fraktfartyg till sin flotta varje år sedan lanseringen 2009.
– Det här är första gången SF Airlines flyger till Norge, och det är också Ezhous första fraktrutt till Norge, säger Eva Beate Lande, ansvarig för frakt på norska Avinor. Hon fortsätter:
– Den nya rutten kommer inte bara att ge snabbare och effektivare tillgång till den kinesiska marknaden utan också stärka Norges position som en ledande fisk- och skaldjursexportör. Den nya rutten kommer ge snabbare och effektivare tillgång till den kinesiska marknaden och stärka Norges position som en ledande fisk- och skaldjursexportör.
Att SF Airlines nu etablerar sig som fraktbolag på Oslos flygplats är ett tecken på att det finns en god ekonomi i att tillgodose Asiens efterfrågan på skaldjur från Norge. Rutten Oslo Airport – från Ezhou Huahu International Airport i Kina ska trafikeras två gånger i veckan med en fraktversion av Boeing 767–300. Rutten inkluderar ett stopp vid Astana International i Kazakhstan.
Ezhou Huahu International Airport anses nu bli mycket viktigt som ett växande globalt logistiknav. För närvarande driver flygplatsen 36 internationella rutter till 27 länder och regioner över fem kontinenter, och betjänar destinationer i Europa, USA, Asien, Afrika, med mera.
Kommentarer
Andrew, du får vad du betalar för.
“Exportrådet”och hur mycket säljer Sverige till Kina? Miljoner som bor i Asien innebär inte att vi har en jätteförsäljning dit, tvärtom
Sverige går åter igen miste om en fraklinje. Sverige och Landvetter var en gång i tiden frakthubben i Skandinavien men nu har PK eliten tagit kontrollen över landet och håller duktiga Sverige i en stenhårt grepp. Det Sverige tappar tar grannarna hand om , bra jobbat PK eliten.
Okej Thomas, vad uppnår man med det?
Har du samma tänk när det gäller handeln mellan Sverige och Kina?
Kina har 1,4 miljarder potentiella köpare av svenska produkter, Sverige har 10,5 miljoner potentiella köpare av kinesiska produkter, Norge 5,5 miljoner. Så vem tror du blir förloraren? Svensk och norsk välfärd bygger på export, det är inte svårt att räkna ut. USA får nog klura lite på det där så de inte sågar på samma gren de sitter på.
Det är bara göra som Trump tullbelägga (på gång) skrotet från Kina så upphör trafiken i tillbaka riktningen.
Alltså högklassig sjömat i ena riktningen och lågkvalitativa varor innehållande förbjudna miljögifter (ref. medierapporteringen om Temu och Shein) i andra riktningen.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten