Nytt inlägg i flygplatskriget i Östergötland

Publicerad den 17 januari 2006
Kommentarer

Linköping City Airports Vision


Tillgänglighet är en betydande framgångsfaktor för lönsamhet i allmänhet och inom transportsektorn i synnerhet.

Linköping och Linköping City Airport har ett unikt läge i många avseenden och detta måste vi ta tillvara. Vi ligger mitt i den Nordiska triangeln mellan huvudstäderna.

Vi ligger ännu mer centralt mellan landets tre storstadsregioner. Vi är en stor del av den fjärde  storstadsregionen, med ett cirkelrunt upptagningsområde på 10-15 mil.

Vi har de tre viktigaste transportvägarna för persontrafik, E 4:an, Stambanan och Flygplatsen.

Hur kan vi samordna alla dessa givna fördelar och få ut maximal effekt och ökad tillgänglighet?

Flygplatser är generellt sett en viktig och stor tillväxtmotor. En ökad åtkomlighet kan ge denna motor än mer dragningskraft. Som ansvarig för Linköping City Airports utveckling vill jag peka på hur tillgängligheten kan förbättras för både resenärer, flygoperatörer och andra intressenter som har behov av den resurs som vår start- och landningsbana faktiskt är.

Linköping City Airports förslag till utveckling är att öppna upp området norr om landningsbanan för en ny företagspark. Ett delprojekt, som redan påbörjats, är att etablera ett nytt allmänflygcenter som gränsar till kommunens mark i Köpetorp. Med denna öppning för kommersiell verksamhet, och förbindelse med landningsbanan norr ifrån, kan Linköping förstärka sin position som ett fortsatt flygindustriellt kluster i Europa.

För den civila flygtrafiken tror jag på en samordnad terminal där både buss, tåg och flygtrafiken ryms under samma tak. Detta kan bli framtidens goda exempel där alla transportslagen samverkar för att optimera tillgängligheten, istället för att konkurrera. Min uppfattning är att detta är fullt möjligt att åstadkomma till rimliga investeringskostnader. Stambanan och landningsbanan finns där redan, några hundra meter från varandra, och den naturliga skärningspunkten ligger i Köpetorp.

För att stödja denna tillgänglighetsvision bör länets alla resecentrum innehålla möjligheten till incheckning även av flygresenärer. Tågen tar sedan resenären, snabbt och bekvämt, bokstavligen rakt in i vår samordnade terminal till ett väntande flygplan.

Enklare kan det inte bli.

Linköping City Airport AB
Torbjörn Mortensen
VD/Flygplatschef

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten