Regionen: Utan flygplats i Västerås riskeras sjuktransporter
Publicerad den 13 januari 2021Kommentarer
Vi får börja göra som i Nya Zeeland. IFR-inflygningar till både flygplats och sjukhus i samma stad utan någon trafikledning. Det verkar som det funkar för dem så varför inte här?
http://www.aip.net.nz/pdf/NZKK_45.1_45.2.pdf
Men det är ju just det som är problemet – Regionen blir inte inbjudna att vara med och finansiera, trots att de vill och kan. Sen ska de väl inte betala allt, det finns ju andra positiva effekter för staden än just sjukvårdstransporter.
Innan Västerås kan stå på egna ben och inte, som nu, vara en stor bidragsmottagare i det kommunala utjämningssystemet ska man inte gnälla över att tvingas ta hand om men flygplats man dessutom fått byggd gratis. Jag förväntar mig att man upprätthåller servicen till resten av Sverige så länge Sverige sponsrar Västerås egen ekonomi. Skärp er!
Svar till ”Men hallå”. Problemet i Västerås är bara att Regionen aldrig har blivit inbjuden till samtal om medfinansiering av flygplatsen. Med andra ord – de vill vara med och betala men fpr inte, helt enkelt för att vissa politiker redan har bestämt sig för en nedläggning, oavsett konsekvenser för stadens/regionens invånare!
Om den är så viktig för regionen får väl regionen betala drftunderskottet som flygplatsen genererar eller helt enkelt ta över den. Lätt att tycka när man inte betalar.
Sjukvård är ingen kommunal angelägenhet.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten