Olika uppfattning om Rikstrafik via Umeå

Publicerad den 11 mars 2003
Kommentarer

Regeringen vill se en utredning om ett annat upplägg av den av Rikstrafiken upphandlade flygtrafiken till Lappland. Det framkom på ett välbesökt seminarium på Arlanda under måndagen. SAS inrikeschef Hans Enelius hade hakat på detta och föreslog ett matarflygsystem till Umeå under parollen ”mer flyg för pengarna”.  Flygningarna skulle i framtiden kunna ansluta till SAS och Malmö Aviations Stockholmstrafik.
Lyckseles och Storumans flygplatschefer motsatte sig starkt förslaget som de menade redan var provat tidigare med nedslående resultat. Rikstrafiken kommer dock att titta på frågan inför nästa omgång när de nu aktuella upphandlingarna är genomförda. Rikstrafiken fick utstå en hel del kritik från flygplatser och flygbolag för den trafik som hittills handlats upp.

Regeringen framförde genom statssekreterare Jonas Bjelfvenstam att det finns en stor förbättringspotential när det gäller den upphandlade flygtrafiken. Det danska flygbolaget Danish Air Transport vittnade om att avtalet med Rikstrafiken kommit alltför sent och att detta bidrog till att tidtabeller, priser och försäljning kom ut på marknaden alltför sent. Om detta vittnade även flygplatserna och turismföretaget Strömma som genom VD Jan Larsén önskade betydligt bättre framförhållning och mer anpassade priser.


Rikstrafiken har tagit till sig kritik och gjort en hel del förbättringar som används i den upphandlingsomgång som nu genomförs. De flesta flygbolagen ansåg att man nu gick åt rätt håll så lång man kan se nu. Dock behövs tätare samverkan mellan Rikstrafiken, flygbolag och flygplatser framöver.


Ett akut problem är linjen Kiruna Umeå och omvänt. Den flyger SAS idag men en rundtur per dag som samordnas med stockholmstrafiken. När den får trafikplikt och handlas upp kommer SAS förhindras att i fortsättningen ta upp trafikanter på sträckan Umeå-Kiruna och vice versa, något som kan hota SAS nuvarande trafikupplägg till Kiruna.


Politikerna i debatten och Rikstrafiken var överens om att det behövs mer pengar till flygupphandling framöver. Man har nu insett behovet av att stötta flyglinjer för att uppnå regionalpolitiska mål.


 

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten