Politiker och polis bojkottar Avies

Publicerad den 19 januari 2015
Kommentarer
Avies har fått fortsatt förtroende att flyga upphandlad trafik till Sveg. Men Region Härjedalen och länets polis har inget förtroende för flygbolaget och fortsätter bojkotten. Även Svensk Pilotförening ska agera i frågan.

De senaste fyra åren har Avies Sverige haft uppdraget att flyga den upphandlade trafiken till bland annat Hagfors, Pajala och Sveg. Starten på det uppdraget var allt annat än lyckosam med inställda och försenade flyg och när flygbolaget dessutom hade en serie incidenter, beslutade Region Härjedalen att inte boka tjänsteresor med Avies. Det var en bojkott som även Polisen i regionen följde med i och båda har sedan dess i de flesta fall valt andra transportsätt än flyg.

Nu har Avies fått fortsatt förtroende av Trafikverket och ska flyga Sveg-Mora-Arlanda även de kommande fyra åren.

Det var ett beslut som chockade politikerna i Härjedalen som bland annat kallat beslutet ”en norrländsk flygkatastrof” och de ifrågasätter om flygbolaget genomfört de förändringar i säkerhetsarbetet som utlovats. Därför fortsätter bojkotten.

– Vi ska inte boka dom framöver, för mig är det en arbetsmiljöfråga. Vi vill ha besked om att det verkligen handlat om kraftfulla förändringar i flygbolaget, säger Stephen Jerand, områdeschef för polisen i Jämtland i en intervju med SVT/Jämtlandsnytt.

Även näringslivet i området har reagerat. Svegs företags- och utvecklingsförening har skrivit brev till Trafikverkets ledning och till infrastrukturministern och vädjar om att beslutet ska omprövas.

Svensk Pilotförening, SPF, menar att resultatet av upphandlingen är olyckligt och ska så snart som möjligt ta upp frågan. Det har även förekommit rykten om att piloterna i Avies inte får ut sina löner.

– Ja, det är ett rykte som vi också hört men vi vet inget mer konkret eftersom vi inte har någon insyn i den delen av bolagets verksamhet, säger Martin Lundgren, ordförande  i SPF till Flygtorget.

Det finns i dagsläget ett antal svenska piloter som flyger för Avies men inga av dem är medlemmar i SPF vilket begränsar pilotfackets möjligheter att skaffa information.

– Men vi bevakar dem kontinuerligt, både vad gäller säkerhetsrutiner och anställningsförhållanden. Vi kommer även att agera kring det faktum att staten upphandlat bolaget igen.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Elin
2015-01-22 00:08

Hur många gånger vi lyft från Arlanda utan att planet tankats har jag tappat räkningen på.
Ingen kredit inget bränsle hörs i diskussionerna från markpersonalen. Planet lyfter ändå och tankas i Mora…. dödsångesten har infunnit sig mer än en gång i Avies plan. Tyvärr har vi få val om vi vill bo i Härjedalen men ändå ha ett arbete. Ngt trafikverkets personal inte verkar begripa.
Det bolag som vinner en upphandling bör ju ha ekonomi nog att få tanka sina plan

Ryssfemman
2015-01-20 19:31

En företagskultur som inte är helt ovanlig i andra länder där man också är van vid att myndigheter är helt tandlösa eller söndermutade. Då är det väl inte så konstigt att det blir som det blir. Sen har vi ett gäng PK-människor som är så otroligt naiva att man undrar hur dom tar sig genom vardagen! 🙁

Långbänken
2015-01-20 18:44

Hörde att rapporten om Avies tillbud i Torsby,(man körde av banan), kommer ut från SHK i februari. Då får vi väl svar på om dom förtjänar allt skäll – eller inte. Vill man nu ha annat kan väl Trafikverket kräva andra flygplanstyper – exempelvis SAAB 340. Nu får man det man betalar för……

Turbopropp
2015-01-20 14:56

Det är en gammal Avieskärra som syns på bilden. Den har synts i Jönköping för några år sedan. Var den finns idag vet jag inte, skrotad eller såld?

Pk-maffian
2015-01-20 10:44

Sluta med ordet “hen” tack…han eller hon är ett normalt uttryck att använda annars!

Ingen gillar pk-maffian.. ??

Maffia
2015-01-20 09:13

Vem kan vara så naiv så hen tror att allt är ok för att man ändrat lite i de papper man skickat in till myndigheterna?! Det är skrämmande så naiva en del är!!!

Estlänningen
2015-01-20 01:03

Fast i Estland är det “ok” att tejpa sina flygplan, det är det knappast här i Sverige.

Jag är även glad att Flygtorget valde att byta bild. Det är fortfarande en AIS maskin dock. =)

Vidare så när någon nämde Braathens RJ 100. Avron är inte bara ett utav de säkraste inrikesmaskinerna du kan operera. Dom är även tysta, därav “QT” benämningen på fraktar-sidan.

Ha det så fint!
Med vänlig hälsning;

Estlänningen

Jerka
2015-01-19 23:11

Fy på er Härjedalens kommunalråd G Zetterström samt Polisen i Härjedslen! Ni kan och ska inte ägna er åt någon form av myndighetsutövning vad avser Avies. Det är estniska luftfartsmyndigheten och det sameuropeiska fygsäkerhetsorganet EASA som nyligen gjort en större genomgång av bolaget och funnit säkerhetsstsndarden vara av godkänd europeisk standard. Bolaget har sedan i somras förstärkt organisationen vad avser s.k nominated postholders

Skattebetalare
2015-01-19 22:13

Ska rätt mycket till innan kunderna protesterar som i det här fallet! Glädjande! Har så klart inte med bonuspoäng att göra som någon foliehatt skrev! Kunder är tyvärr korkade och det finns många bolag utöver detta som man inte borde flyga med pga man är rädd om sitt liv och av moraliska skäl.

DC-10
2015-01-19 20:11

ålder är inte det viktigaste. Utan hur de underhålls. Där tror jag Braathens, Malmö Aviation m.fl slår Avies.

Loko
2015-01-19 17:45

Har inte Svensk Pilotförening en styrelseledamot som tidigare var VD för Avies Sverige och såg till att detta skitbolag började flyga här?
Hur ska SPF agera i frågan?

Kjell-Åke
2015-01-19 17:44

Alla tala om vilket dåligt företag Avies är men här är en lite jämförelse angående flygplans ålder i svensk inrikestrafik.
Nextjets plan har en medelålder på ca 25år!Malmö Aviations plan är i medeltal 20 år och Braathens Regionals omkring 15 år gamla hur gamla Avies är har jag inte hittat…

Patrik Pilot
2015-01-19 15:32

Lägsta anbud flyger så är det när staten upphandlar. Du får det du betalar för så enkelt är det. Dock motiverar inte detta en fullkomlig häxprocess mot Avies. Det är Vonkavaara och kompani som gör upphandlingen och inte bolaget Avies. Flera bolag har teknik till och från inte minst Nextjet med sina uråldriga ATP maskiner.

BraceBraceBrace
2015-01-19 15:21

Vad är en skatebetalare…?

Skattebetalare
2015-01-19 14:17

Till “skatebetalare” (?)

Tror en Trike skulle passa bra till dina utlandsresor så slipper du eurobonus. Det är bättre att flyga privat än med ett säkert bolag

Skatebetalare
2015-01-19 13:21

Politiker och polis flyger helst bara med SAS så dom får eurobonuspoäng, som vi betalt på skatten åt dom via arbetsgivaren…………………………..

Trafikverket
2015-01-19 13:12

Jag tycker det är jättekonstigt att Trafikverket inte agerar i frågan då de har sagt till sin egna personal att de inte får åka med Avies flygplan. När de har varit runt på flygplatserna så måste Trafikverkets personal välja andra färdmedel. Kanske något för tidningarna att ta upp med Trafikverkets chef

Oscar
2015-01-19 10:11

“Starten på det uppdraget var allt annat än lyckosam med inställda och försenade flyg och när flygbolaget dessutom hade en serie incidenter.” Samt Bristfälligt omhändertagande av passagerare.

Är det Norwegian long haul som beskrivs.

Heja Heja
2015-01-19 09:55

Resenärerna som skulle från Sveg till Arlanda på måndagsmorgonen blev kvar på marken sedan Avies meddelat att deras flygplan hade problem med ett hjul. Nya biljetter från Östersund kunde inte köpas då bolaget saknade täckning på det kort som ska användas vid sådana köp, därför fick resenärerna åka taxi hela vägen ner till Arlanda.

Svar till Bertil
2015-01-19 09:36

För att flygtorget inte kan se skillnad på flygbolagen, och säkerligen heller inte mellan en B747 och en C172!

AVIES har även haft strul i Estland. Riktigt skitbolag!

Bertil
2015-01-19 09:27

Varför visar ni ett flygplan från Hollänska AIS???

Kalle
2015-01-19 08:41

Att enbart upphandla på pris och inte på någon som helst kvalitet, kan göra att de som flyger med detta bolag kan sluta sina dagar i en grop i markan. Jag hade vägrat flyga med detta bolag, av säkerhetsskäl.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten