Problem när leasingbolagen kräver tillbaka flygplan

Publicerad den 2023-07-20 00:00av Redaktionen
Kommentarer
Hundratals leasade flygplan är fast i Ryssland sedan kriget bröt ut. Nu har leasingbolagen tröttnat men juridiken sätter käppar i hjulen när flygplanen ska tillbaka.
När Ryssland invaderade Ukraina trädde snart de internationella sanktionerna i kraft. Ett av de områden som drabbades var flyget, de ryska flygbolagen flyger till största delen flygplan från Airbus och Boeing som nu stod utan bland annat reservdelar. Problemet var bara att flygplanen var i Ryssland och framför allt – att de var ägda av leasingbolag utanför Ryssland. 
Av Rysslands 1 287 civilflygplan av större modeller är 800 leasade och 550 av dem från leasingbolag i väst som, i enighet med sanktionerna sagt upp leasingkontrakten. Av dessa har ett hundratal återlämnats men cirka 400 är kvar i Ryssland, används dagligen men utan att leasingföretagen får någon ersättning, än mindre får tillbaka dem. De är kort sagt stulna. 
Några av de större leasingföretagen, bland andra AerCap, Merx Aviation och Carlyle Aviation Partners har nu tröttnat på situationen och kräver att försäkringsbolagen ska ersätta de stulna flygplanen och inte trilskas och förhala processen som de gör nu.
Det låter som en logisk lösning men problemet är att flygplanen är försäkrade hos ryska försäkringsbolag som sedan, i sin tur, återförsäkrat dem hos försäkringsbolag i väst. Nyligen avkunnade London High Court ett utslag som sa att hela frågan om flygplanen därför ska avgöras i Ryssland. Föga förvånande protesterade leasingbolagen mot det och pekade på att det är en omöjlighet i dagens läge med ett pågående fullskaligt krig. Att det ens skulle gå att genomföra en juridiskt hållbar förhandling i Ryssland i dagsläget anser de är helt uteslutet. 
I väntan på att den juridiska knuten ska lösas så flyger de stulna flygplanen vidare. Frågan är också, om de någonsin återlämnas, i vilket skick de då är. Bristen på reservdelar från de stora flygplanstillverkarna har av allt att döma ersatts med piratdelar. 
Skriv en kommentar

Kommentarer

thomas
2023-07-21 21:04

Notams har med nav att göra, flygtillverkare skickar regelbindet ut notes meddelande om tekniska åtgärder.
Problemet i Ryssland ingen har helhetsbilden över någonting, ingen upplyste Putin om det var orealistiskt att besegra Ukraina över en helg, De här flygen som ska tas tillbaka hur kan man lita på logböcker då inga snags har noterats och under tusentals airborne timmar. reservdelar, inte användas då dessa måste taggas av certifierad tekniker, och finnas en precis tim dokumentation på.

En admin.
2023-07-20 19:48

Notam är kanske inte rätt term i sammanhanget, men visst kommer dessa flygplan vara värdelösa överallt utanför Ryssland, särskilt motorer och landställ med sina LLP’s. Låt oss hoppas att alla organisationer för fortsatt luftvärdighet är vakna och inte accepterar delar som kommer från ryska flygplan. För det finns säkert en hel del hos underhållsverkstäder utanför Ryssland nu, sen före kriget.

thomas
2023-07-20 11:14

De här flygen kommer inte ha nåt värde om de kommer tillbaka till väst, då ofullständiga log böcker + i Ryssland följer man heller inga notams från tillverkare och myndigheter här, man bara kör, och de har gått tusentals timmar, så enda möjligheten är att försäkringsbolagen ersätter förlusten.
400 flyg är ganska mkt pengar. Det blir dyrt.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten