Regionalflyget behöver 400 nya flygplan/år
Publicerad den 10 maj 2002Embrear säger att man har analyserat trender som visar på en allt större andel längre direktflygningar på linjer med svagt trafikunderlag, en utveckling som spelar tillverkare av mindre jetflygplan i händerna. Bolaget utvecklar nu en variant av modellen ERJ145 (som t ex opereras av Skyways ) med längre räckvidd. Flygplanet kommer att kunna flyga nästan 4000 kilometer nonstop, vilket innebär att man når tvärs över USA och Europa. Utan vidare kommer den att kunna flyga direkt från Kiruna till Aten. Amerikanska Continenatal Express har beställt den modellen med modellbeteckningen XR. (extended range = utökad räckvidd)
En ena av Embrears två konkurrenter på marknaden -amerikansk-europeiska Fairchild Dornier -har samtidigt svåra ekonomiska problem och de amerikanska dotterbolagen är satta i likvidation och kunderna avbeställer nu flygplan. Som det ser ut nu kommer Embrear och kanadensiska Bombarier (Canadair) dela på marknaden. Det som talar emot en så stor marknad för dessa flygplan är ett de inte passar för lågpriskoncept som är en annan trend på världsmarknaden just nu, och där krävs större flygplan för att priset per tur skall kunna hållas nere. Men Embrears modeller har förvisso en marknad. De mindre och lättare flygplanen har lägre avgifter på flygplatserna och kan därför använda de större flygplatserna som t ex Arlanda som utgångspunkt för sina regionala flygningar.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten