Ryanair får 55 miljoner av Nyköpings kommun !
Publicerad den 28 mars 2003Det är tidningen Södermanlands Nyheter som i dag knäckte nyheten - Nyköpings kommun har tecknat ett 10-årigt avtal med Ryanair som ger det irländska flygbolaget 55 miljoner kronor, varav 40 miljoner utbetalas redan nästa vecka!
Den som följt Ryanairs snabba tillväxt känner igen mönstret från flera flygplatser, till exempel Charleroi (utanför Bryssel) - och från Västerås i Sverige - Ryanair anklagas för mer eller mindre otillåtet stöd. I samband med utredningen kring Charleroi sa EU-s transportkommissionär, Loyola de Palacio kritiskt:
- Man kan fråga sig om det är god politik att låta offentliga medel subventionera lågkostnadsbolag.
Flygrevyn Express redaktör Bo Sehlberg skriver om affären i Nyköping och vad detta kan få för framtida konsekvenser.
Bilden: Bo Sehlberg: Foto Christina Lindberg.
Men det irländska flygbolaget har lärt sig läxan sedan dess och den här gången har “subventionerna” utformats som ett reklamavtal mellan å ena sidan flygbolaget – och kommunen å den andra. Formellt köper Nyköpings kommun reklamplats på – och i – de flygplan som baseras på Skavsta, en länk till kommunens hemsida ska in på Ryanairs internetsajt och Nyköping ska nämnas i försäljningsannonser och reklaminslag i samband med de linjer som utgår från Skavsta.
Kommunen får också sätta upp egna affischer på flygbolagets Skavsta – destinationer. Listigt, och kanske oantastligt, kan tyckas – kommunen “köper” en tjänst och ger således inget formellt stöd (vilket som bekant är olagligt).
Då Ryanair för inte så länge sedan presenterade sina planer på att etablera en ny Europabas i Nyköping frågade jag kommunstyrelsens ordförande Göran Forssberg (s) vad det kostade kommunen att få dit Ryanair. Då svarade han att man inte gav något ekonomiskt stöd – men att kommunen förbundit sig att hjälpa till med anskaffning av bostäder och rekrytering av personal samt möjligen med viss utbildning. Jag frågade även Ryanairs VD Michael O`Leary om Ryanair fick något ekonomiskt stöd från kommunen, till exempel i form av marknadsföringsbidrag. Han försäkrade att de inte fick ett öre!
I dag kan vi inte anklaga någon av dem för att ha ljugit om man bokstavstolkar våra frågor – eller svaren – men det är inget tvivel om att de båda två visste vad vi syftade på med frågorna och att de medvetet undanhöll sanningen.
Enligt uppgifter i Södermanlands Nyheter har Göran Forssberg ensam drivit förhandlingarna med Ryanair. För att avtalet skulle bli giltigt tvingades kommunstyrelsen till ett extra sammanträde, en timme innan ovannämnda presskonferens. Ingen mer än Forssberg kände då till avtalet!
Jag fick i dag frågan från media huruvida satsningen kan anses vara en god affär för kommunen, eller inte?
Svaret är att det med största sannolikhet ÄR en god investering! Den “magnet” flygplatsen – då den når två miljoner årspassagerare – kommer att bli för regionen gör att investeringen snabbt betalar sig. Men frågan är om affären är etiskt försvarbar – eller ens laglig? Utan att vara jurist gissar jag att en så stor affär – enligt gällande EU-regler – måste upphandlas.
Journalisten som intervjuade mig hade ställt den frågan till en kommunrepresentant och fått svaret “att det inte behövdes någon upphandling då inget annat flygbolag flyger på Skavsta”. Ett märkligt svar, med 55 miljoner kronor i potten finns en rad flygbolag som mer än gärna vill vara med i en upphandling.
– För sådana pengar är jag beredd att starta trafik där i morgon dag, säger Jan Palmér, koncernchef i Skyways till Flygrevyn Express. – Vi behöver inte ens hinna skaffa passagerare för den första månaden – och vad beträffar reklamplats kan vi måla Nyköping över hela flygplanet! För 55 miljoner är jag till och med beredd att slita bort vår Skyways-logga om så önskas!
Ulf Axelsson, VD på Malmö Aviation låter uppriktigt chockad då vi informerar honom om avtalet.
– Herregud…55 miljoner! Vi är ju inne i ett expansivt skede just nu och öppnar nya linjer ut i Europa. Med tanke på hur många flygplan som står parkerade och hur billigt vi skulle kunna få loss dom skulle det vara enkelt för oss att växa ännu mera. Vi skulle väldigt gärna varit med i en sådan upphandling!
Flygrevyn Express gissar att till exempel även Sterling skulle deltagit om förutsättningarna blivit offentliga. Kanske skulle till och med SAS ha varit intresserade av att starta trafik från Skavsta med en sådan startsumma? SAS informationschef Hans Ollongren är på semester i en annan världsdel och försiktig med löften, men som den sanne diplomat han är nöjer han sig med att konstatera att “det skulle vara intressant att utsätta avtalet för en juridisk prövning.”
Häromdagen stod statsminister Göran Persson på Skavsta och prisade flygplatsen som den “naturliga södra Stockholmsflygplatsen“. Om han redan då var medveten om kommuninnevånarnas stora bidrag – för att etablera ett utländskt flygbolag i Sverige – låter vi vara osagt, men trots allt är det i så fall helt i linje med regeringskansliets nuvarande behandling av SAS (se förra nyhetsbrevet). Tveksamt är det också om det kloka – och lagliga – för en kommun att nu, “under rådande omständigheter i flygbranschen” teckna ett tioårigt avtal med NÅGOT flygbolag över huvud taget – och dessutom betala för det i förskott?
Har vi i Sverige rentav nu nått dithän att nya linjer kommer att auktioneras ut? Utvecklingen i Nyköping indikerar en sådan utveckling!
Artikeln är återgiven från Flygrevyn Express nyhetsbrev 306 som kom ut idag.
Kommentarer
Inga kommentarer har skrivits ännu.
Skriv en kommentar
Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.
Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten