Nya långlinjer till Arlanda är värt miljarder

Publicerad den 23 oktober 2012
Kommentarer
Los Angeles, Hong Kong, Tokyo, Singapore och ytterligare fem interkontinentala destinationer. Om Arlanda kan få direktlinjer dit skulle det innebära miljardvinster, inte bara för flygplatsen utan hela Sverige. Problemet är att det saknas flygbolag som vill flyga interkont på Stockholm.

 

SAS New York

Den internationella tillgängligheten till och från Stockholmsregionen minskar. Och orsaken är enkel: Det är för få långlinjer till och från huvudstaden.
         
Det visar en undersökning som Länsstyrelsen i Stockholms län publicerade nyligen. I den jämförs tillgängligheten, alltså hur lätt det är att ta sig till och från de fyra stora flygplatserna i Norden, Helsingfors, Stockholm, Oslo och Köpenhamn. Som ytterligare jämförelse finns också Berlin med.  
         
Till skillnad från de övriga flygplatserna backar Arlanda i tillgänglighet, inte när det gäller trafiken inom Norden och på Europa, utan det är bristen på interkontinentala linjer som drar ner resultatet.

– Det är möjligheten att knyta ihop Stockholmsregionen med övriga världen som är problemet, säger David Schubert, länsstyrelsens projektledare för undersökningen till Flygtorget.
         
Till skillnad från de övriga nordiska flygplatserna har Arlanda tappat interkontlinjer de senaste åren. Delta la ner av Atlanta och US Airways slutade flyga på Philadelphia år 2009. – Det är två nedläggningar som starkt reducerade förbindelsen med USA och särskilt tillgängligheten till mindre, amerikanska destinationer, säger David Schubert.
         
De nedlagda linjerna och det faktum att det inte startas nya långlinjer, innebär en förlust i form av utebliven produktion på motsvarande 2,3 miljarder kronor, menar rapportförfattarna. En oroväckande utveckling med tanke på målsättningen att Stockholms län ska vara Europas mest attraktiva storstadsregion inom 40 år. För att nå dit behöver den internationella tillgängligheten – alltså den långväga flygtrafiken – öka stort.
         
Frågan är då vilka långlinjer som behövs för att vända utvecklingen?

– Stockholmsregionen behöver inte nödvändigtvis tjäna mest på att etablera samma linjer som betjänas från Köpenhamn. Man bör snarare fokusera på de linjer som ger Stockholm en ”unik” tillgänglighet i förhållande till de andra nordiska flygplatserna, och som matchar behovet för svenskt näringsliv, slår utredarna fast.
         
På en önskelista finns tio destinationer och överlägset högst på listan står Los Angeles. Sedan följer San Fransisco, Hong Kong, Delhi, Shanghai, Singapore, Tokyo, Stuttgart (den enda kortlinjen på listan), Sao Paulo och Johannesburg. Skulle de här linjerna etableras ger de en vinst för passagerarna i form av kortare restider och fler möjliga destinationer på mellan 420 och 840 miljoner kronor.
         
Att just de tio destinationerna är viktiga baseras på resvaneundersökningar som Swedavia gjort.

– Det är linjer med realistiska möjligheter att komma till stånd men i dagsläget är det inga flygbolag som står i kö för att starta trafiken. Och det är flygbolagen som bestämmer, säger Klas Nilsson, presschef på Swedavia.
         
Utredningen ska nu leda fram till en handlingsplan för hur Arlanda ska locka till sig fler interkontinentala flyglinjer och helt omöjligt är det inte, konstaterar utredningen:

– Den viktigaste hubben i Skandinavien är Helsingfors när det gäller tillgänglighet till regioner i Europa, och på bara 10 år har flygplatsen tagit över Köpenhamns roll som ledande hubb i Skandinavien.

Helsingfors utveckling kan tolkas som en optimistisk fingervisning för Arlanda – med rätt samarbetspartner kan en flygplats växa mycket snabbt.

Kommentarer

DY
2012-10-25 18:06

Att Norwegian skulle starta några innovativa långlinjer från Arlanda är ganska orealistisk. Deras affärsstrategi ligger i att flyga på linjer som någon annan redan flyger på, helst SAS då.

Conny Rotten
2012-10-25 13:19

ARN har teoretiskt sätt en chans. Men eftersom flygplatsen inte är en hub så står man och faller med hur de kan binda ihop lösa partners. Ska det till en förbindelse till Kalifornien så ska det mycket till. Det kommer nog inte att hända då CPH SFO startar.
ARN är ingen småpotatis dock. HEL och OSL som är mindre tillsammans bekräftar det.

Mulle
2012-10-24 22:47

…Forts

Arlanda är närmast till de flesta, där Köpenhamn är närmare är inte Arlanda mycket längre. De som har en timme till Köpenhamn och kommer söder ifrån har ju också FRA eller AMS som alternativ. Vi skandinaver som har en timme till Köpenhamn har också en timme till Arlanda. Men så länge det lyssnas till då dansken strejkar och skriker för minsta lilla lär det inte bli någon skillnad.

Klas Nilsson
2012-10-24 14:52

Hej PF, vi på Swedavia rangordnar inte flygplatser på det sättet som är gjort i artikeln, vi har däremot goda förhoppningar att Arlandas tillgänglighet kan utvecklas positivt. Citatet är dock hämtat från utredningen och inte från någon på Swedavia. MVH
Klas Nilsson

mamma
2012-10-24 00:45

Stockholm är en liten potatis på världskartan. Underlaget är och förblir mikroskopiskt och läget är inte fördelaktigt heller.

Bulten i Bo
2012-10-23 22:35

“Tala om varför BNP skulle öka om Arn skulle få fler långlinjer? Om det fanns lönsamhet och underlag skulle väl bolagen startat fler linjer från Arn eller?”
1) Många studier visar att det finns ett positivt samband mellan internationell tillgänglighet och BNP. Det är ju exakt det artikeln handlar om!
2) Sverige (inte bara Sthlm utan även Gbg) skänker bort underlag till Kphmn. Hade inte SAS slussat passagerare via Kphmn hade underlaget för direktlinjer varit större även från Gbg!

Sim
2012-10-23 21:13

Hoppas att Norwegian kommer och revolutionerar långdistans utbudet på ARN under de kommande åren, Kan nog starta en del vettiga linjer (bla san paulo), annars dröm flyg:
CX till Hong Kong
Jet Airways till Delhi
ANA till Tokyo (Haneda) 787

Macke
2012-10-23 20:34

Som tur är för oss alla svenska som har långt till cph och som blir en omväg så är det alltfler bolag som startar långlinjer och andra linjer från arn då SAS varken har intresse eller ekonomi att satsa på sin största skandinaviska marknad – Sverige. Trist bara att alla dessa pengar och arbetstillfällen försvinner då SAs inte klarar av konkurrens utan ger alltfler pax till andra bolag.

Kurt
2012-10-23 18:48

Tala om varför BNP skulle öka om Arlanda skulle få fler långlinjer? Om det fanns lönsamhet och underlag skulle väl bolagen startat fler linjer från Arlanda eller?

Han
2012-10-23 16:28

Eftersom staten faktiskt äger den största delen i SAS borde den också vara den av de tre stater som har mest att säga till om, Arlanda är optimalt om man vill ha intercon från Skandinavien till både Asien och USA/Kanada. Även då jag inte stödjer att staten äger ett flygbolag tycker jag att när man väl gör det, då borde man också ställa väsentliga krav, som tex att flygbolaget ska verka för att öka Sveriges konkurrenskraft etc.

Kurtan.
2012-10-23 15:05

Är en 031:a som rätt så ofta flyger till Staterna via Amsterdam (CPH aldrig i livet!), men har någon enstaka gång flygit via ARN och de gångerna har det funkat alldeles utmärkt och jag hade gärna gjort det oftare om fler möjligheter (läs destinationer) förefunnits. “Omvägen” via ARN är försumbar.

Markus
2012-10-23 14:36

Arn skulle få mer långlinjer om det fanns ett svenskt flygbolag värd namnet, dvs ett självständigt, nationellt, SAS. Då kan man själv bestämma sin egen utveckling och ha en stark hemmabas istället för att låta långlinjerna läggas ut till ett grannland.
Finnairs status som ett självständigt, nationellt, flygbolag tillsammans med utvecklandet av strategin Helsinki Gateway har gett bolaget stora fördelar inom Asientrafiken.
Dessutom behöver Arn startbanor värda namnet.

Gurkan
2012-10-23 13:43

Forts… Som någon sa, i ett litet perspektiv påverkar det kanske inte Göteborgare och Malmöbor om Arlanda får fler utrikeslinjer. Men ur ett ekonomiskt perspektiv vore det bra för Sverige, och framför allt bra för de hypotetiskt anställda personerna i det nya bolaget som i sin tur skulle främja det Svenska näringslivet istället för att arbeta skattefritt i Dubai eller gå på bidrag.

Trist att ingen vågar satsa. Det är ju utländska bolag inte sena att utnyttja.

Gurkan
2012-10-23 13:42

Det hade varit bra om ett svenskt bolag skulle ta tag i long haul-branschen. Detta skapar nya jobb (förhoppningsvis fasta anställningar) där piloter, flygvärdinnor, tekniker mm. kan bidra med skatteinbetalningar, konsumtion och möjligen familjeliv.

Forts följer..

Per
2012-10-23 13:29

@Kurt. Därför att fler långlinjer till Arlanda gynnar BNP utvecklingen för hela Sverige. Och där ingår väl ändå fortfarande Göteborg?

Den som enbart ser snävt till sin egen resesituation behöver förstås inte nödvändigtvis gynnas.

Sven-Erik
2012-10-23 13:02

Nu ligger Arlanda rätt långt ifrån sydsverige. Kastrup ligger nära. Sedan har vi riktigt många som bor inom en timmas flygtid från CPH. Om det vore så lönsamt att flyga Intercont från Arlanda, hade det redan skett. Den här diskussionen dyker upp, gång på gång. Det ändrar inte var kunderna finns.

Kurt
2012-10-23 12:10

“Bra för hela Sverige” knappast
Varför skulle vi som bor på västkusten få det bättre om Stockholm får fler interkontinentala långlinjer när vi har närmare till Kastrup än Arlanda?

Bulten i Bo
2012-10-23 11:19

Utan SAS hade underlaget för direktflyg från Stockholm varit betydligt större. SAS är inget affärsinriktat flygbolag utan ett slugt danskt politiskt projekt som går ut på att föra över passagerarunderlag från Oslo, Göteborg och Stockholm till Köpenhamn – och därefter skicka över räkningen till förlorarna. Smart! Mycket smart!!

Sälj SAS
2012-10-23 11:09

SAS ensidiga satsning på Köpenhamn har hämmat utvecklingen i Stockholm. Svenskar är för flata. Sverige skulle för länge sedan dragit sig ur SAS och skapat förutsättningar för ett eget långlinjebolag.

Ruben Skogsgård
2012-10-23 10:10

Herrar Schubert och Nilsson, bör nog vända sig till Jultomten med sin önskelista. Visst skulle Swedavia tjäna grova pengar på flera intercontintala linjer från/till Arlanda. Det är väl dock i första hand flygbolagen som skall kunna se en lönsamhet i detta, för att det över huvud taget skall komma till stånd flera långlinjer.

Gnurra
2012-10-23 09:37

Sverige bör bilda ett eget nationellt flygbolag. Oroande att de flesta interkontlinjer som finns på ARN opereras av utländska bolag. Det skapar en negativ beroendesituation som inte gagnar Sverige. Näringslivet har länge efterfrågat mer interkont från Sverige och är säkert villiga att bidra vid bildandet av ett inhemskt bolag om staten är med och delar på bördan tills bolaget bär sig. Hellre det än att skattepengar via SAS hamnar i Danmark. Annars får vi hoppas på Norwegian.

RL
2012-10-23 08:39

Med bara en startbana lång nog för långlinje flygplan, som dessutom är stängd var och varannan sommar så är det nog svårt att locka flygbolag till Arlanda!
Thai brukar väl blocka 100 säten när 01L/19R är stängd, svårt att få det att gå runt då..

NL
2012-10-23 08:24

Men för oss skandinaver är Helsingfors fortfarande den viktigaste Hubben.

PF
2012-10-23 08:12

Klas Nilsson säger: “Den viktigaste hubben i Skandinavien är Helsingfors när det gäller tillgänglighet till regioner i Europa, och på bara 10 år har flygplatsen tagit över Köpenhamns roll som ledande hubb i Skandinavien.”

Helsingfors ligger inte i Skandinavien. Men för Norden stämmer resonemanget.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten