Örnsköldsvik fortfarande utan linjetrafik
Publicerad den 10 maj 2022Kommentarer
Är tragiskt se hur det fina svenska inrikesflyget rasat ihop till bananrepubliknivå. på 70-80 talet hade vi ett fungerande inrikesflyg som länkade samman större och mindre orter via Arlanda och Bromma med Linjeflyg, Swedair m.m.
Vad F-N har vi idag, vi har ju knappt några svenska bolag kvar, flygplanen är 30-40 år gamla och drivs av bolag från öst. Relativ stora städer som Ö-vik, Växjö, Halmstad, Trollhättan har inte ens direktflyg till Sveriges flygnav Arlanda, hur är det möjligt.
Startade inte Örnsköldsviks problem med att man startade ett eget flygbolag? Innan dess hade man trafik men sedan kom något ljushuvud på att det inte var nog. Ett tag flög t.o.m tre bolag till Arlanda men nu är förmodligen en C172 i största laget….
Höga Kusten flyg försvann ju för att de köpte Nextjet.
Bara hyra in billiga flyg från Nyxair som skåneflyg och västflyg. Finns ATR42, Saab2000 och Saab340.
Problemet är att ingen vill gå in och garantera en operatör, en tio miljoner per år.
varför är inte höga kusten kvar?
Därför att det kostade för mkt, det inser man när förlusterna staplas upp. investerarna drar sig ut.
Tyvärr kommer det bli lika med Skåne och Vänersborg, till och med på Gotland som är en ö har bolagen svårt att få ekonomin att gå ihop
Gotlandsflyg är även nerlagt efter förluster.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten