Oljekommission utan ”flygätar-förslag”

Publicerad den 28 juni 2006
Kommentarer

Kommissionen mot oljeberoende utmålar i sin rapport flyget som ett tungt och växande miljöproblem, men talar förbluffande tyst om konkreta framtida medel man kan tänka sig för att göra någonting åt saken.

Bilden: Oljekommissionens generalsekreterare Stefan Edman och statsminister Göran Persson

Kommissionens försiktighet välkomnas dock av Svenskt Flygs generalsekreterare, Peeter Puusepp, som säger att dess anda av att inte "straffa" enskilda transportslag, utan att i stället finna lösningar, öppnar för ett ökat samarbete mellan flyg och samhälle.

Man kan förstås också fråga sig om månne den häftiga kritiken från så många håll, inte minst från nästan samtliga remissinstanser mot "tvångsmedlet" flygskatt, har avskräckt kommissionen ifrån att likt regeringen lägga fram alltför snabba och illa genomtänkta förslag.

Men kommissionen är ändå klar i sin syn på flygets miljöpåverkan och konstaterar:

"Även med betydligt bränslesnålare flygplan kan flygresandet inom några decennier stå för större klimatpåverkan än bilresandet."

Ändå är i stort sett bara bränslesnålare s k gröna flygplan ett av få konkreta förslag  kommissionen, av någon anledning, försiktigtvis lägger fram.

Dock anas möjligen av ett stycke i rapporten att oljekommissionen, vars ordförande ju statsminister Göran Persson varit, ändå sneglar mot nya pålagor mot flyget.

 Kommissionen skriver nämligen:

“Flyget är f n befriat från koldioxidskatt, energiskatt och moms (utom 6 procent på inrikesflyg). Detta innebär att en liter flygbränsle kostar ca 4 kr jämfört med en liter bensin som kostar 11-12 kr (vid 60 dollar/fat för råoljan). Om klimatpåverkan från svenskars flygresande skulle värderas enligt dagens svenska koldioxidskatt på 92 öre/kg, skulle summan bli 7 miljarder kr per år, vilket motsvarar en extra kostnad på ca 600 kr för en flygresa t o r Stockholm-London.”

Formuleringen antyder att kommissionen anser att av flyget finns det möjligen framtida utrymme för att ta ut ännu mera skatt. Miljö-vågskål

Men ingenting sägs mera rakt ut än så och trots att den beslutade flygskatten påståtts ha föreslagits just av miljöskäl, så nämns den inte med ett ord av kommissionen.

Kanske är det så att oljekommissionens enda renodlade politiska ledamot, ordföranden Göran Persson, har verkat för tassande formuleringar i fråga om flyget och just nu – två månader från ett val.

För sanningen är ju att flyget numera, med sina stora fördelar – och trots sina problem – är riktigt ordentligt både nyttigt och folkkärt.

Flyg är nödvändigt för jäktade tjänste- och affärsmän, dessutom omättligt populärt för privatpersoner när de vill träffa nära och kära och besöka nya platser och länder – för att vi som nordbor ska kunna garantera oss själva åtminstone en, eller två veckors riktigt säker sol. Miljoner flygresenärer från Sverige visar ju genom handling, att de ingenting hellre vill än att resa med reguljärflyg, lågprisflyg eller charter.

Jo, kommissionen ger också flygrelaterade förslag genom att säga, att “eldrivna tågresor bidrar till minskat oljeberoende när de ersätter väg- och flygtransporter” och att förbättra tågförbindelserna “mellan befolkningscentra på medellånga avstånd “stora städer ska stödjas. 

Kommissionen säger också att andra flygbränslen “möjligen, på lång sikt” kan ersätta oljebaserade flygbränslen.

Kommissionen konstaterar att en av de stora utmaningarna i fråga om framtida energiförsörjning gäller flygtransporter.

“En vision för år 2020 kring framtidens flygtrafik som har etablerats av det europeiska flygorganet ACARE innebär att bränsleförbrukning och koldioxidutslaäpp skall minska med 50 procent.”

Kommissionens säger:

“Svensk flygindustri har en stark position på flera områden som kräver vidare teknikutveckling för att nå detta mål. Ett utvecklingsprogram för ett ´Grönt Flygplan´ skulle positionera Sverige internationellt och väl komplettera andra satsningar. Programmet bör inriktas på teknikutveckling och s k demonstratorer, främst vad gäller motorkomponenter samt flygplansstrukturer och system.”

Kommissionen säger vidare att det är angeläget att flyget inkluderas i EU:s utsläppshandel med koldioxid, men förutsätter samtidigt skärpta mål inom unionens handelssystem. Sverige föreslås bidra till att successivt skärpa EU:s handelssystem så att tilldelningen av utsläppsrätter så att de handlade utsläppen blir 25 procent lägre år 2020 än 1990.

Peeter Puusepp, generalsekreterare i Svenskt Flyg, säger sig alltså vara försiktigt positiv till Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstadkommissionsrapporten och motiverar det så här:

“Det faktum att kommissionen inte kommer med några överilade rekommendationer i fråga om flyget, gör att det finns en god grund för att vi som representerar flyget, i samverkan med samhället i övrigt, ska försöka finna lösningar på de problem som vi alla är medvetna om att flyget för med sig.”

Bilden: Peeter Puusepp, foto Malin Hoelstad

Peeter Puusepp tillägger:

“Inom Svenskt Flyg hyser vi tilltro till att teknisk utveckling kan lösa flygets miljöproblem. Men vi tycker däremot inte att begränsningar av flygtrafiken, eller att minska tillgängligheten till flyget för den breda allmänheten, är rätt väg att gå. Vi är därför mycket glada över regeringens beslut nyligen att satsa 83 miljoner för att stärka svensk flygindustris möjligheter att bidra med miljövänliga lösningar i de stora internationella flygplansprojekten.”

“Svenskt Flyg vill bidra till lösningar på flygets miljöproblem. Därför har vi också  bildat en miljökommitté med bl a miljösakkunniga och flygbranschföreträdare för att snabba på arbetet att minska flygets miljöpåverkan.”

Peeter Puusepp säger att målet för kommittén är att utarbeta ett samlat svenskt miljöprogram för flyget och han betonar:

“Kommittén, som leds av Lars B. Johansson, professor i industriell miljöteknik, ska arbeta på vetenskaplig grund och i samverkan med berörda myndigheter.”

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten