Nya Norrköping AB vill satsa på Kungsängen

Publicerad den 5 februari 2005
Kommentarer

-Regionens utveckling står på spel, skriver styrelsen i Marknadsföringsbolagets Nya Norrköping AB i ett pressmeddelande. På styrelsemöte den 27 januari beslutades att bolaget aktivt skall medverka i arbetet att stärka Kungsängens flygplats. Regionens näringsliv har tydligt pekat på behovet av bättre flygförbindelser till och från regionen. Det handlar ytterst om regionens konkurrenskraft. En storstadsregion behöver en flygplats som klarar av både affärs- och privatresor samt fraktflyg.

- Kungsängens Flygplats är ensam i regionen om att klara alla de behov som efterfrågas. Vi ska bidra till att verksamheten utvecklas och att flygplatsen marknadsförs mot nya flygoperatörer, charterarrangörer och fraktföretag. Vi ska också försöka bidra till att ägarfrågan får en långsiktig lösning, säger Nya Norrköpings styrelseordförande Jan Linderoth.

Sedan SAS lämnade regionen har antalet resenärer som flyger till Köpenhamn från regionens flygplatser sjunkit från 180 000 till under 100 000 per år, trots att det totala resandet har ökat i Sverige under samma tidsperiod. Detta har medfört färre avgångar som i sin tur medfört ännu färre resenärer. Över 400 000 resor om året företas idag av östgötar, men enbart 180 000 av dem görs från regionens flygplatser. Allt fler väljer andra flygplatser. Detta är alltså en negativ spiral för regionens flygutbud.

Många företag i regionen gör resor till, eller har besökare från, utlandet flera gånger i veckan. Några av regionens större och flygintensiva företag har aviserat att de kanske inte kan ha kvar sina sälj-/marknadsavdelningar i Östergötland om det inte finns en välutvecklad flygtrafik ut i världen.

Regionens framtida utveckling står på spel. Det skulle vara mycket negativt för tillväxten och skapa sämre förutsättningar för näringslivet, både för nyetableringar och för redan befintlig verksamhet, om flygkommunikationerna försämrades ytterligare, anser Mattias Ottosson, kommunstyrelsens ordförande i Norrköpings Kommun.


Om behoven inte kan tillgodoses inom Fjärde Storstadsregionen, kommer tillväxtpotentialen istället att förskjutas norrut mot Stockholm och Mälardalen. Linköpings universitet kommer att få svårt att hävda sig i den internationella konkurrensen. Forsknings- och andra internationella konferenser kommer att välja andra alternativ. Vidare måste regionens ställning som en ledande logistikregion bevaras och utvecklas, vilket kräver en fullskalig flygplats, och detta är Kungsängens Flygplats ensam om att erbjuda i vår region.


Regionala flygplatser bedöms ha ett upptagningsområde på c.a 1 timme eller 10 mil vilket innebär att marknaden för Kungsängens flygplats sträcker sig utanför både Östergötland och Fjärde Storstadsregionen. Lågt räknat är upptagningsområdet 600 000 personer. Med ett produktutbud som svarar mot marknadens behov borde en flygplats i Fjärde Storstadsregionen ha ett resande i storleksordningen 300 000 – 500 000 årspassagerare, säger Nya Norrköpings VD, Thomas Sjölander.


Marknadsföringsbolaget Nya Norrköping AB ägs till lika delar av Norrköpings kommun och näringslivet i Norrköping. Uppdraget är att få fler företag, individer och studenter att upptäcka Norrköpings möjligheter. Norrköping, en del av Fjärde Storstadsregionen, är en plats att leva gott och utvecklas i.


Nya Norrköpings styrelse är sammansatt av följande representanter för Norrköpings kommun och näringsliv:


Norrköping Kommun Mattias Ottosson, Eva Anderson, Jörgen Rundgren, Björn Johansson
 Jan Owe-Larsson, Rodi Ailert, Kristin Lundberg, Lars Karlsson
Henry Ståhl Fastigheter AB Jan Linderoth, (ordf), Thomas Walden
Norrköpings Byggmästareförening Dag Gunnarson, Lars Nilsson
Hyresbostäder Gunnar Boquist, Lars Sandell
AB LE Lundbergs Peter Whass, Lars Svensson
Svensk Handel Roger Ekström, Lennart Johansson
Holmen Paper Arne Wallin, Anders Lyngenberg
Billerud Skärblacka AB Peter Davidson, Bengt Andersson
Sydkraft Försäljning Ewa Grönwall, Maria Persson

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten