Ryanair storsatsar: 13 nya rutter från Skavsta

Publicerad den 14 juni 2007
Kommentarer

Ryanair startar 13 nya linjer från Skavsta ut i Europa och placerar två nya flygplan på sin bas där.

Därmed väntas antalet passagerare från Stockholm/Skavsta öka från dagens 2,5 miljoner per år till cirka 4 miljoner per år.

Bilden: fr v Wilhelm Hamilton, Michael O'Leary från Ryanair och Jan Carle, kommunalråd Nyköping samt Skavstas flygplatschef Dot Gade Kulovuori, foto A Hasselbohm

De nya destinationerna från Skavsta från i början av oktober är: Alicante, Basel, Berlin, Bratislava (Wien), Eindhoven, Baden Baden (Karlsruhe), Liverpool, Malta, Pisa, Oporto, Salzburg, Trapani (Sicilien) och Valencia.

Ryanair fortsätter alltså att dra fram som en tornado över den svenska och europeiska flygmarknaden.

"Bevare oss från nordmännens raseri!", bönade befolkningen när vikingarna med båt för över tusen år sedan kom och härjade på de brittiska öarna. Nu tycks irlänningar med sina flygande maskiner ha börjat ge igen. Med råge.

Ryanair-chefen  avslöjade, att bolaget just nu också överväger att starta rutter från fem ytterligare svenska flygplatser, "alla av dem norr om Stockholm".

Och när ämnar man börja flyga inrikes i Sverige?

"Där har vi ännu inte kommit närmare. Vi ser oss fortfarade om efter en andra och tredje bas i Sverige och Norden. Inrikes kommer inte förrän vi kommer när vi får ett konkurrensmässigt bud från en flygplats".

Ryanair Winglets

På en fråga vid en presskonferens i Stockholm på torsdagsmorgonen svarade Ryanair-chefen Michael O´Leary så här på hur han tror att flygmarknaden i Europa kommer att se ut på fem-tio års sikt:

"Det kommer att finnas fyra stora flygbolag kvar: Lufthansa, som köper upp SAS, Air France/KLM, British Airways och Rynair."

För att kunna driva de tretton nya rutterna från Skavsta placerar Ryanair alltså två nya flygplan på Skavsta. Bolaget investerar 140 miljoner dollar i två nya Boeing 737-800. Därmed har Ryanair totalt sex flygplan placerade på sin Skavsta-bas.

Ryanair-chefen sa att den kraftiga expansionen på Skavsta är bra för Sverige och bra för svensk turism, samt att Ryanairs starka närvaro på den svenska marknaden garanterar att inget drastisk "händer" med andra flygbolags priser.

Enligt Ryanairs beräkningar kommer ankommande Ryanair-kunder att totalt spendera 5 miljarder kronor i turistintäkter i regionen runt Skavsta, inklusive Stockholm.

Ryanair-chefen betonade, att Nyköpings kommuns och Skavsta flygplats själva genom att bjuda Ryanair öppna famnen och effektivt arbete, varit avgörande för att göra Skavsta till en så stor bas för Ryanair.

Han sa att sex andra flygplatser runt om i Europa denna dag säkert känner besvikelse därför att de hett önskade få del av den nya satsningen med de två nya flygplanen.

"Men tack vare Dot (Dot Gade Kulovuori, Skavstas flygplatschef och Jan (Jan Carle, kommunalråd i Nyköping) och vad de kan erbjuda så valde vi Skavsta", sa Michael O´Leary. 

Ryanair-chefen slog fast, att Ryanair är ett flygbolagens Ikea där priset för kunden är avgörande. Han sa att genomsnittskunden hos Ryanair förra året betalade 40 euro för sin flygresa, medan t ex SAS-kunderna i snitt betalade 120 euro. 

Totalt har Ryanair idag 6 miljoner passagerare som flyger till och från Sverige per år, cirka 25 procent av marknaden enligt Michael O´Leary. Bortser man från det svenska inrikesflyget, där Ryanair alltså ännu inte opererar så säger sig har bolaget ha cirka 40 procent av marknaden. 

Michael O´Leary förklarade, på en direkt fråga, bestämt: 

"Vi kommer aldrig att flyga interkontinentalt!" 

Alltså, i vart fall ett område där bl a SAS kan känna ett visst konkurrenslugn från Ryanair. Men vad hjälper det. Den i går av SAS tillkännagivna kärnverksamheten är "flyg inom norra Europa".

Och just bl a i norra Europa möts alltså SAS och andra flygbolag av ett oerhört kostnadsslimmat och snabbfotat Ryanair, som bedriver ett hänsynslöst lågpriskrig som suger mycket av musten ur konkurrenterna. Och ändå tjänar Ryanair pengar.

Skriv en kommentar

Kommentarer

Inga kommentarer har skrivits ännu.

Skriv en kommentar

Du kan inte skriva någon kommentar nu eftersom denna möjlighet endast ges i 120 timmar efter det att nyheten skapades.

Du kan skapa en egen tråd i vårt Flygforum om nyheten