Personliga möten leder till fler affärer
Publicerad den 11 april 2002– Det finns ett tydligt samband mellan ökat affärsresande och fler och större affärer. Åtta av tio affärsmän/kvinnor i undersökningen säger att ökat resande har lett till fler affärer. Av de som rest mer och gjort fler affärer säger hälften att de har ökat värdet på sina affärer med ungefär 20 procent eller mer tack vare att man träffats och gjort affärer, säger Odd Guteland på Svenska Gallup. Åtta av tio affärsmän/kvinnor i undersökningen tycker det är viktigt att träffa den man gör affärer med. Drygt hälften av affärsmännen i undersökningen tycker samtidigt att det är svårt att få en förtroendefull relation med någon man aldrig träffat. Det är något fler som har ökat än som har minskat sitt affärsresande under det senaste halvåret. Ingenting tyder alltså på att attentaten den 11 september har påverkat det svenska affärsresandet negativt i någon större utsträckning. Drygt en av fem affärsmän/kvinnor har ökat sitt affärsresande. Hälften svarar att de gjort det på grund av att företaget är inne i en expansiv fas. Närmare två av fem uppger att orsaken är att de gör fler affärer som kräver resor. Säljarna har ökat sitt resande klart mer än övriga kategorier. Typiskt för säljare är att de ser betydelsen av det personliga mötet i högre utsträckning än andra på företaget. Som vi sett tidigare upplever de också svagheterna med ny teknik starkare än chefer och övriga tjänstemän. Storföretag och företag i stockholmsregionen har dragit ner mest på sitt resande medan småföretagen och företag i resten av landet fortsätter att resa ungefär som förut. Fler stockholmare anger ändrad företagspolicy och lågkonjunktur som anledningar till minskat resande. Undersökningen är genomförd bland affärsmän/kvinnor i svenska företag med fler än fem anställda som ofta har affärsmöten och ofta reser i affärer. Sammanlagt har 3000 affärsmän/kvinnor intervjuats i Skandinavien. – Som ett av de största reseföretagen i Skandinavien ser vi det som vår roll att bidra till kunskapsutvecklingen om resandet i samhället och vad som driver människor till att resa. Vi har gjort den här undersökningen för att belysa ett viktigt område som det idag inte finns någon samlad kunskap om, säger Jens Willumsen, Senior Vice President på SAS.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten